این حشره‌های کوچک سبز روی گیاه اطلسی‌ام چه هستند

منبع: فوت و فن

71

1400/7/24

10:57


این حشره‌های کوچک سبز روی گیاه اطلسی‌ام چه هستند

گل اطلسی بی‌وقفه گل‌های شاداب و رنگارنگ خود را به شما عرضه می‌‌کند، پس حقش است اگر دچار بیماری یا آفتی شد از او مراقبت کنید!

 این گیاه تقریبا ۶ ماه سال بی‌وقفه گل می‌دهد. تنوع رنگ در گل‌های اطلسی سرسام آور است! گل‌های این گیاه در رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش، آبی، قرمز، زرد، گلبهی و ترکیبی از این رنگ‌ها یافت می‌شود و به تازگی هم رنگ سیاه آن تولید شده و به زودی به بازار عرضه می‌شود. برای بهتر گل دادن، افزایش گلدهی و افزایش عمر گل‌ها، بهتر است گل‌های پژمرده و خشک شده را از روی گیاه بچینید. این گیاه را می‌توان به صورت گیاهی آویز یا یک بوته پر پرورش داد، بستگی به سبلیقه خودتان دارد. در حالی که این گیاه زیبا و مقاوم کمتر به آفت مبتلا می‌شود، باز هم حشراتی هستند که آن را راحت نمی‌گذارند. یکی از این حشرات شته است، همان حشره سبز رنگی که روی گیاه اطلسی‌تان ظاهر شده و دارد شیره آن را می‌مکد!

یکی از عواملی که باعث حمله آفات و بیماری‌ها به گیاهان می‌شود عدم رسیدگی درست به گیاه است، یعنی شرایطی که گیاه برای رشد و سلامت نیاز دارد در اختیارش نیست. به همین دلیل برای پیشگیری از حمله آفات، و یا بعد از حمله آفات به گیاه به منظور قوی کردن آن، شرایط درست نگهداری از گیاه را برایش فراهم کنید. اگر این شرایط را به خوبی نمی‌دانید با ما همراه باشید:

نیازهای اطلسی

اکثر واریته‌های گل اطلسی آفتاب کامل را ترجیح می‌دهند و نور مستقیم می‌خواهند. اما گیاه می‌تواند تا حدودی سایه را هم تحمل کند، به خصوص در مناطق گرم تر. بهتر است روزهای گرم تابستان، در میانه روز، گیاه را در مکانی با مقداری سایه قرار دهید. هر زمان که سطح خاک گیاه (به عمق چند سانتی متر) خشک شد آن را آبیاری کنید. نباید اجازه دهید خاک گلدان کاملا خشک شود و گیاه پژمرده شود، قبل از رسیدن گیاه به این درجه آن را آبیاری کنید. اگر چه اطلسی دماهای پایین تر را دوست دارد، اما خیلی نسبت به یخبندان مقاوم نیست. پس اگر در اواخر زمستان یا ابتدای بهار گیاه را تهیه کرده اید، صبر کنید تا خطر یخبندان رفع شود و سپس گیاه را در بیرون از خانه بگذارید. خاک اطلسی باید زهکشی نسبتا خوبی داشته باشد در غیر این صورت آب زیاد خاک باعث می‌شود شاخسار آن خیلی دراز شوند و گل‌های کمتری دهد. گیاه را به طور ماهانه با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد نیاز گیاه هستند، کود دهی کنید. به این ترتیب گیاه دست از گلدهی برنمی‌دارد. کود دهی یکی از عواملی است که باعث قوی شدن گیاه می‌شود و از حمله آفات و بیماری‌ها به آن پیشگیری می‌کند.

شته‌ها را بشناسید

شته‌ها حشرات ریزی هستند که از ۲ تا ۳ میلی متر بزرگ‌تر نمی‌شوند، گلابی شکل اند و اکثرا به رنگ سبز مایل به زرد هستند (این حشرات به رنگ‌های زرد، قهوه‌ای و سیاه هم بافت می‌شوند). این حشرات ریز در اکثر روزهای سال بدون بال هستند اما در بهار انواع بالدار آنها هم دیده می‌شوند. شته‌ها قطعات دهانی دارند که برای سوراخ کردن بافت گیاه و مکیدن شیره گیاهی تخصص یافته است. این آفت معمولا بر قسمت‌های جوان‌تر گیاه، زیر برگ‌ها و در محل اتصال برگ به ساقه یافت می‌شود.

نشانه‌های وجود شته روی گیاه و خسارات آن

همانطور که گفتیم شته‌ها شیره اطلسی را می‌مکند و از این طریق خسارات جبران ناپذیری به گیاه‌مان وارد می‌کنند. از خسارات و علائم حمله شته‌ها به گیاه اولیه می‌توان به توقف یا کند شدن رشد گیاه اشاره کرد. شته‌ها بیشتر به قسمت‌های جوان گیاه حمله می‌کنند و تغذیه آنها در این محل‌ها موجب بدشکل شدن و پیچ خوردگی شاخسار گیاه و همچنین بدفرمی گل‌های اطلسی‌تان می‌شود. این آفات در حین تغذیه از گیاه عسلک (که ماده‌ای چسبناک و قندی است) تولید می‌کنند و آن را روی شاخسار گیاه می‌ریزند. این ماده چسبناک موجب چسبیدن قارچ دوده (یک قارچ سیاه رنگ) روی شاخسار شده و جذب نور توسط گیاه را با اشکال مواجه می‌کند و در نتیجه فتوسنتز را کاهش می‌دهد. این عسلک غذایی عالی برای مورچه‌ها است پس وجود مورچه روی گیاه از دیگر نشانه‌های وجود شته است. از دیگر خسارات شته می‌توان به انتقال بیماری بین گیاهان اشاره کرد.

آوندها همان رگ‌های گیاه هستند که شته خرطوم خود را در آن فرو کرده و از شیره گیاه تغذیه می‌کند. بسیاری از عوامل بیماری‌زای گیاهی در آوندها یافت می‌شوند. شته با تغذیه از یک گیاه آلوده ناقل بیماری شده و با فرو کردن خرطوم خود در آوند یک گیاه سالم باعث انتقال بیماری به آن گیاه می‌شود.

بررسی وجود یا عدم وجود حشره

در طول فصل رشد هر هفته گیاه اطلسی‌تان را بررسی کنید تا ببینید شته‌ای روی آن وجود دارد یا خیر. با دقت سطح زیرین برگ‌ها و لا به لای شاخسار و برگ‌های جدید گیاه را نگاه کنید. چون این حشرات سبز و کوچک اند گاهی به سختی دیده می‌شوند. اگر شته را بر روی گیاه مشاهده کردید بسته به شدت حمله آفت (جمعیت شته بر روی گیاه) یکی از روش‌های ارگانیک یا شیمیایی مبارزه با آن را انجام دهید.

روش‌های ارگانیک مبارزه با شته

۱ قاشق غذاخوری مایع ظرف شویی را به ۲ لیتر آب اضافه کنید. این محلول را درون یک بطری اسپری بریزید. گیاه اطلسی‌تان را به خوبی با این محلول اسپری کنید، زیر برگ‌ها و لا به لای شاخسار گیاه را خوب خیس کنید. از این سم هفته‌ای دو بار تا زمانی که نیاز باشد استفاده کنید. اگر بعد از چند بار استفاده باز هم حشرات از بین نرفتند، فاصله زمانی بین سم پاشی را کمتر کنید. تا زمانی که همه شته‌ها محو شوند. اگر گیاهی دارید که در اطراف گیاه آلوده به شته بوده، آن را هم کمی سم پاشی کنید حتی اگر شته‌ای رویش نمی‌بینید. سم پاشی به این روش‌ها به عصرها (زمانی که آفتاب نباشد) موکول کنید تا برگ‌ها و گل‌های گیاه نسوزند.

یکی دیگر از سم‌های ارگانیک برای از بین بردن شته‌های گیاه اطلسی‌تان اسپری سیر و پیاز است. یک حبه سیر و یک پیاز متوسط را ریز خرد کنید. یک لیتر آب روی آنها بریزید، یک ساعت صبر کنید سپس ۱ قاشق چای خوری فلفل قرمز و ۱ قاشق غذا خوری صابون مایع به مخلوط اضافه کنید. این سم ارگانیک در صورت نگهداری در یخچال تا یک هفته خواص حشره کشی خود را حفظ می‌کند. روی گیاه را با استفاده از این سم سم پاشی کنید و این کار را تا زمانی که دیگر شته‌ای بر روی گیاه باقی نماند انجام دهید.

همانطوری که تنباکو برای انسا‌ن‌ها مضر است برای حشرات هم کشنده است. عصاره تنباکو زمانی برای از بین بردن آفات، لارو پروانه‌ها و شته‌ها به کار می‌رفته است. یک فنجان تنباکوی ارگانیک را با ۴ لیتر آب مخلوط کنید و اجازه دهید یک شبانه روز بماند. بعد از گذشت ۲۴ ساعت آب باید به رنگ قهوه‌ای روشن درآمده باشد. اگر محلول‌تان رنگ خیلی تیره‌ای گرفته است مقداری آب به آن اضافه کنید. گیاه را با استفاده از این سم به خوبی سم پاشی کنید تا شته‌ها از همان راهی که آمده اند برگردند.

روش‌های شیمیایی مبارزه با شته

اگر حمله شته به گیاه‌تان شدید است و حسابی به اطلسی‌تان خسارت وارد کرده اند، آنها را با استفاده از سموم شیمیایی از بین ببرید. البته استفاده از این سموم در خانه خیلی توصیه نمی‌شود و بهتر است در صورت استفاده بر روی گیاه، اطلسی‌تان را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید. یکی از اولین سموم شیمیایی که برای مبارزه با شته و خیلی از آفات دیگر گیاهان خانگی استفاده می‌شود صابون حشره کش است. برای سم پاشی گیاه با این سم طبق دستور گفته شده روی بسته سم آن را با آب رقیق کنید و به مقدار و دفعات گفته شده بر روی گیاه استعمال کنید.

از دیگر سموم شیمیایی مناسب برای آفات مکنده هم می‌توان برای از بین بردن شته‌ها بهره برد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو