داستان زندگی یکی از خنیاگران آذربایجان منتشر شد | مجموعه شعر «آبی‌تر از عشق» به بازار آمد | روایت وحید طلعت از تازه‌های نشر

57

1400/7/24

11:02


ناشر آذربایجانی از چاپ مجموعه شعر «آبی‌تر از عشق» و کتاب «عاشیق امراه و سلبی ناز» خبر داد.

داستان زندگی یکی از خنیاگران آذربایجان منتشر شد | مجموعه شعر «آبی‌تر از عشق» به بازار آمد | روایت وحید طلعت از تازه‌های نشر

گروه فرهنگ و ادبیات هنرآنلاین: وحید طلعت شاعر و مدیر انتشارات آدالار آذربایجان، درباره آثار جدید این نشر به هنرآنلاین گفت: کتاب «عاشیق امراه و سلبی ناز» داستان زندگی یکی از خنیاگران آذربایجان است که با تحقیق و تالیف ودود دوستی شاعر و پژوهشگر، و همکاری عاطف سلیمانی منتشر شده است.  

او با بیان این که جغرافیای آذربایجان سرشار از داستان‌های عاشقی است که در طول اعصار گذشته در شکل‌گیری فولکلور مردم آذربایجان نقشی اساسی داشتند، ادامه‌داد: متاسفانه بسیاری از این داستان‌ها در گذر زمان به بوته فراموشی سپرده شده. تحقیق، بررسی و بازنویسی مجدد این آثار نقش بسیار مهمی در بسط و گسترش فرهنگ عاشیقی و عرفانی مردم آذربایجان دارد و از این جهت مولفان این مجموعه با بازنویسی که انجام داده‌اند رنگ فراموشی از این واقعه تاریخی زدوده‌اند.

طلعت با این توضیح که طبق تحقیقات صورت گرفته عاشیق امراه حدود سه چهار قرن قبل در روستای ازدین مراغه زندگی می‌کرده است، تصریح‌کرد: او مانند بسیاری از استادان موسیقی عاشیقی آذربایجان به سه هنر نوازندگی قوپوز، خوانندگی و شاعری مسلط بوده و مهم‌تر از آن به عنوان «حق عاشیغی» همانند کرم، قوربانی، عباس توفارقانلی، خسته قاسیم و غیره با امدادهای غیبی، بر ضمایر و باطن اشخاص اشراف می‌یافته است.

به گفته او، نویسندگان کتاب سعی کرده‌اند در عین رعایت آیین نگارش و قواعد صرف و نحو زبان معیار ترکی آذربایجانی، از نثری ساده و همه فهم برای نگارش استفاده کنند.

طلعت همچنین از انتشار مجموعه شعر «آبی‌تر از عشق» خبر داد و اظهارداشت: این کتاب حاوی سروده‌های تبسم رضازاده (شدتی) است که ۵۱ شعر را در برمی‌گیرد و با نگاهی عاطفی، اجتماعی، مذهبی و عاشقانه برداشت‌های جهان شاعر را قلم زده است.

او اضافه‌کرد: این نخستین مجموعه شعر رضازاده (شدتی) است. پیش از این شعرهای او در نشریات مختلف منتشر شده و جوایز متعدد منطقه‌ای و ملی را به‌دست آورده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو