علل اصلی گرفتگی عضلات انگشتان پا

منبع: فوت و فن

107

1400/7/24

11:04


علل اصلی گرفتگی عضلات انگشتان پا

گاهی اوقات در میانه شب به دلیل گرفتگی عضلات پا که درد شدیدی ایجاد کرده‌اند، از خواب بیدار می‌‌شوید و نمی‌دانید علت ایجاد این گرفتگی چیست؟
گرفتگی عضلات معمولاً هشداری است که نشان می‌دهد بیش‌ازاندازه از عضلات خود کار می‌کشید. با این حال اگر احساس می‌کنید گرفتگی عضلات شدیدتر می‌شود و تسکین نمی‌یابد، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. گرفتگی مکرر عضلات پا ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری نهفته باشد که به سیستم عصبی مرکزی یا گردش خون مربوط می‌شود.
با این حال، بیشتر اوقات، گرفتگی عضلات انگشتان پا در اثر یک سری عوامل رایج ایجاد می‌شود و از طریق روش‌های خانگی می‌توان آن را تسکین داد.

علل گرفتگی عضلات انگشتان پا
گرفتگی عضلات انگشتان پا محرک‌های مختلفی دارد؛ اما استفاده بیش‌ازاندازه از این عضلات، کمبود آب در بدن و کمبود مواد معدنی همچون پتاسیم، کلسیم و منیزیم از جمله محرک‌های رایج محسوب می‌شوند. زمانی که ورزش می‌کنید، عرق می‌کنید و بسیاری از مواد معدنی موردنیاز برای ماهیچه‌ها از طریق تعریق دفع می‌شوند. این کمبود باعث انقباضات یا گرفتگی‌های عضلات می‌شود. اگر مسیر طولانی را دویده‌اید، بیش‌ازاندازه به خود فشار آورده‌اید یا بیش‌ازاندازه تمرین کرده‌اید، گرفتگی عضلات انگشتان پا به شما هشدار می‌دهد که این فعالیت را متوقف کنید؛ زیرا عضلات انگشتان پا قابلیت کشش ندارند.
همچنین گرفتگی عضلات انگشتان پا معمولاً ناشی از انجام حرکت‌های کششی غیرضروری یا کفش‌های تنگی است که باعث محدود شدن جریان خون می‌شوند.
البته افزایش سن نیز با پاها مهربان نیست. گرفتگی عضلات انگشتان پا معمولاً پس از سن ۵۰ سالگی مشاهده می‌شود؛ زمانی که استخوان‌ها کلسیم از دست داده‌اند و ماهیچه‌ها کشسانی و انعطاف‌پذیری لازم را ندارند تا از بدن حمایت کنند. همچنین همزمان با افزایش سن، سیستم عصبی و عروقی بدن به اندازه قبل تنومند نیست. این امر منجر به بروز گرفتگی عضلات می‌شود؛ زیرا عصب‌ها وظیفه خود را کامل انجام نمی‌دهند.

روش‌های درمانی
قبل از هر چیزی باید بگوییم درمان معجزه‌آسایی برای گرفتگی عضلات وجود ندارد. سازمان غذا و داروی آمریکا دیگر تجویز داروی ضدمالاریای کنین را برای گرفتگی عضلات توصیه نمی‌کند؛ زیرا تأثیر و سلامت آن هنوز ثابت نشده است. همچنین تحقیقات نشان می‌دهند مکمل‌های منیزیم هیچ تأثیری ندارند.
 حالا خبر خوب این است که شما می‌توانید از بروز گرفتگی عضلات انگشتان پا جلوگیری کنید، البته به شرطی که بیماری نهفته‌ای باعث بروز این شرایط نباشد.

استفاده از کفش مناسب
حائز اهمیت است که از کفش مناسبی استفاده کنید. بهتر است کفشی انتخاب کنید که مناسب قوس پا است و زیاد سفت یا زیاد انعطاف‌پذیر نیست.

نوشیدن آب کافی
تأمین آب موردنیاز بدن برای پیشگیری از بروز گرفتگی عضلات ضروری است.

ورزش هوشمندانه
اگر زیاد ورزش می‌کنید، بهتر است مدت آن را کم کنید تا به ماهیچه‌ها فشار نیاید. اگر به اندازه کافی ورزش نمی‌کنید، بهتر است کمی تحرک داشته باشید. نشستن باعث می‌شود ماهیچه‌ها تحلیل روند و گردش خون کاهش یابد.

انجام حرکات کششی
انجام حرکات کششی مانند تکان دادن انگشتان پا، کش دادن آن‌ها و خم و راست کردن پا به شما کمک خواهد کرد. همزمان با افزایش سن بهتر است پاهای خود را به اطراف حرکت دهیم تا تحرک داشته باشند. استفاده از ماساژ پا و آب گرم نیز به تسکین ماهیچه‌ها کمک می‌کند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو