به گزارش خبرگزاری رویترز، مجمع عمومی سازمان ملل مجددا رای به انتخاب آمریکا در کرسی عضویت در شورای حقوق بشر این سازمان که مقرش در شهر ژنو سوئیس است، داد.

این رخداد سه سال بعد از آن که دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا به بهانه غرض ورزی شورای حقوق بشر سازمان ملل علیه رژیم صهیونیستی و فقدان اصلاحات در آن، آمریکا را از این شورا بیرون کشید رخ می‌دهد.

آمریکا بدون مواجهه با مخالفتی طی یک رای گیری محرمانه از سوی مجمع عمومی سازمان ملل که ۱۹۳ عضو دارد، ۱۶۸ رای مثبت برای بازگشت به شورای حقوق بشر سازمان ملل دریافت کرد.

دوره عضویت سه ساله واشنگتن در این شورا اول ژانویه شروع می‌شود در حالی که دوره های عضویت پکن و مسکو در این شورا از سال جاری میلادی شروع شد.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا که از ژانویه امسال ریاست جمهوری اش را شروع کرد وعده داده که حقوق بشر جزو محورهای سیاست خارجی‌اش بوده و دولتش نیز اقدام به انتقاد از چین از بابت مسائل هنگ کنگ، سین کیانگ و تایوان کرده و روسیه  را هم مورد انتقاد قرار داده است.

با این حال یک بررسی خبرگزاری رویترز از سوابق دولت بایدن نشان داد که این دولت تا کنون در قبال یک سری کشورهای دیگر نگرانی‌های حقوق بشری را به نفع اولویت‌های مربوط به امنیت ملی و تعامل با قدرت‌های خارجی کنار گذاشته است.

لوئیس شاربونو، مدیر دیده‌بان حقوق بشر گفت:‌ به این ترتیب آمریکا فرصت دارد تا جدیت دولت بایدن درباره محور قرار دادن حقوق بشر در سیاست‌های خارجی و داخلی را به نمایش بگذارد. آنها که تاکنون اقدامات اشتباه زیادی مرتکب شده‌اند باید از زمان عضویتشان در شورای حقوق بشر سازمان ملل به منظور حمایت از حقوق بشر هم در میان دوستان و هم دشمنان استفاده کنند.

لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در مقر سازمان ملل در نیویورک اظهار کرد، واشنگتن باید روی آنچه که می‌تواند در قبال وضعیت‌های حاد در قبال کشورهایی نظیر افغانستان،‌ برمه (میانمار)، چین، اتیوپی، سوریه و یمن رقم بزند تمرکز کند.

او گفت:‌ اهداف ما روشن است؛ ایستادن در کنار مدافعان حقوق بشر و اعتراض به سواستفاده‌ها و نقض‌های حقوق بشری. او اضافه کرد که آمریکا همچنین "با توجه نامتناسب شورا بر اسرائیل مخالفت می‌کند".

جیم ریش، سناتور جمهوریخواه آمریکایی و عضو کمیته روابط خارجی سنا تصمیم دولت بایدن برای پیوستن مجدد به آنچه او یک "نهاد مخدوش" خواند را محکوم کرده و به تمرکز این نهاد بر اسرائیل استناد کرد.

او گفت:‌ آمریکا نباید به نهادی که شامل مسببان نقض های حقوق بشری نظیر چین، ونزوئلا و کوبا می شود مشروعیت ببخشد.

کاندیداهای عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل در گروه‌های جغرافیایی با هدف تضمین نمایندگی برابر انتخاب می شوند. روز پنجشنبه رقابتی برای انتخاب ۱۳ عضو جدید و انتخاب مجدد پنج عضو قبلی در این شورا وجود نداشت. اعضا نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی عضو شوند. مجمع عمومی با رای خود قزاقستان، گامبیا، بنین، قطر، امارات متحده عربی، مالزی،‌پاراگوئه، هندوراس، لوگزامبورگ، فنلاند، مونته نگرو و لیتوانی را به عضویت در شورای حقوق بشر برگزید و به انتخاب مجدد کامرون، اریتره، سومالی، هند و آرژانتین در کرسی این شورا رای داد.