بهترین انیمیشن‌های دیزنی

بهترین انیمیشن‌های دیزنی


منبع: فوت و فن

241

1400/7/24

10:31


بهترین انیمیشن‌های دیزنی

استودیو انیمیشن سازی دیزنی برای حدود یک قرن است که در حال ساخت فیلم‌های انیمیشنی است و در این مطلب، قرار است به معرفی ده تا از بهترین انیمیشن‌های این استودیو بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

امروزه، کمپانی پیکسار، در زمینه ساخت فیلم‌های انیمیشنی خارق‌العاده و جذاب، از دیگر رقبا جلوتر قرار دارد و این در حالی است که کمپانی دریم‌ورکز نیز فیلم‌های خوبی می‌سازد و شرکت انیمیشن سازی سونی پیکچرز نیز توانسته در سال‌های اخیر، فیلم‌های جالب توجهی را برای مخاطبان به ارمغان بیاورد. استودیو جیبلی نیز توانسته خودی نشان دهد. با این وجود، این استودیو انیمیشن سازی والت دیزنی است که نسبت به بقیه، قدمت بیشتری دارد.

استودیو انیمیشن سازی والت دیزنی از زمان تاسیسش، توانسته برخی از نمادین‌ترین انیمیشن‌های کل تاریخ سینما را رقم بزند. برخی از این انیمیشن‌ها حتی جزو بهترین فیلم‌های تاریخ به شمار می‌روند. در زیر می‌توانید ده تا از بهترین انیمیشن‌های دیزنی را مشاهده کنید.

۱۰. فیلم گیسو کمند (Tangled) – سال ۲۰۱۰

استودیو انیمیشن سازی دیزنی، همیشه داستان‌های مشهور و شناخته شده را در انیمیشن‌های خود به سبکی خاص و منحصربه‌فرد بازگو می‌کند. این مورد را در فیلم گیسو کمند نیز می‌توان مشاهده کرد. در این فیلم، داستان یک کاراکتر افسانه‌ای به نام راپونزل با صداپیشگی مندی مور بازگو می‌شود که دارای موهای بسیار بلندی است که از بالای یک برج تا پایین آن می‌رسد. کاراکتر راپونزل نسبت به دیگر شاهزاده‌های دیزنی بسیار سرسخت‌تر و جسورتر است و کاراکتر فلین ریدر با صداپیشگی زکری لوی نیز شخصیتی جالب توجه است. فیلم گیسو کمند مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و به موفقیت مالی قابل توجهی نیز دست یافت. یک سال پس از اکران فیلم گیسو کمند، یک فیلم کوتاه و یک سریال تلویزیونی ساخته شد.

۹. فیلم زندگی جدید امپراتور (The Emperor’s New Groove) – سال ۲۰۰۰

فیلم زندگی جدید امپراتور، به نحوی، یکی از فیلم‌هایی از کمپانی انیمیشن سازی دیزنی است که کمتر مورد توجه قرار گرفته و دست کم گرفته شده است. این فیلم پس از دوره رنسانس فرهنگی دهه ۹۰ میلادی و قبل از انیمیشن‌های ساخته شده توسط جلوه‌های کامپیوتری همچون یخ‌زده (Frozen) اکران شده است. بسیاری از فیلم‌هایی که پس از دوره رنسانس شرکت دیزنی اکران شدند، نتوانستند به موفقیت مالی دست پیدا کنند و یکی از این فیلم‌ها نیز این انیمیشن بوده است. با این حال، انیمیشن زندگی جدید امپراتور، یکی از بهترین انیمیشن‌های دیزنی به شمار می‌رود. این انیمیشن دارای تعداد زیادی کاراکتر خنده‌دار است و حتی نامزد دریافت جایزه بهترین آهنگ اصلی اسکار شده بود.

۸. فیلم شش قهرمان بزرگ (Big Hero 6) – سال ۲۰۱۴

فیلم شش قهرمان بزرگ، یک نوع متفاوت از فیلمی ابرقهرمانی است. این فیلم، یک فیلم مارولی است که بدون دخالت استودیو مارول و فقط توسط استودیو انیمیشن سازی دیزنی ساخته شده است. فیلم شش قهرمان بزرگ به جای آنکه بر محوریت یک کاراکتر شناخته شده یا ابرقهرمانی شنل‌پوش باشد، در مورد یک بچه باهوش به نام هیرو با صداپیشگی رایان پاتر و رابطه‌اش با رباتی به نام بایمکس با صداپیشگی اسکات ادیست است. سبک انیمیشنی تاثیرگذار آن، صداپیشگان بسیار عالی، صحنه‌های اکشن و داستانی احساسی سبب شد تا فیلم شش قهرمان بزرگ بسیار مورد ستایش قرار بگیرد. محبوبیت این فیلم سبب شد تا سریالی بر همین اساس در سال ۲۰۱۷ ساخته شود و یک سریال به نام بایمکس (Baymax) نیز قرار است در سال ۲۰۲۲ پخش گردد.

۷. فیلم موانا (Moana) – سال ۲۰۱۶

یکی از مواردی که در طی سال‌ها استودیو انیمیشن سازی والت دیزنی درباره آن مورد انتقاد قرار گرفته، نداشتن تنوع و گوناگونی است. با این حال، این استودیو سعی داشته تا در سال‌های اخیر، این مورد را تغییر بدهد و یکی از نمونه‌های بارز آن نیز اکران فیلم موانا است که تمرکز اصلی داستان بر روی شخصیتی از جزایر اقیانوس آرام است. شخصیت اصلی فیلم به نام موانا با صداپیشگی اولی کراوالهو یک ماجراجویی را برای نجات مردمش آغاز می‌کنند. او توسط اقیانوس انتخاب شده تا یک طلسم وحشتناک را بردارد. داستان و خود فیلم موانا به خوبی مورد استقبال قرار گرفتند و نبود داستانی عاشقانه برای این کاراکتر سبب شده بود تا این قهرمان زن نسبت به دیگر شاهدخت‌های دیزنی متفاوت‌تر و سرسخت‌تر باشد. موسیقی فیلم موانا را نیز لین-منوئل میراندا نوشته است که جذابیت آن می‌افزاید.

۶. فیلم فانتازیا (Fantasia) – سال ۱۹۴۰

فیلم فانتازیا نمونه بارزی از محصولات و انیمیشن‌های استودیو والت دیزنی در سال‌های بسیار دور است. آنها به جای آنکه به طور مداوم فیلم‌هایی با داستان‌های طولانی تولید کنند، فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی درست می‌کردند که شامل چندین داستان کوتاه بوده است. فیلم فانتازیا نیز دارای هشت داستان متفاوت است و در کنار موسیقی کلاسیک، تجربه منحصربه‌فردی و جذابی را به ارمغان می‌آورد. مشهورترین این داستان در فیلم فانتازیا، داستان شاگرد جادوگر است که بازگشت میکی ماوس را بر روی پرده سینماها رقم زد.

۵. فیلم لیلو و استیچ (Lilo & Stitch) – سال ۲۰۰۲

بر خلاف اکثر انیمیشن‌های استودیو دیزنی در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی که به موفقیت نرسیدند، انیمیشن لیلو و استیچ به موفقیت مالی قابل توجهی دست پیدا کرد به طوری که، چندین دنباله، یک سریال تلویزیونی و یک مگنا و چندین اثر دیگر از این انیمیشن ساخته شد. علاوه بر اینها، اقتباسی اکشن زنده از این انیمیشن برای کمپانی دیزنی در حال توسعه است. انیمیشن لیلو و استیچ بر روی رابطه بین یک دختر جوان از هاوایی به نام لیلو با صداپیشگی داویه چیس و یک موجود بیگانه به نام استیچ با صداپیشگی کریس سندرز تمرکز دارد. فیلم لیلو و استیچ، داستان زیبایی از دوستی و خانواده را روایت می‌کند.

۴. فیلم علاءالدین (Aladdin) – ۱۹۹۲

دوره رنسانس فرهنگی برای کمپانی انیمیشن سازی دیزنی، اغلب اوقات به عنوان اوج این استودیو انیمیشن سازی در نظر گرفته می‌شود چراکه در طی آن سال‌ها، این استودیو، فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی به اکران در می‌آورد که با استقبال جهانی مواجه می‌شد و در گیشه نیز بسیار موفق بود. انیمیشن علاءالدین نیز یکی از آن فیلم‌ها است. این انیمیشن، داستان یک بچه خیابانی به نام علاءالدین با صداپیشگی اسکات وینگر را بازگو می‌کند که از یک جن قدرتمند با صداپیشگی رابین ویلیامز کمک می‌گیرد تا زندگی‌اش را تغییر بدهد و قلب یک شاهدخت جوان را بدست بیاورد. سبک انیمیشن علاءالدین همچنان پس از سه دهه پابرجا است و داستان آن متکی به زمان و دوره خاصی نیست و موسیقی جذابی دارد که طرفداران هنوز به آنها گوش می‌دهند.

۳. فیلم دیو و دلبر (Beauty And The Beast) – سال ۱۹۹۱

یکی از اولین فیلم‌هایی که جزو دوره رنسانس دیزنی بود، انیمیشن دیو و دلبر است. داستان این انیمیشن بسیار قدیمی است. در انیمیشن دیو و دلبر، یک زن جوان به نام بل با صداپیشگی پیچ اوهارا به هنگامی که زندانی یک دیو است، عاشق او می‌شود. این دیو، در اصل مردی است که نفرین شده و به شکل دیو درآمده است. انیمیشن دیو و دلبر دارای برخی از نمادین‌ترین آهنگ‌های تاریخ دیزنی است و اقتباسی موزیکال نیز از آن برای یک نمایش‌نامه برادوی ساخته شده است. این انیمیشن، همچنین اولین انیمیشنی است که توانست نامزد دریافت جایزه بهترین فیلم مراسم اسکار شود. فیلمی اکشن زنده بر اساس این انیمیشن ساخته شده که به خوبی مورد استقبال قرار گرفت.

۲. فیلم مولان (Mulan) – سال ۱۹۹۸

گرچه ممکن است قرار گرفتن نام انیمیشن مولان در کنار انیمیشن‌هایی همچون دیو و دلبر یا علاءالدین برخی از افراد را شگفت‌زده کند اما باید گفت که این انیمیشن از کیفیت قابل قبولی برخوردار است و داستان جالب توجهی دارد. داستان انیمیشن مولان در مورد زنی جوان به نام مولان و یکی از سرسخت‌ترین زنان در فیلم‌های دیزنی است. این زن جوان برای آنکه به جای پدر پیر و مریضش به جنگ برود، خود را به جای یک مرد جا می‌زند و وارد جنگ می‌شود. انیمیشن مولان بسیار دوست داشتنی‌تر از اقتباس اکشن زنده‌ای است که از آن ساخته شده است.

۱. فیلم شیر شاه (The Lion King) – سال ۱۹۹۴

هر موقع طرفداران در مورد بهترین فیلم انیمیشنی تاریخ سینما صحبت ‌می‌کنند، نام فیلم شیر شاه بر سر زبان‌ها جاری می‌شود. داستان انیمیشن شیر شاه از صحنه حماسی آغازین فیلم تا مرگ موفاسا با صداپیشگی جیمز ارل جونز تا بازگشت سیمبا با صداپیشگی متیو برودریک برای باز پس گرفتن وطنش، همگی یک داستان کلاسیک جذاب و تماشایی است. انیمیشن شیر شاه به موفقیت بسیار بزرگی از لحاظ مالی در گیشه دست یافت و از همین رو، یک اقتباس اکشن زنده از آن ساخته شد. این فیلم اکشن زنده نیز توانست موفقیت قابلی قبولی در میان طرفداران کسب نماید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو