مزایا، عوارض و نحوه ی استفاده از سویق کودک

مزایا، عوارض و نحوه ی استفاده از سویق کودک


منبع: بیتوته

88

1400/7/25

04:25


مزایا، عوارض و نحوه ی استفاده از سویق کودک



عوارض جانبی استفاده از سویق کودک, نحوه ی استفاده از سویق کودک, حلوای سویق کودک

سویق کودک منبع مواد معدنی و ویتامین ها می باشد

 

سویق کودک چیست؟ خواص و عوارض سویق برای کودکان 

تغذیه ی کودکان نقش چشمگیری در سلامت جسمانی آن ها در بزرگسالی ایفا می کند. کودکان با ورود در شش ماهگی، روند تغذیه با غذاهای کمکی را آغاز می کنند. یکی از غذاهای کامل، پر انرژی، مقوی و سالم برای کودکان، سویق کامل است که تهیه شده از چهار سویق اصلی نظیر سنجد، عدس، گندم و جو می باشد. 

سویق کودک چیست؟

سویق کودک نوعی خوراکی مقوی و خوشمزه به شمار می رود که مخصوص استفاده برای کودکان بزرگ تر از 6 الی 9 ماه است. سویق به عنوان یک خوراکی سالم و طبیعی در مقابل سرلاک های صنعتی قرار دارد. 

 

سویق کودک منبع مواد معدنی، املاح، ویتامین، اسید های آمینه و فیبر است. در واقع این نوع سویق به موجب برخورداری از ویتامین های گروه "B"، ویتامین "C"، منیزیم، کلسیم و فسفر در رشد عضلات و استخوان بندی کودکان تأثیر مثبت می گذارد. 

این نوع خوراکی در رده ی غذاهای کامل برای کودکان قرار دارد که متشکل از سویق عدس، جو، نخود، گندم، سنجد، هسته ی میوه های مختلف و دانه ی سیب و انار می باشد.

 

سویق کودک از قدیم الایام در ایران گسترش یافته است. حتی در روایات اسلامی نیز در خصوص مزایای آن مباحثی ذکر شده است. متخصصان و درمانگران طب سنتی، سویق کودک را یک ماده ی مفید و مغذی برای کودکان بر می شمارند. 

 

درمانگران طب سنتی بر این باور هستند که ریشه ی کلیه ی امراض در بدن از سرد شدن طبع نشأت می گیرد. سویق کودک دارای طبع گرم است. لذا مصرف آن سبب تعدیل اخلاط چهارگانه در بدن می گردد که مانع بروز امراض مختلف در بزرگسالی می شود. 

 

اغلب متخصصان در طب سنتی توصیه می کنند سویق را با اندکی شکر قهوه ای ترکیب کنید و به صورت روزانه به کودک دهید. 

بهتر است بدانید در گذشته سویق را با عناوین مختلفی نظیر پوره، پست و قاووت می شناختند. 

 

حلوای سویق کودک, تهیه ی سویق کودک در منزل, سویق کودک

سویق کودک دارای طبع گرم است

 

مزیت های استفاده از سویق کودک

به طور کلی سویق در گونه های مختلفی با خواص متعدد تهیه می شوند. سویق کودک دارای چهار سویق اصلی اعم از سویق سنجد، عدس، گندم و جو است. 

مصرف سویق کودک به بانوان بارداری که در سه ماه سوم بارداری قرار دارند، به علت تاثیرگذاری در رشد مناسب جنین، توصیه می شود. لازم به ذکر است مصرف این نوع سویق توسط مادر حتی در دوران شیردهی نیز کمک شایانی به افزایش مقدار شیر می کند. 

 

یکی از عناصر سازنده ی مهم در سویق کودک، ویتامین "B" است. ویتامین "B" در بدن نقش تعیین کننده ای در تبدیل قند به انرژی در راستای عملکرد قلب و عروق دارد. 

این نوع ویتامین باعث رشد جسمانی و ذهنی در کودکان نیز می گردد. 

علاوه بر این، سویق کودک دارای ویتامین "C" می باشد که در خصوص شکل گیری گلبول های قرمز خون در استخوان بندی بدن نقش مهمی دارد. 

 

از سری مزیت های مصرف سویق کودک در بدن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بهبود روند وزن گیری در کودکان

• دارای خاصیت خون سازی به موجب برخورداری از عدس

• تقویت و مستحکم سازی استخوان 

• افزایش روند رشد استخوان به موجب برخورداری از سویق سنجد

• انرژی زا

• تقویت بنیه به موجب برخورداری از سویق جو

• برطرف کننده و پیشگیری از یبوست به دلیل برخورداری از فیبر فراوان 

• ارتقای سیستم ایمنی و دفاعی بدن

• افزایش اشتها

• تقویت معده و رفع حس تشنگی در کودک به موجب برخورداری از سویق عدس

• تقویت کننده ی قلب و عروق

• جبران کمبود فولیک اسید در بدن مادران باردار و شیرده

 

حلوای سویق کودک, تهیه ی سویق کودک در منزل, سویق کودک

بهبود روند وزن گیری در کودکان از مزیت های مصرف سویق کودک است

 

عوارض جانبی استفاده از سویق کودک

میزان بهره گیری از سویق برای کودکان تحت تأثیر سن آن ها قرار دارد. در اکثر موارد توصیه می شود از مصرف سویق کودک به اندازه ی سرلاک پرهیز کنید. 

به طور مثال میزان استفاده از سویق کودک برای نوزادان ترکیب نصف قاشق غذاخوری سویق با همراه شیر می باشد.  

 

علت ایجاد محدودیت در استفاده از سویق کامل، به ایجاد اضافه وزن در کودک باز می گردد. در واقع سویق کودک دارای کالری فراوان و انرژی فزاینده است که در رشد وزن و قد کودکان به صورت چشمگیری تأثیر می گذارد. 

بدین جهت مصرف کنترل شده ی سویق کودک در رده ی سنی کودکان و بزرگسالان حائز اهمیت است. 

 

بدن عده ای از کودکان نسبت به مصرف سویق کامل حساسیت نشان می دهد. لذا توصیه می شود در تجربه ی اول بهره گیری از سویق به نشانه های بدنی کودک اعم از اسهال، قرمزی و خارش پوست دقت نمایید. 

 

نحوه ی استفاده از سویق کودک

متداول ترین شیوه ی استفاده از سویق برای کودکان ترکیب با آب است. در مواردی احتمال دارد استفاده ی مداوم از ترکیب سویق با آب، برای کودک ناخوشایند باشد. 

 

در ادامه روش های مختلف استفاده از سویق را بیان می کنیم:

• ترکیب سویق با خرما 

• افزودن یک قاشق سویق در داخل سوپ به عنوان جایگزین حبوبات

• مخلوط سویق با شیر ولرم 

• تهیه ی پنکیک سویق به عنوان جایگزین مناسب آرد

• ترکیب سویق با انواع شیره های خوراکی نظیر انگور و خرما 

• ترکیب سویق با ماست

 

حلوای سویق کودک, تهیه ی سویق کودک در منزل, سویق کودک

برای مصرف سویق کودک می توانید سویق را با ماست ترکیب کنید

 

دو روش آسان و خوش طعم در خصوص استفاده از سویق

کاچی سویق کودک

یکی از روش های مناسب استفاده از سویق کودک، تهیه ی کاچی سویق است. کاچی سویق به عنوان یک صبحانه ی مقوی، در راستای چاق شدن و وزن گیری کودک کمک شایانی می کند. 

 

به منظور تهیه ی کاچی سویق ابتدا سه پیمانه آب و یک پیمانه شکر را مخلوط نمایید و بر روی حرارت قرار دهید تا شکر به صورت کامل در داخل آب حل گردد. پس از ترکیب شکر در آب، مقداری زعفران را در داخل مواد ترکیب نمایید. 

سپس به صورت جداگانه در یک ظرف یک پیمانه آرد گندم و دو قاشق غذاخوری سویق کودک اضافه کنید. 150 گرم کره را آب کنید و با آرد و سویق ترکیب نمایید. 

 

مواد را به وسیله ی همزن دستی، ترکیب کنید تا به رنگ قهوه ای روشن مبدل شود. سپس ترکیب آب، شکر و زعفران را به همراه مقداری دارچین و نصف پیمانه گلاب به مواد اضافه کنید تا به صورت یکدست قرار بگیرد. 

مواد را بر روی حرارت قرار دهید تا غلیظ شود. سپس یک شعله پخش کن زیر قابلمه قرار دهید و بگذارید کاچی با شعله ی ملایم دم بکشد. 

 

حلوای سویق کودک

حلوای سویق کودک نیز یکی از روش های گسترده در خصوص بهره گیری از سویق است. وجه تمایز حلوای سویق با حلوای معمولی در مواد سازنده ی آن است. در واقع در طی تهیه ی حلوای سویق، سویق کودک جایگزین آرد است. 

 

به منظور تهیه ی حلوای سویق کودک ابتدا یک قاشق غذاخوری روغن حیوانی را در داخل ماهیتابه بر روی شعله ی ملایم قرار دهید تا گرم شود. سپس 3 قاشق غذاخوری سویق را به روغن اضافه کنید و ترکیب نمایید. 

 

به صورت یکنواخت مواد را هم بزنید. سپس 3 قاشق غذاخوری شیره ی انگور را به مواد اضافه کنید. مواد را به وسیله ی قاشق مقداری هم بزنید تا به صورت حلوا مبدل شود. 

 

خواص سویق کودک, سویق کودک چیست, مزیت های استفاده از سویق کودک

یکی از روش های مرسوم برای مصرف سویق حلوای سویق کودک است

 

تهیه ی سویق کودک در منزل

در مواردی احتمال دارد به عنوان یک مادر در خصوص مواد سازنده ی سویق آماده نگران باشید. لذا خواستار تهیه ی سویق کودک در منزل شوید. دستور العمل تهیه ی سویق کودک بسیار آسان است. 

 

شما می توانید غلاتی اعم از عدس، جو، گندم، برنج و سنجد را به صورت سبوس تهیه کنید. سپس در داخل یک ظرف به صورت ملایم در بازه ی زمانی کوتاه، سه مرتبه تفت دهید. 

پس از خنک شدن مواد، آن را الک کنید و به نسبت های مساوی با یکدیگر مخلوط نمایید. 

در صورتی که قصد دارید از مزایای سیب نیز بهره مند شوید. می توانید مقداری سیب را به دلخواه، رنده کنید. سپس سیب رنده شده را تا جایی که خشک شود، در داخل یک ظرف بر روی اجاق گاز ملایم تفت دهید. 

 

مواد حاصل از تفت را به وسیله ی آسیاب، در حالت پوره تبدیل کنید و داخل سویق ترکیب کنید. بهتر است در طی رنده کردن، دانه های سیب را جدا نمایید. 

توجه داشته باشید مهمترین ترکیب سویق کامل، آرد گندم و جو در مقادیر یکسان است. از آنجایی که سبوس گندم و جو نسبت به سایر دانه های خوراکی در مدت زمان کوتاهی نیاز به تفت دارد، توصیه می شود به صورت جداگانه مواد را تفت دهید و در نهایت با یکدیگر ترکیب کنید. 

 

تفت دادن و آسیاب کردن مواد سبب آزاد سازی ویتامین های موجود در گندم و جو می گردد. علاوه بر این، در تسریع روند هضم نیز نقش چشمگیری ایفا می کند. 

بهتر است بدانید که برای تهیه ی سویق، عمل تفت دادن را بدون روغن انجام دهید. 

 

محدودیت های بهره گیری از سویق کودک

سویق کودک همانند سایر مواد خوراکی طبیعی و صنعتی دارای محدودیت هایی می باشد. از آنجایی که سویق کودک دارای فیبر خوراکی در مقادیر فراوان است با نظم دهی به حرکات روده ی بزرگ در بدن کودک سبب تسریع روند هضم و دفع مواد غذایی می گردد. 

مصرف این نوع سویق برای کودکانی که از مشکلات گوارشی رنج می برند، محدودیت دارد.

 

به عبارتی دیگر سویق نوعی غذای سنگین است که هضم آن مناسب کودکان و نوزادان دارای رفلاکس نمی باشد.

در واقع معده ی نوزادان رفلاکسی قادر به تحمل این حجم از ماده ی سنگین نیست. 

لذا در صورتی که کودک دارای هضم مناسب است و در اکثر مواقع دچار دل درد های مزمن نمی گردد، می توانید از سویق به عنوان یک غذای کامل استفاده کنید. 

 

گردآوری : بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو