انتقاد یک آهنگساز از نقض کپی رایت در ۲۰:۳۰ و تبلیغات انتخاباتی

منبع: ایران آرت

55

1400/7/24

08:35


خالق موسیقی سریال "قورباغه" می‌گوید صداوسیما بزرگترین منبع زیر پا گذاشتن قوانین کپی رایت در ایران است.

ایران آرت: بامداد افشار ـ آهنگساز ـ با اشاره به تجربیاتش در استفاده غیرقانونی از آثارش، به موسیقی یکی از سریال‌ها اشاره کرد که به حدی همه جا استفاده می شد که دیگر نمی‌شد جلویش را گرفت.

بامداد افشار ـ آهنگساز و طراح صدا ـ برای ساخت موسیقی متن فیلم «پوست» سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن را از سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرده است و در کارنامه کاری خود ساخت موسیقی فیلم آثاری چون «مغزهای کوچک زنگ زده»، «اعترافات ذهن خطرناک من» «قورباغه» و ... را برعهده داشته است.

او به ایسنا می‌گوید: مسئله کپی و استفاده غیرمجاز از آثار هنرمندان، برای خیلی از آنها در شاخه‌های مختلف هنری پیش آمده است. البته این اتفاق در موسیقی که فراگیرتر است، بیشتر رخ می‌دهد و بارها شاهد بوده‌ایم که موسیقی آهنگسازان سر از جایی در می‌آورد که خودشان خبری ندارند.

افشار درباره علت این امر توضیح می‌دهد: دلیل این امر خلاء سیستم کپی رایت توانا و مقتدر در ایران است. این مسئله باید به صورت ریشه‌ای حل شود و بسته به این نیست که خود هنرمندان چه اقدامی داشته باشند.

او با تأکید بر اینکه صداوسیما بزرگترین منبع زیر پا گذاشتن قوانین کپی رایت در ایران است، می‌گوید: در تلویزیون یا رادیو بیشترین میزان خلاف کپی رایت را داریم که خیلی از آثار چه خارجی چه ایرانی، بدون اجازه صاحبان اثر پخش می‌شوند. البته در رسانه‌های اینترنتی ایران نیز شاهد این رخداد هستیم؛ به گونه‌ای که بدون اینکه اقدام به خرید فیلم‌های خارجی و غیرایرانی کرده باشند، با زیر پا گذاشتن قوانین کپی رایت این آثار را دوبله کرده و با تغییر باند صوتی آنها را پخش می‌کنند.

افشار درباره تجریبات خود در استفاده غیرقانونی از آثارش بیان می‌کند: پس از ساخت موسیقی یکی از سریال‌های نمایش خانگی پرطرفدار اخیر و پخش آن، موسیقی این سریال تا حد خیلی زیادی بدون اجازه من و تهیه کننده اثر که حق حقوق اثر متعلق به اوست، پخش شده بود. میزان استفاده غیرقانونی از موسیقی این سریال تا حدی زیاد بود که امکان رسیدگی به همه آنها وجود نداشت. موسیقی تیتراژ این سریال حتی در اخبار ۲۰:۳۰ هم رفته بود و زمانی روی تبلیغات انتخاباتی بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو