اختصاصی/ بلایی که استرس سر قلب می‌آورد

34

1400/7/24

17:56


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد افرادی که استرس بالایی دارند، بیشتر در معرض مشکلات قلبی عروقی از جمله ایست قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی و حمله قلبی و همچنین مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر هستند.

اختصاصی/ بلایی که استرس سر قلب می‌آورد

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، بر اساس یک مطالعه منتشر شده در سپتامبر ۲۰۲۱ ، افزایش هورمون استرس کورتیزول می تواند منجر به حمله قلبی و سکته مغزی شود، حتی اگر افراد فاکتورهای خطر دیگری برای این عوارض قلبی عروقی مانند فشار خون بالا، سیگار کشیدن یا سبک زندگی بی تحرک نداشته باشند.
این مطالعه بر روی ۴۱۲ فرد بزرگسال بدون سابقه ابتلا به فشار خون یا بیماری‌های قلبی عروقی متمرکز بود که آزمایش ادرار برای سطح چهار هورمون استرس - نوراپی نفرین، اپی نفرین، دوپامین و کورتیزول را انجام داده بودند. با دو برابر شدن سطح هورمون‌ها در آزمایشات ادراری، خطر ابتلا به فشار خون بالا در طول دوره پیگیری ۶.۵ ساله بین ۲۱ تا ۳۱ درصد افزایش می‌یابد.
در طول یک دوره پیگیری طولانی‌تر-میانگین ۱۱.۲ سال-۵.۸ درصد از افراد شرکت کننده در این مطالعه بیماری‌های قلبی عروقی مانند حملات قلبی و سکته مغزی را تجربه کردند. خطر این رویدادها با دو برابر شدن سطح کورتیزول در آزمایشات ادرار ۹۰ درصد افزایش یافت -صرف نظر از اینکه آیا افراد دارای عوامل خطر دیگری مانند فشار خون بالا، مصرف سیگار، چاقی، دیابت یا عدم تحرک فیزیکی هستند یا خیر.
اینوئه، نویسنده و اپیدمیولوژیست دانشگاه کیوتو در ژاپن در این خصوص می‌گوید: هورمون‌های استرس نوراپی نفرین، اپی نفرین، دوپامین و کورتیزول می‌توانند با استرس ناشی از رویدادهای زندگی، کار، روابط اجتماعی، امور مالی و موارد دیگر افزایش یابند. این مطالعه همچنین نشان داد که بطور ویژه دو هورمون کورتیزول و دوپامین، ارتباط بین سطح هورمون استرس و فشار خون بالا برای افراد جوانتر از ۶۰ سال، قوی‌تر بود.
این نتایج همراستا با مطالعات قبلی است از جمله یکی از آنها در زمینه فشار خون بالینی و تجربی و دیگری در خصوص فشار خون بالا؛ که سطح دوپامین را با افزایش فشار خون مرتبط می‌داند. همچنین بر اساس شواهدی از مطالعات قبلی افزایش سطح کورتیزول با فشار خون بالا را مرتبط با یکدیگر می‌داند. مطالعات قبلی همچنین استرس روانی را با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی اثبات کرده است.
به عنوان مثال، یک مطالعه که در دسامبر ۲۰۱۷ در Nature Reviews Cardiology منتشر شد، نشان داد که بزرگسالان دارای استرس بالا در کار یا زندگی شخصی خود تا ۱.۶ برابر بیشتر در معرض سکته مغزی و بیماری عروق کرونر هستند؛ یک وضعیت بالقوه مرگبار که مقدار خون غنی از اکسیژن به قلب را محدود می کند.
دکتر اینوئه معتقد است: بسیاری از مطالعات قبلی بر موضوع استرس روانی و خطر بیماری‌های قلبی عروقی متمرکز و فاقد معیارهای عینی سطح استرس بوده است. مطالعه استرس روانی اجتماعی از آنجا که شخصی است، چالش برانگیز بوده و تاثیر آن برای هر فرد متفاوت است. مزیت مطالعه اخیر این است که آزمایش ادرار برای تعیین سطح هورمون استرس یک راه عینی برای ارزیابی استرس ارائه می‌دهد.
با این حال، یکی از محدودیت‌های مطالعه این است که محققان فقط هورمون‌های استرس را در یک زمان واحد اندازه‌گیری کرده و ممکن است این سطوح در طول سالها به گونه ای تغییر کرده باشد که احتمالا بر خطر ابتلا به فشار خون بالا یا تجربه مشکلات قلبی عروقی تأثیر بگذارد. همچنین از این مطالعه مشخص نیست که آیا آزمایش میزان هورمون استرس به عنوان راهی برای غربالگری افرادی که ممکن است برای جلوگیری از فشار خون بالا یا حملات قلبی عروقی نیاز به نظارت دقیق داشته باشند، منطقی است یا خیر.
پزشکان و متخصصان توصیه می‌کنند که در این برهه از زمان، بهترین روش‌ها برای مدیریت استرس روش‌هایی هستند که قبلاً اثبات شده است. آنچه مردم می توانند در این مورد انجام دهند شامل تغییر شرایط کار، ثبت نام در کلاس‌های مدیریت استرس، ورزش، تغذیه مناسب و تقویت ارتباطات اجتماعی خود.

منبع: EveryDayHealth/ اکتبر ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو