۲۰ چیزی که زیر میکروسکوپ بسیار عجیب و غریب به نظر می‌رسند!

۲۰ چیزی که زیر میکروسکوپ بسیار عجیب و غریب به نظر می‌رسند!


منبع: فوت و فن

173

1400/7/24

13:36


۲۰ چیزی که زیر میکروسکوپ بسیار عجیب و غریب به نظر می‌رسند!

خوشبختانه ما در زمان بسیار خوبی زندگی می‌کنیم؛ زمانی که اشیاء به ظاهر عادی زیر یک میکروسکوپ قدرتمند، معنای کاملاً جدیدی به دست می‌آورند.


۱– سر یک کلم رومانسکو
این کلم ایتالیایی ظاهر بسیار خوشمزه‌ای دارد؛ اما زمانی که هزاران هزار بار بزرگ می‌شود، این شکلی دیده می‌شود.


۲– مژه
این تصویر مژه‌های در حال رشد از سطح پوست انسان را که حدود ۵۰ برابر بزرگ‌تر شده، نشان می‌دهد. از آنجا که مژه‌ها در معرض هوا قرار دارند، گرد و خاک به راحتی داخل لبه قرار می‌گیرد، جایی که فولیکول‌های مو از پوست بیرون می‌زنند.


۳– رشته‌های داخل لوله رحمی
این رشته‌ها مجموعه‌ای از بافت‌ها در انتهای لوله‌های رحم سیستم تولید مثل زنان هستند. زمانی که تخمک گذاری رخ می‌دهد، این بافت‌ها با خون پر شده و متورم می‌شوند و به آرامی به تخمدان برای کمک به رهاسازی تخمک ضربه می‌زنند.
این رشته‌ها زمانی که به اندازه ۲۱ برابر بزرگ‌تر می‌شوند، مانند گلبرگ گل به نظر می‌رسند.


۴– شپش‌های سر
شپش‌ها بر روی رشته‌های مو راه می‌روند و تخم‌های خود را نزدیک به پوست سر قرار می‌دهند. این تخم‌ها به مو می‌چسبند و تنها با مواد شیمیایی از بین می‌روند؛ زیرا شپش‌ها معمولاً در برابر آب مقاوم هستند.


۵– سر یک پشه
در اکثر موارد پشه‌ها چیزی جز مزاحمت نیستند؛ اما دفعه بعدی که یک پشه بر روی پوست شما نشست، بدانید که این شکلی است. این تصویر، سر یک پشه را نشان می‌دهد که ۱۶۰ بار بزرگ شده است.

۶– دندان انسان در اولین مرحله پوسیدگی
این تصویر، قطعه‌ای از عاج یک دندان پوسیده است که توسط یک میکروسکوپ الکترونی بزرگ شده است. عاج دندان یکی از سخت‌ترین بافت‌ها است که زیر لایه مینای دندان قرار دارد و یکی از ۴ بخش اصلی دندان است. ۳ بخش دیگر دندان عبارتند از مینای دندان، سمنتوم و مغز دندان.


۷– پوست کوسه
پوست کوسه از فلس‌های V شکل که در الگو و اندازه‌های مختلفند، پوشیده شده و بیشتر شبیه به دندان یک انسان به نظر می‌رسد تا فلس ماهی. دندانه‌های کوچکی که در این تصویر مشاهده می‌کنید، متعلق به یک کوسه است که با میکروسکوپ الکترونی ۱۴۴ بار بزرگ‌تر شده است.


۸– برگ گل برگ‌بیدی
گل برگ‌بیدی که به عنوان یهودی‌های سرگردان نیز شناخته می‌شود، به خاطر پرچم‌های آبی رنگش قابل تشخیص است. در حال حاضر این گل‌ها به طور طبیعی در سراسر جهان رشد می‌کنند.


۹– کلروپلاست سلول‌های گیاهی
کلروپلاست به گیاهان در سنتز کلروفیل کمک می‌کند. این تصویر میکروسکوپی به منظور مطالعه اثر یک علف کش به نام کیکسور در مسدود کردن فتوسنتز در سطح سلولی و برای جلوگیری از رشد علف‌های هرز گرفته شده است.


۱۰– پای مارمولک گکو
این تصویر پای مارمولک گکو، ۱۲۰ بار بزرگ شده و به ترسناکی چیزی است که در فیلم «بیگانه» به تصویر کشیده شده بود.


۱۱– کرم حشره
این هیولای عجیب و غریب شاخک‌دار، یک کرم حشره است که در زیر میکروسکوپ ۳۰ برابر بزرگ شده است.


۱۲– زبان انسان
سطح زبان از هزاران جوانه‌ چشایی و برآمدگی‌ پرزدار پوشیده شده است. این عکس بزرگ شده یک زبان است که توسط یک میکروسکوپ الکترونی گرفته شده است. برآمدگی‌های روی زبان، پوسته پوسته به نظر می‌رسند؛ زیرا همواره لایه بیرونی زبان در حال پوست‌اندازی است.


۱۳– سلول‌های خونی داخل یک سرخرگ
خون داخل عروق مانند یک کیسه آب نبات خوشمزه به نظر می‌رسد.


۱۴– دانه‌های شن
این تصویر باورنکردنی از دانه‌های شن توسط یک محقق به نام دکتر گری گرینبرگ ثبت و ۳۰۰ برابر بزرگ‌تر شده است. دکتر گرینبرگ با میکروسکوپی کیفیت بالا و سه بعدی که خودش اختراع کرده، عکس‌های جالبی از طبیعت می‌اندازد. گرینبرگ قبل از اخذ دکترای خود یک فیلمساز و عکاس بوده است.


۱۵– چشم انسان
یک تصویر جذاب و فوق‌العاده نزدیک از چشم انسان که توسط یک دانشمند ارمنی گرفته شده است.


۱۶– سلول‌های سرطانی دهانه رحم
سرطان دهانه رحم به دلیل رشد غیر طبیعی سلول‌ها در گردن رحم به وجود می‌آید. این سلول‌ها معمولاً به دلیل وجود تومورهای بدخیم در گردن رحم به وجود می‌آیند و به سایر نقاط بدن گسترش می‌یابند.
تقسیم سلول‌های‌ سرطانی دهانه رحم از نزدیک این شکلی است.


۱۷– هاگ قارچ
قارچ‌ها دارای هاگ هستند؛ یعنی یک سری سلول‌های کوچک تولیدمثل دارند که باعث رشد و نمو قارچ می‌شوند. از هاگ قارچ می‌توان فهمید که یک قارچ خوراکی است یا نه. این قطعات بیضی شکل هاگ‌های قارچ هستند که توسط یک میکروسکوپ الکترونی بزرگنمایی شده‌اند.


۱۸– کپک نان
نان به دلیل رطوبت و مواد تشکیل دهنده‌اش، بستر مناسبی برای رشد کپک و قارچ است. هاگ قارچ‌ها در واقع، همه جا در هوا و در اطراف ما وجود دارند و برای نشستن و تکثیر روی نان به تلاش زیادی نیاز ندارند. قارچ با سرعت زیادی تکثیر می‌شود و در عرض یک ساعت، ۲ برابر می‌شود.


۱۹– لاک حلزون
پوسته حلزون دارای سه لایه اصلی است: پیراپوسته، آستراکام و لایه درونی صاف. این یک تصویر بزرگ شده از پیراپوسته یک حلزون است. پیراپوسته خارجی‌ترین و سخت‌ترین لایه است که لاک حلزون را رنگی می‌کند، از لایه های نرم‌تر محافظت می‌کند و در برابر آسیب‌ها و سایش لاک مقاوم است.


۲۰– تار عنکبوت
تار تولید شده توسط عنکبوت نوعی فیبر پروتئینی است که عنکبوت آن را برای شکار طعمه، فرار از شکارچیان و مراقبت از فرزندانش تولید می‌کند. یک تار به تنهایی همان طور که در تصویر بزرگ شده دیده می‌شود، دارای تارریس است؛ ساختارهای لوله مانندی که تار از آن بیرون می‌آید. بسته به گونه عنکبوت، یک عنکبوت ممکن است بین ۲ تا ۸ جفت تارریس داشته باشند.

نکته: تصاویر میکروسکوپ الکترونی به صورت سیاه و سفید هستند. این تصاویر بعداً توسط هنرمندان دیجیتالی رنگی شده‌اند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو