۱۰ روش برای درمان ریزش موی سگ

منبع: فوت و فن

147

1400/7/24

11:17


۱۰ روش برای درمان ریزش موی سگ

درست همانطوری که ما آدم‌ها از ریزش مو رنج می‌بریم، سگ‌ها هم این مشکل را تجربه می‌کنند!

اکثر سگ‌ها ریزش مو دارند اما ریزش موی گونه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. ریزش موی سگ‌ها در تابستان بیشتر از زمستان است و این در نتیجه تغییر در میزان نور است.

اگر سگ‌تان بیشتر از همیشه مو ریزی دارد و حتی قسمت‌هایی از بدنش کچل شده، این دیگر طبیعی نیست و شما باید مشکلش را جدی بگیرید. ریزش مو در سگ‌ها می‌تواند نشان دهنده مشکلی جدی‌تر باشد. مشکلاتی مانند بیماری گری، کنه، کک، ساس و یا آماس پوست.

به علاوه پاره‌ای از شرایط محیطی مانند گرده‌های موجود در هوا، مایت غبار خانگی و کپک هم می‌توانند موجب ریزش موی سگ‌تان شوند. ریزش مو در سگ‌ها معمولا با علائم دیگری مانند خارش پوست، گاز گرفتن یا جویدن پوست همراه است.

در ابتدا سگ‌تان را نزد دامپزشک ببرید و اگر مشکل جدی نداشت با این درمان‌های خانگی ریزش موهایش را درمان کنید.

 ۱- سرکه سیب

اگر ریزش موی سگ‌تان در اثر آلرژی یا عفونت باشد، سرکه سیب یکی از بهترین درمان‌ها برای آن است.سرکه سیب حاوی ترکیبات آنتی باکتریال و عفونت زدا است و طبیعت اسیدی پوست حیوان را به او برمی‌گرداند.

  • مقداری سرکه سیب را با مقدار مساوی آب مخلوط کنید و آنها را درون یک بطری اسپری بریزید. آن را تکان دهید تا با هم مخلوط شوند و سپس محلول را روی پوست سگ‌تان اسپری کنید و اجازه دهید تا خودش خشک شود. از این درمان ۱ تا ۲ بار در روز استفاده کنید.

احتیاط: سرکه سیب خالص را مستقیما روی پوست حیوان اسپری نکنید.

۲- روغن زیتون

روغن زیتون کنه‌ها را خفه می‌کند و پوست سگ‌تان را مرطوب کرده و از خارش آن جلوگیری می‌کند.

  • مقداری روغن زیتون را بر روی پوست سگ بمالید تا خوب جذب پوست شود. از این درمان ۲ تا ۳ بار در روز استفاده کنید.
  • می‌توانید روغن زیتون را در غذای سگ‌تان هم بریزید. البته باید قبل از انجام آن با دامپزشک مشورت کنید.

۳- آب لیمو

اگر ریزش موی سگ‌تان در اثر بیماری گری یا کنه باشد، آب لیمو ترش درمانی خوب برای آن است.

  1. یک لیمو را به قطعات کوچک ببرید.
  2. قطعات لیمو را درون قابلمه‌ای پر از آن بریزید و آب را به جوش بیاورید.
  3. قابلمه را از روز شعله بردارید، دربش را بگذارید و اجازه دهید یک شب بماند.
  4. صبح روز بعد به وسیله اسفنج محلول را روی پوست سگ‌تان بمالید.
  5. از این درمان یک بار در روز و به مدت چند هفته استفاده کنید.

احتیاط: این محلول را بر روی زخم‌ها نزنید.

۴- روغن نارگیل

اگر ریزش موی سگ‌تان بر اثر عفونت است و در پوستش خارش احساس می‌کند، روغن نارگیل یکی از درمان‌های مناسب برای او است. روغن زیتون به مرطوب کردن پوست و رشد مجدد موها کمک شایانی می‌کند.

  • نصف فنجان روغن زیتون را با ۲ قطره روغن آویشن مخلوط کنید. این مخلوط را بر روی پوست‌ سگ‌تان، جایی که موهایش در حال ریزش است، بمالید. از این درمان ۲ بار در روز استفاده کنید.
  • برای استفاده خوراکی، ۱ قاشق چایخوری یا غذاخوری روغن زیتون خالص را با غذای سگ‌تان مخلوط کنید. این کار را ۱ بار در روز انجام دهید.

۵- آلوئه ورا

آولئه ورا بهترین درمان برای ریزش موی ناشی از خارش پوست است. این گیاه معجزه‌آسا پوست را نرم کرده و از خارش آن جلوگیری می‌کند.

  1. سگ‌تان را به یک حمام آب گرم ببرید و اجازه دهید موهای بدنش در معرض هوا خشک شوند.
  2. ژل آلوئه ورا را مستقیما روی پوستش ماساژ دهید. نیازی به پاک کردن و شستن ژل نیست.
  3. از این درمان ۱ بار در روز استفاده کنید.

۶- جو دوسر

اگر ریزش موی سگ‌تان در اثر خارش پوست است، یک حمام با جو دوسر چاره رفع آن است.

  1. یک فنجان و نیم جو دوسر را درون یک تشت آب گرم بریزید.
  2. چند قطره عصاره اسطوخودوس به آن اضافه کنید.
  3. به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه سگ‌تان را در این تشت جو دوسر حمام کنید.
  4. جو دوسر را به وسیله آب گرم از بدنش بشویید.
  5. تا زمانی که پوست سگ‌تان می‌خارد، روزی یک بار از این درمان استفاده کنید.

۷- حمام کردن به طور مرتب

برای سالم ماندن سگ دلبندتان و جلوگیری از ریزش موی او باید او را به طور مرتب حمام کنید، به خصوص در فصل بهار و تابستان. حمام کردن باعث شسته شدن کنه‌ها، گرد و غبار و گرده از پوست سگ‌تان می‌شود.

همچنین از شامپویی درست برای حمام سگ استفاده کنید. یک شامپوی خوب می‌تواند تعداد زیادی از مشکلات پوستی را درمان کند و پوست و موهای سگ را تمیز و براق کند. بهترین راه آن است که از دامپزشک‌تان برای انتخاب شامپوی مناسب راهنمایی بخواهید.

۸- شانه زدن به طور مرتب

برای جلوگیری از ریزش مو و تمیز ماندن سگ‌تان، موهای او را به طور مرتب شانه بزنید. شانه زدن مرتب موها باعث می‌شود عوامل آلرژیکی که درون موهایش گیر کرده اند و موجب ریزش موی او می‌شوند از میان برود. همچنین، شانه زدن باعث می‌شود پوست سگ روغن طبیعی ترشح کند و پوست و موها را نرم کند.

حداقل یک رو در میان موهای سگ‌تان را شانه بزنید. همیشه شانه‌ای مناسب با موهای سگ‌تان تهیه کنید. اگر موهای سگ‌تان بلند است، مرتبا آنها را آراسته یا نوک گیری کنید.

۹- رژیم غذایی مناسب و سالم

یک رژیم غذایی سالم نقش بسزایی در سلامت کلی و پوست و موی سگ‌تان دارد. هر چه رژیم غذایی او غنی‌تر باشد، سیستم ایمنی بدنش بهتر کار می‌کند و از بدن در مقابل بیماری‌ها دفاع می‌کند، در نتیجه کمتر به بیماری‌های پوستی و ریزش مو دچار می‌شود.

ساختار مو بیشتر از پروتئین درست شده است پس یک رژیم غذایی حاوی پروتئین به سلامت و رشد موها کمک می‌کند. به علاوه باید اسیدهای چرب، کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، روی، مس، فولیک اسید، بیوتین و ویتامین‌های A، B6، B12، C، D و E هم در رژیم غذایی حیوان گنجانده شوند.

۱۰- مکمل اسید چرب امگا ۳

مکمل اسیدهای چرب، مانند اسید چرب امگا ۳ موهای سگ‌تان را در وضعیتی خوب نگه می‌دارند. این مکمل‌ موها را قوی کرده و از ریزش آنها جلوگیری می‌کند. به علاوه خاصیت ضد التهابی امگا ۳ از ایجاد التهاب و آلرژی در پوست حیوان جلوگیری می‌کند.

به دنبال کمل‌های امگا ۳ با کیفیت باشید که دارای EPA و DHA باشند. این مکمل‌ها به صورت قرص و محلول موجود هستند. هر نوعی که سگ‌تان با آن را راحت‌تر است را انتخاب کنید.

قبل از هر کاری با دامپزشک‌تان در این باره مشورت کنید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو