باهوش‌ترین حیوانات روی زمین – قسمت اول

باهوش‌ترین حیوانات روی زمین – قسمت اول


منبع: فوت و فن

129

1400/7/23

16:05


باهوش‌ترین حیوانات روی زمین – قسمت اول

اکثر افراد فکر نمی‌کنند حیوانات هوش چندانی داشته باشند، اما این تصویر غلطی است! در لیست زیر نام حیواناتی به عنوان باهوش ترین حیوانات روی زمین آمده که تصورش را هم نمی‌کنید.

البته این حیوانات نمی‌توانند مربع روبیک را حل کنند و یا محاسبات پیچیده ریاضی را انجام دهند، اما هر کدام از آنها قادر به انجام کارهای خاصی هستند که تنها مخصوص خودشان است و مغزشان هم به خوبی برای این کارها برنامه ریزی شده. حتی در بعضی اوقات به نظر می‌رسد این حیوانات باهوش تر و حرفه‌ای تر از انسان این کارها را انجام می‌دهند.

با ۲۵ عدد از باهوش ترین حیوانات روی زمین آشنا شوید.

۲۵- ماهی مرکب: ماهی مرکب یکی از خوش فکر ترین بی‌مهره‌ها در سرتاسر دنیا است. ساختار مغزی این ماهی از بقیه بی‌مهرگان اقیانوس متفاوت است و اشکال پیچیده‌ای شبیه به مغز انسان دارد. مانند ما انسان‌ها، ماهی‌های مرکب هم می توانند نسبت به محیط‌شان بسیار کنجکاو باشند. این ماهی توانایی دارد مهارت‌های جدید را یاد بگیرد و می تواند یاد بگیرد از ابزارهای خاصی برای محافظت از خود استفاده کند.

۲۴- عنکبوت: عنکبوت یکی از کوچک جثه ترین حیواناتی است که این سطح از هوش را دارد. به خصوص عنکبوت White Mustached پورشا. این عنکبوت‌ها که در آفریقا، آسیا و جنگل‌های استرالیا زندگی می‌کنند، توانایی زیادی برای یادگیری مهارت‌ها از خود نشان داده اند.

۲۳- مورچه‌ها: اگرچه این موجودات بسیار ریز هستند اما توانایی زیادی برای زندگی در محیط‌هایی با شرایط آب و هوایی خاص، که بقیه حیوانات را از آنجا رانده است، دارند. مورچه‌ها هماهنگی عالی با هم دارند و می‌توانند در گروه‌هایی با جمعیت زیاد با همکاری هم لانه بسازند و یا شکار کنند. مورچه‌ها به خوبی خود را با محیط‌شان وفق می‌دهند و سازگار می‌کنند. اگر بخواهیم هوش آنها را هم اندازه گیری کنیم، شگفت زده خواهیم شد!

۲۲- بابون (عنتر دم کوتاه): بابون‌ها یکی از گونه‌های قدیمی روی کره زمین هستند که توانایی‌های شناختی و یادگیری‌شان شبیه به شامپانزه‌ها و اورانگوتان‌ها است. اگر راجع به نوع رفتار کردن آنها با یکدیگر کنجکاوید، همین بس که نگاه کنید تا چه حد به ما شبیه هستند! تحقیقات نشان داده که بر خلاف دیگر حیوانات، بابون‌ها می‌توانند استرس را تشخیص دهند و آن را درمان کنند. این عنترها روابط اجتماعی پیچیده ای دارند و در مواجهه با شرایط سخت و دشوار می‌توانند فکر کنند!

۲۱- شیر دریایی: تحقیقات نشان داده که شیرهای دریایی می‌توانند به طور منطقی فکر کنند و می‌توانند نتیجه گیری کنند اگر  a=b و  b=cپس  a=c!

۲۰- اورانگوتان‌ها: هوش اورانگوتان‌ها به قدری است که می‌توانند حرکات انسان را تقلید کنند. آنها همچنین توانایی عالی برای یادگیری مهارت‌های پیچیده دارند. مهارت‌هایی ماند اره کردن چوب و یا استفاده از چکش و میخ برای وصل کردن چیزها به یکدیگر! اورانگوتان‌ها این توانایی را دارند که جنبه‌های غیر فیزیکی و انتزاعی محیط اطراف‌شان را بیشتر از بقیه حیوانات درک کنند و به همین خاطر است که می‌توانند خود را با محیط‌ها و شرایط سخت وفق دهند.

۱۹- کبوترها: حتما دلیلی داشته که از کبوترها در طول تاریخ، بارها و بارها، در میدان‌های نبرد استفاده شده است. کبوترها در مکان یابی عالی هستند و مطالعات نشان داده که آنها توانایی خارق العاده‌ای در به خاطر سپردن مکان‌ها و افراد در طول زندگی‌شان دارند.

۱۸- کلاغ: مانندکبوترها، کلاغ‌ها هم یکی از باهوش ترین پرندگان روی زمین هستند. این پرندگان توانایی حل مشکلات پیچیده را دارند و می توانند خود را به شرایط آدابته کنند.

۱۷- گوسفند: باور بر این است که در میان تمام حیوانات، گوسفندها از قوی ترین حافظه برخوردارند و حتی در مواردی حافظه آنها از انسان هم قوی تر عمل می‌کند. برای مثال اگر یکی از گوسفندهای گله گم شود، آنها این را می‌فهمند. به علاوه، آنها تعداد زیادی از احساسات را از خود بروز می‌دهند و به وقایعی که در اطرافشان اتفاق می‌افتد واکنش نشان می‌دهند.

۱۶- راکون‌ها: این حیوان به خاطر کاردانی‌اش شناخته شده است. راکون‌ها می‌توانند روابط اجتماعی پیچیده‌ای با هم برقرار کنند و از ابزارهای پیچیده‌ای برای حل مشکلات‌شان استفاده کنند.

۱۵- اسب‌ها: اسب همیشه جایگاه خاصی برای انسان داشته است. به غیر از اینکه آنها به ما سواری می‌دهند و توانایی یادگیری دارند، اسب‌ها، حافظه بسیار خوبی هم دارند و می‌توانند در شرایط سخت به سرعت به فرمان‌های پیچیده پاسخ دهند.

۱۴- میمون رزوس: این حیوان به خاطر تمایلاتی که به خودکشی نشان داده و حملات برنامه ریزی شده عالی که به گروه‌ها انجام می‌دهد، شناخته شده است! میمون رزوس بسیار باهوش و زیرک است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو