آشنایی با طراحی وب سایت و خدمات گوگل ادز الگانت وب

منبع: فوت و فن

132

1400/7/24

10:51


آشنایی با طراحی وب سایت و خدمات گوگل ادز الگانت وب

از آن جا که دنیای امروز روز به روز به سمت تجارت و کسب و کارهای الکترونیکی پیش می‌رود، اولین گام‌ها جهت همسو شدن با این مسیر، داشتن یک وبسایت خوب است. البته این که هزینه‌های طراحی سایت مناسب تقریباً بالاست، پس اگر خودتان دست به کار شوید و مراحل ایجاد یک وبسایت را آموزش ببینید، به راحتی می‌توانید سایت مورد نظرتان را طراحی و راه‌اندازی کرده و کسب و کار الکترونیکی‌تان را آغاز نمایید.

تعریف طراحی سایت

طراحی وب چیست؟ منظور از طراحی وب سایت ، طراحی سایت‌هایی است که در اینترنت نمایش داده می‌شوند که معمولاً به جنبه‌های تجربه کاربری توسعه وبسایت به جای توسعه نرم‌افزار اشاره دارد. در گذشته طراحی وب، بر طراحی سایت برای مرورگرهای دسکتاپ متمرکز بود. با این حال از اواسط سال ۲۰۱۰، طراحی برای مرورگرهای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها اهمیت فزاینده‌ای پیدا کرده‌اند.

یک طراح وب بر روی ظاهر، چیدمان و در بعضی موارد محتوای یک وبسایت کار می‌کند. به عنوان مثال، ظاهر در طراحی یک وبسایت مربوط به رنگ‌ها، قلم و تصاویر استفاده شده است. طرح‌بندی یا چیدمان، به چگونگی ساختار و طبقه‌بندی اطلاعات اشاره دارد. یک وب خوب باید به گونه‌ای طراحی شود که استفاده از آن آسان باشد، از نظر زیبایی کاربر را جذب نموده و متناسب با گروه کاربری و برند وبسایت باشد. بسیاری از صفحات وب با تمرکز بر سادگی طراحی شده‌اند، به طوری که هیچ اطلاعات و عملکرد اضافی که باعث حواس پرتی یا گیج شدن کاربران شود ظاهر نمی‌شود. یک طراح وب همیشه به دنبال آن است که با یک خروجی موفق، اعتماد بازدیدکنندگان را جلب نماید.

متداول‌ترین روش‌ها جهت طراحی سایت‌هایی که هم در دسکتاپ و هم در موبایل به خوبی عمل می‌کنند، طراحی واکنش‌گرا (responsive design) و طراحی سازگار (adaptive design) است. در طراحی ریسپانسیو، محتوا با توجه به اندازه صفحه به صورت پویاست. به عبارتی در این طراحی المان‌ها به صورت درصدی و شناور اندازه‌دهی شده و در صورت تغییر اندازه مرورگر، ابعاد المان‌ها تغییر کرده و قرارگیری‌شان ممکن است از حالت افقی به حالت عمودی تغییر کند. حتی ممکن است که برخی از آیتم‌های منو و اسلایدبار در منوی همبرگری (سه خط روی هم) و یا اشکالی دیگر مخفی شوند.

در طراحی سازگار، محتوای وب سایت در اندازه‌های طرح‌بندی (layout) متناسب با اندازه صفحه نمایش، ثابت است. به عبارتی اندازه دهی به صورت مقدار عددی ثابت بوده و برای صفحاتی مختلف، طراحی‌هایی مختلف انجام می‌شود که امکان دارد در نسخه‌های موبایلی، تعدادی از اقلامی که از اهمیت کمتری برخوردارند، حذف شوند و خصوصیاتی مانند تماس تلفنی، دانلود برنامه و… در اولویت بصری قرار گیرند. یک طرح‌بندی سازگار بین دستگاه‌ها می‌تواند به ارتباط بیشتر با کاربران کمک نماید.

طراحی سایت استاتیک و داینامیک

صفحات وب به صورت استاتیک و داینامیک خواهند بود.

به وبسایت‌هایی که نیازی به تغییرات زیادی ندارند و معمولاً همه المان‌های سازنده‌ آنها ثابت بوده و مداوم به روزرسانی نمی‌شوند، وبسایت ایستا یا استاتیک می‌گویند.

صفحات وب استاتیک (Static) بسیار ساده بوده و دارای پیچیدگی چندانی نیستند. صفحات استاتیک به زبان‌هایی مانندHTML ،JavaScript ، CSS و غیره نوشته می‌شوند. در صفحات وب استاتیک وقتی سرور درخواستی را برای یک صفحه وب دریافت کرده، بدون انجام مراحل اضافی پاسخ را به مشتری ارسال می‌کند. در صفحات وب استاتیک، صفحات ثابت باقی می‌مانند تا زمانی که آن را به صورت دستی تغییر ندهند. برای مثال سایت‌های تک صفحه‌ای، بعضی از لندینگ پیج‌ها، صفحات ساده معرفی و به طور کلی تمام وبسایت‌هایی که دارای محتوایی ثابت‌اند و نیاز چندانی به ویرایش ندارند، می‌توانند به صورت استاتیک راه‌اندازی شوند.

تبلیغات در گوگل ادز

امروزه رونق بازارهای آنلاین و  تجارت‌های دیجیتال در برابر  روش‌ها و تجارت سنتی بیشتر و رو به پیشرفت است. حتی در بعضی از مشاغل و خدمات بسیار خوب جای تجارت سنتی را گرفته است. اما باید توجه داشته باشید که  در بین وب سایت‌ها با خدمات و محصولات متفاوت رقابت بالایی وجود دارد، صاحبان این وب سایت‌ها و مشاغل به دنبال این هستند که  راهکارهایی پیدا کند تا در صفحات موتورهای جستجو بیشتر از رقبای خود دیده شوند. استفاده از گوگل ادوردز نیز یکی از همین راه‌ها است.

گوگل ادز چیست؟

تبلیغ در گوگل ادوردز ۲۰ که به  اصطلاح قدیمی گوگل ادوردز  یکی از کاربردی‌ترین راه‌های بازاریابی اینترنتی است. این نوع تبلیغ شما را وادار می‌کند که خدمات یا محصول خود را در بالای صفحه‌های نتایج جستجو در گوگل قرار دهید. با بودجه‌ و هزینه هایی که در این تبلیغ مصرف می‌شود، به ازای هر کلیکی که بر روی تبلیغ زده می‌شود، هزینه آن نیز به طور تعریف شده از اعتبار حساب گوگل شما برداشته خواهد شد. باید توجه کنید که سیستم تبلیغات گوگل درست مانند یک سیستم مزایده بزرگ عمل خواهد کرد که در آن تبلیغ‌ کنندگان و صاحبان مشاغل برای به‌ دست آوردن جایگاه‌های تبلیغاتی مناسب و صدر جدول بودن با هم به رقابت می‌پردازند.

هزینه تبلیغات در گوگل ادوردز چقدر است؟

دقت کنید که ایجاد اکانت گوگل ادز رایگان است و برای نمایش تبلیغات در گوگل هیچ هزینه‌ای از شما دریافت نخواهد شد و تنها به ازای هر کلیک بر روی تبلیغات شما هزینه پرداخت می‌ کنید. هزینه هر کلیکی که انجام می شود برای هر کلمه کلیدی  در کسب و کارهای مختلف، متفاوت است. در واقع پیشنهادهای رقبای شماست که هزینه کلیک برای یک کلمه کلیدی را مشخص می‌کند. هر چقدر سودی که از جذب کاربری که آن کلمه را جستجو کرده بالاتر باشد رقیب شما نیز پیشنهاد بالاتری خواهد داد و شما هم موظف هستید برای اینکه در این مزایده برنده شوید پیشنهادی بالاتر از رقیبتان بدهید.

مزایای تبلیغات در گوگل ادز

تبلیغات در گوگل دارای مزایای فراوان است که یکی از آنها این است که کاری می‌کنید که کسب و کارتان دیده شود:

چه شما به دنبال این باشید که بازدید کننده جدیدی جذب کنید و یا فروش آنلاین بیشتری داشته باشید یا می‌خواهید تماس‌های ورودی بخش فروشتان افزایش پیدا کند تبلیغات در گوگل در همه این زمینه‌ها به شما کمک خواهد کرد.

صفحات وب پویا یا داینامیک به زبان‌هایی مانندCGI ، AJAX ،ASP ، ASP.NET و … نوشته می‌شوند. در صفحات وب پویا، محتوای صفحات برای بازدیدکنندگان مختلف متفاوت خواهد بود و زمان بارگیری این صفحات بیش از زمان لود صفحات وب داینامیک است. از صفحات وب پویا زمانی استفاده می‌شود که اطلاعات مرتب تغییر کرده و به روزرسانی می‌شوند؛ به عنوان مثال قیمت سهام، اطلاعات آب و هوا و غیره.

به طور کلی می‌توان تفاوت بین صفحه وب داینامیک و وبسایت استاتیک را به صورت زیر بیان نمود:

۱٫ در صفحات وب استاتیک، صفحات به همان صورت باقی می‌مانند تا آن را به صورت دستی تغییر دهند. در صفحات وب پویا، محتوای صفحات برای بازدیدکنندگان مختلف متفاوت است.

۲٫ صفحات وب استاتیک از نظر پیچیدگی ساده هستند اما صفحات وب پویا پیچیده هستند.

۳٫ در صفحات وب استاتیک، اطلاعات به ندرت تغییر پیدا می‌کنند اما در صفحه وب پویا، اطلاعات مرتب تغییر می‌کنند.

۴٫ زمان بارگذاری صفحه وب استاتیک نسبت به صفحه وب پویا کمتر است.

۵٫ در صفحات وب استاتیک، از پایگاه داده استفاده نمی‌شود اما در صفحات وب پویا، از پایگاه داده استفاده می‌شود.

۶٫ صفحات وب استاتیک به زبان‌هایی مانند:HTML ،JavaScript ، CSS و … نوشته شده اما صفحات وب پویا به زبان‌هایی مانند:CGI ،AJAX ،ASP ، ASP.NET و غیره نوشته می‌شوند.

۷٫ صفحات وب استاتیک فاقد هرگونه برنامه کاربردی است. اما صفحات وب پویا شامل برنامه‌های کاربردی برای خدمات مختلف است.

۸٫ برای طراحی صفحات وب استاتیک به کار و هزینه کمتری نیاز است، در حالی که برای طراحی صفحات وب پویا، تقریباً به کار و هزینه بیشتری احتیاج است.

بهینه‌سازی و سئو در طراحی سایت

کلمه‌ سئو SEO کوتاه شده عبارت Search Engine Optimization به معنی بهینه‌سازی وبسایت جهت موتورهای جستجو است، موتورهای جستجوی گوناگونی از جمله گوگل و بینگ موجودند که ما برای پیدا کردن عبارات موردنظرمان از آنها استفاده می‌کنیم. در واقع موتورهای جستجو چیزی بیش از یک ربات نیستند، لذا می‌بایست با استفاده از روش‌ها و اصولی خاص، محتوای وبسایت مان را برای این موتورهای جستجو قابل درک کنیم و تلاش کنیم تا با کمک تکنیک‌هایی مختلف وکم کردن هزینه سئو ، در صدر نتایج جستجو قرار گیریم.

شما به عنوان برنامه‌نویس یا طراح سایت، باید طوری از تگ‌های HTML و دیگر موارد استفاده کنید که محتوای وبسایت‌تان برای موتورهای جستجو قابل درک باشد.

جمع بندی

هرچند که در گذشته با وبسایت هایی یکنواخت و کاملاً ساده مواجه بودیم، ولی امروزه به لطف تکنولوژی‌های طراحی سایت، صفحات وب، جذابیت و زیبایی خیره کننده‌ای داشته و کاربران می‌توانند به آسانی با آن ها تعامل داشته باشند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو