۱۱ گیاه علفی و رونده که از در و دیوار خانه‌تان بالا می‌روند!

۱۱ گیاه علفی و رونده که از در و دیوار خانه‌تان بالا می‌روند!


منبع: فوت و فن

138

1400/7/25

07:41


۱۱ گیاه علفی و رونده که از در و دیوار خانه‌تان بالا می‌روند!

دوست دارید سرتاسر دیوارهای خانه‌تان سبز باشند؟ این گیاهان علفی رونده به راحتی این کار را برای‌تان انجام خواهند داد. آنها از در و دیوار، قفسه کتاب، کابینت آشپزخانه، ستون‌ها و … بالا می‌روند و محیط اطراف‌تان را سبز سبز می‌کنند!

۱- فیلودندرون برگ قلبی

اگر تازه کار هستید و تجربه‌ای در پرورش گل و گیاه ندارید، فیلودندرون قلبی یکی از بهترین گیاه‌ها برای شما است. فیلودندرون یکی از آسان‌ترین گیاهان خانگی است که می‌توانید پرورش دهید و درست مانند خویشاوند بیشتر شناخته شده‌اش، پتوس، به راحتی در خانه رشد می‌کند و بی‌توجهی شما را به خوبی تحمل کرده و خم به ابرو نمی‌آورد. این گیاه دو نوع دارد. نوعی از آن رونده نیست و به صورت قائم رشد می‌کند، پس در هنگام خرید به این نکته توجه کنید از فروشنده نوع رونده را بخواهید. این گیاه مقدار متعادلی نور می‌خواهد (پس اگر خانه‌ای کم نور دارید هم می توایند به راحتی آن را پرورش دهید) و ترجیح می‌دهد خاکش در بین دو آبیاری تا حد زیاد خشک شود.

۲- پاپیتال

حتما این گیاه را در فضای سبزهای گوشه و کنار شهر دیده اید. پاپیتال یکی از بهترین گیاهان رونده برای پوشاندن دیوارها، بالا رفتن از ستون‌ها و سبز کردن خانه است. پاپیتال را می‌توان هم در بیرون و هم در درون خانه کاشت. این گیاه به راحتی به انواع مختلفی از شرایط نوری عادت می‌کند. این گیاه رونده زود رشد شاخساری همیشه سبز دارد که در زمستان هم درون و بیرون خانه را با نشاط نگه می‌دارند. اگر پاپیتال را درون گلدان می‌کارید، آن را در گلدانی با دهانه باز و ارتفاع نسبتا زیاد بکارید. در درون خانه، پاپیتال را در نقطه‌ای روشن و به دور از نور مستقیم قرار دهید، با این حال این گیاه می‌تواند به نور مستقیم هم عادت کند.

۳- پتوس

پتوس، این گیاه مهربان بی‌توقع، هم از دیگر گیاهان رونده‌ای است که از سر و کول‌تان آویزان می‌شود! گیاهان خانواده پتوس از آسان‌ترین گیاهان خانگی برای پرورش هستند و اکثر آنها بدون نور مستقیم هم به خوبی رشد و نمو خواهند کرد. پتوس گیاهی عالی برای تازه کارهایی است که از پرورش گل و گیاه می‌ترسند و فکر می‌کنند هر گیاهی را می‌کشند. اگر بتوایند این یکی را بکشید واقعا جایزه دارید! شاخسار جذاب و سرسخت پتوس نور غیر مستقیم را ترجیح می‌دهند و دوست دارند در مکانی باشند که از بادهای سرد خبری نیست. این گیاه خاک مرطوب را دوست دارد.

۴- فلفل بتل

شاید تا به حال این گیاه را ندیده باشید یا حتی نامش را هم نشنیده باشید، اما فلفل بتل یکی از محبوب ترین گیاهان در جنوب و شرق آسیا است. این گیاه بخصوص در شبه جزیره هند، اندونزی، ویتنام و تایلند محبوب است. این گیاه رونده خانواده فلفل در آشپزی و داروسازی استفاده زیادی دارد. این گیاه را می‌توان در بیرون از خانه هم کاشت البته به شرط اینکه جایی که آن را می‌کارید مقداری آفتاب داشته باشد و هوا نسبتا مرطوبی هم داشته باشد. پس اگر از گیاهان رونده معمول خسته شده اید و به دنبال گیاهی خاص برای بالا رفتن از خانه‌تان هستید، پیشنهاد ما فلفل بتل است.

۵- یاس

ممکن است فکر کنید که یاس یک گیاه بیرونی است اما باید بدانید که خیلی از انواع یاس را می‌توان در درون خانه پرورش داد. اگر این گیاه خوش عطر و بو را در قسمتی از خانه قرار دهید که چند ساعت آفتاب مستقیم داشته باشد، به خوبی رشد خواهد کرد و با شکوفه‌های عطر آگینش فضای خانه‌تان را دلنشین‌تر می‌کند. گونه یاسی که برای پرورش در درون خانه انتخاب می‌کنید بستگی به محل زندگی‌تان دارد. اگر در منطقه یا شهری با آب و هوای سرد زندگی می‌کنید، یاس صورتی یکی از گونه‌هایی است که می‌توانید پرورش دهید. در مناطق استوایی می‌توان اکثر گونه‌های یاس را در خانه پرورش داد.

۶- انجیر چسب

انجیر چسب گیاه رونده‌ای با رشد کند است که برگ‌هایی کوچک و چرمین به رنگ سبز تیره دارد. رشد قوی، چسبنده و شاخسار متراکم آن به هر سطحی می‌چسبند و از آن بالا می‌روند و مسحورتان می‌کنند! مراقب باشید، نباید این گیاه را بیش از حد آبیاری کنید. خاک انجیر چسب باید در بین دو آبیاری خشک شود.

۷- سینگونیوم

این گیاه باشکوه رونده دوست دارد در مکانی روشن باشد و آبیاری متعادل داشته باشد. خاک این گیاه باید در بین دو آبیاری خشک شود در غیر این صورت ریشه آن خواهند پوسید. سینگونیوم هم یکی از آسان‌ترین گیاهان برای پرورش در خانه است و با سر سختی و بی‌توقعی‌اش شما را شگفت زده می‌کند.

۸- هویا

شاخسار زیبای چرم مانند و گل‌های خوشبو، هویا را در خانه‌تان پرورش دهید، خیره کننده خواهد بود! نیاز آبیاری هویا کم است و اگر هر از گاهی آب دادنش را فراموش کنید هم ناراحت نمی‌شود، پس گیاهی عالی است برای افرادی که در به خاطر نگه داشتن نوبت آبیاری گیاهان مشکل دارند! شاخسار رونده این گیاه حدود ۳۰ سانتی متر رشد خواهند کرد و با گل‌های زیبا و عطر آگین زینت داده می‌شوند!

۹- ساکولنت غوره‌ای (دانه مروارید)

یکی از زیباترین و غیر معمول‌ترین گیاهان رونده، غوره‌ای، بر خلاف تصور عموم، پرورشی بسیار آسان دارد. این گیاه توقع چندانی از شما ندارد و با حداقل شرایط می‌سازد. ساکولنت دانه مروازید شرایط خشکی را به خوبی دوام می‌آورد و دوره‌های طولانی بی‌آبی را تحمل می‌کند. اگر گیاه را در مکانی آفتاب دار بکارید رشد بهتری خواهد داشت. اگر مشاهده کردید بعد از مدتی شاخسار گیاه می‌سوزند و نقاط قهوه‌ای روی آن ایجاد می‌شود، به این معنی است که گیاه نوری بیش از حد نیاز دریافت می‌کند و آفتاب برایش شدید است، در این حالت آن را به مکانی با نور کمتر منتقل کنید. می‌توانید این گیاه را به ساقه دیگر گیاهان هم ببندید تا از آنها بالا برود و یا در سبدها و گلدان‌های آویز بکارید.

۱۰- سوسن چشم سیاه رونده

این گونه سوسن نوع قائم هم دارد (شرایط پرورش و روش نگهداری از این گیاه در پست‌های قبلی بخش طبیعت آمده است) و می‌تواند به راحتی در شرایط خانه رشد کند. بسته به اقلیمی که در آن زندگی می‌کنید، این گیاه به حالت چند ساله یا یک ساله رشد خواهد کرد و گل‌های زیبایی به خانه‌تان تقدیم می‌کند. سوسن چشم سیاه رونده را در نزدیکی پنجره‌ای آفتابگیر قرار دهید تا مقدار زیادی نور جذب کند.

۱۱- زبرینا (برگ بیدی)

به این گیاه قلب ارغوانی هم گفته می‌شود (purple heart)، این گیاه خانگی عالی شاخسار رونده‌ای به رنگ بنفش و ارغوانی دارد که همین خصییصه آن را از دیگر گیاهان رونده سبز رنگ متمایز می‌کند. برگ‌های گیاه طرح‌ گورخری دارند و ترکیبی از رنگ‌های سبز، بنفش و خاکستری دارند که به برگ بیدی ظاهری خیره کننده داده است. این گیاه را در گلدان یا گلدان‌های آویز پرورش دهید. برگ بیدی را می‌توانید در مکانی با نور کم هم پرورش دهید اما اگر نور خیلی کم باشد طرح‌های روی برگ کم رنگ می‌شوند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو