روایت ناصر آویژه از «شب طولانی یلدا» | داستان جامانده‌ای از جنگ

43

1400/7/24

19:16


ناصر آویژه گفت: نمایش «شب طولانی یلدا» به رابطه میان انسان‌ها می‌پردازد؛ انسان‌هایی که ابتدا عاشق‌اند اما در ادامه روابط‌شان خدشه‌دار می‌شود.

روایت ناصر آویژه از «شب طولانی یلدا» | داستان جامانده‌ای از جنگ

گروه تئاتر هنرآنلاین: نمایش «شب طولانی یلدا» نوشته گیتا داودی و کار ناصر ‌آویژه از 6 مهر ماه ساعت 18:30 در تماشاخانه سنگلج روی صحنه است و بازیگران این نمایش علی ‌یعقوب‌‌زاده، عباس افشاریان و رها آویژه هستند.

ناصر آویژه در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جذابیت‌های نمایشنامه «شب طولانی یلدا» به منظور اجرا گفت: این نمایشنامه سال 1383 نوشته  و اجرای آن در جشنواره تئاتر بانوان نیز موفق به دریافت عناوین بسیاری شده بود. در آن زمان این نمایش را با بازی علی یعقوب‌زاده، عباس افشاریان و مریم سرمدی روی صحنه آوردم اما در اجرای جدید رها آویژه جایگزین خانم سرمدی شد. نمایشنامه را برای اجرای جدید بازنویسی‌ کردیم و به لحاظ کارگردانی نیز تغییرات بسیاری داشته است.

او در ادامه افزود: از جذابیت‌های انتخاب این نمایشنامه برایم این است که به نظرم داستان به خوبی و در عین سادگی و صمیمیت روایت می‌شود. ضمن اینکه این اثر به رابطه میان انسان‌ها می‌پردازد؛ انسان‌هایی که در ابتدا عاشق‌اند اما در ادامه، روابط‌شان خدشه‌دار می‌شود. ما این موضوع را در بستر جنگ روایت می‌کنیم، مرد داستان رزمنده‌ای است که شاعر و هنرمند بوده و دچار اتفاقاتی می‌شود. رخدادهای داستان از ابتدا به صورت جریان سیال ذهن در ذهن مرد (منصور) مرور می‌شود. بر این اساس رابطه انسان‌ها در این نمایشنامه که تاریخ مصرف ندارد و همچنان با تماشاگر ارتباط برقرار می‌کند، بسیار برایم جذاب بود و این موضوع یکی از دلایلم برای اجرای این نمایش در سال 1400 است. ما انسان‌ها با پدید آمدن تمام وسایل ارتباطی پیشرفته و جذاب همچنان با یکدیگر دچار مسئله و مشکل هستیم و این موضوع دغدغه اولیه من به منظور اجرای این اثر بود.

آویژه همچنین اضافه کرد: «شب طولانی یلدا» ابعاد تصویری بسیاری دارد هرچند که داستان آن در فضای تاریک یک زیرزمین می‌گذرد اما طی روایت با اینکه دکور ثابت است ولی به مکان‌های بسیاری سفر می‌کنیم و مدام در حال رفت و آمد هستیم و این موضوع نیز برای من به عنوان کارگردان بسیار جذاب بود.

این کارگردان خلاصه داستان نمایش را اینگونه توضیح داد: منصور رزمنده‌ای است که همسر خود را به زیرزمین آورده و باهم خاطرات زندگی خود را مرور می‌کنند. دوستان رزمنده منصور شهید شده‌اند و او تنها بازمانده است و خود را جامانده می‌داند و ...

او ضمن اشاره به اینکه اتفاقات این نمایش در بحبوحه جنگ، حملات به شهرها و پذیرش قطعنامه و چند سال پس از آن می‌گذرد، یادآور شد: در این نمایش نامی از شهری که داستان در آن می‌گذرد برده نمی‌شود اما به نظر این شهر تهران می‌آید هرچند که مکان آن تفاوتی ندارد.

ناصر آویژه درباره سبک و فضای اجرایی نمایش «شب طولانی یلدا» اظهار کرد: نمایش با فضایی رئالیستی آغاز می‌شود اما در ادامه فضایی سورئال دارد. نور در این نمایش نقش عمده‌ای دارد به نوعی که به گفته دیگران یک کاراکتر در این نمایش محسوب می‌شود.

او درخصوص ویژگی‌های این نمایش گفت: متن خوب و بازیگرهای حرفه‌ای و پیشکسوت از ویژگی‌ها و نقاط قوت نمایش «شب طولانی یلدا» است که منجر به کارگردانی خوب این نمایش شده است و برایم رضایت‌بخش است.

آویژه درباره اجرای این نمایش در شرایط کنونی که کمتر دیده می‌شود که کارگردان‌ها و هنرمندان حرفه‌ای نمایشی را به صحنه آورند و طی این مدت جوان‌ترها چراغ تئاتر را روشن نگاه داشته‌اند، تصریح کرد: به نظرم هنرمندانی که طی مدت دو سال گذشته نمایشی را به صحنه نیاورده‌اند سختی‌های بسیاری متحمل و شاید به کار دیگری مشغول شده‌اند. در حقیقت خانه اول و آخر من تئاتر است و بسیار به این هنر علاقمندم. به اعتقاد من اجرا در این شرایط دشوار است اما باید با تمام سختی‌ها ادامه دهیم چرا که ممکن است این وضعیت مدت‌ها ادامه‌دار باشد و ما نباید بنشینیم و باید به حیات‌مان ادامه دهیم اما اکنون در حال یافتن مسیر به منظور ادامه هستیم تا راه بهتری بیابیم.

او همچنین اضافه کرد: در شرایط کنونی جذب مخاطب به دلیل شرایط اقتصادی جامعه و همچنین ترس تماشاگران به منظور حضور در سالن نمایش بسیار دشوار است و در مضیقه هستیم اما از اجرای نمایش پشیمان نیستیم.

عوامل نمایش «شب طولانی یلدا» عبارتند از: طراح صحنه و لباس: سینا ‌ییلاق ‌بیگی، دستیار اول کارگردان و برنامه‌ریز: امید علیرضایی، دستیار دوم کارگردان: زهرا پاشاپور، طراح نور: حسین کاظم رودباری، مشاور طراح نور: رضا ‌خضرایی، دستیار طراح صحنه: محمد‌حسن ‌درباغی ‌فرد، مدیر صحنه: مبینا افراسیابی، روابط عمومی و مشاور رسانه‌ای: سمیه زمانی، انتخاب موسیقی، میکس و مستر: آرش سلگی، عکاسان: اختر ‌تاجیک، سیاوش محسنی و نرگس صدیقیان، ساخت دکور: محمد‌حسن ‌درباغی ‌فرد، حمیدرضا نجفی و حسین نجفی و ساخت پیکره: مبینا افراسیابی.

علاقمندان می‌توانند بلیت این نمایش را از سایت تیوال تهیه کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو