پنج باور عمومی اما اشتباه در خصوص سلامتی

منبع: فوت و فن

82

1400/7/25

07:41


پنج باور عمومی اما اشتباه در خصوص سلامتی

در گذر قرن‌ها افسانه‌های زیادی در مورد سلامتی برخاسته‌اند. تعدادی از آن‌ها امتحان شدند، آزمایش شدند و شماری به عنوان حقیقت پذیرفته شدند، ولی بعضی از آن‌ها چیزی جز خیال پردازی نیستند. در این مقاله قصد داریم شما را با تعدادی از این باورها آگاه کنیم.

افسانه‌ها در رابطه با سلامتی بسیار متعارف هستند و به دلایل مختلفی به وجود آمدند.

بعضی از آنها از نسلی به نسل دیگر منتقل شدند و به هر شکلی از به چالش کشیده شدن توسط دانشمندان گریختند.

در حالت دیگر ممکن است توسط دانشمندان زمان خود تایید شده باشند. به عنوان مثال در نتایج یک تحقیقات در اواسط قرن بیستم بر اساس روش‌های علمی مدرن مشخص شد که صحت کمتری از آن چیزی که فکر میکردند دارند.

دراین مطلب به پنج مورد از شایع‌ترین افسانه‌های بهداشتی و بررسی شواهد و مدارک پشت سر آنها نگاهی می‌اندازیم

۱– “نوشیدن هشت لیوان آب در روز

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری در این موضوع که نوشیدن آب به اندازه کافی برای سلامتی بدن مفید است هیچ شکی ندارند.

اما سوال اینجاست که چه مقدار آب کافی است؟ مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری نوشتند هیچ خط راهنمایی برای مقداری که باید مصرف کرد وجود ندارد.

ولی آنها به آکادمی‌های ملی علوم مهندسی و پزشکی نظر دارند که می‌گویند خانم‌ها روزانه جمعا به ۲٫۷ لیتر و مردان به ۳٫۷ لیتر آب نیاز دارند.

نکته خیلی مهم، این مقداری نیست که شما هر روز باید از شیر آب بنوشید بلکه مقدار آبی است که باید روی هم رفته از غذاها و نوشیدنی‌های مختلف دریافت ‌کنید. توجه داشته باشید که به طور متوسط ۸۰ درصد از آبی که انسان دریافت می‌کند به صورت نوشیدن است که شامل نوشیدنی‌های کافیین دار هم می‌شود، و ۲۰ درصد از راه غذا به بدن می‌رسد.

با این حال، بسیاری از مردم بر این باورند که میزان توصیه شده روزانه آب (۲٫۵لیتر) را باید مستقیم از شیر آب دریافت کرد.

این رقم، مقدار آب مصرفی ما را از سایر نوشیدنی‌ها یا غذاهای دیگر به حساب نمی‌آورد. و این رقم در دستورالعمل‌های رسمی یا علمی ایالات متحده در مورد مصرف آب به نظر نمی‌رسد. پس چرا تعداد زیادی از مردم بر این باور اصرار دارند؟

درسال ۲۰۰۲ نتایج یک مطالعات نشان داد که این باور، تفسیر اشتباه یک پاراگراف از گزارش دولتی است که در سال ۱۹۴۶ منتشر شده است.

هیئت غذا و تغذیه شورای ملی تحقیقاتی نوشت: “میزان مصرف مناسب آب برای بزرگسالان در اکثر موارد روزانه ۲٫۵ لیتر است. استاندارد معمول برای افراد متنوع یک میلی لیتر برای هر کالری غذا است. بیشتر این مقدار در غذاهای آماده موجود است.

۲- “اگر سردتون بشه سرما میخورید”

اگرچه مردم درگذشته تصور می‌کردند سرمای زیاد باعث سرماخوردگی می‌شود، اما امروزه مردم عموما از این موضوع آگاه هستند که با احساس سرما کردن شما سرما نمیخورید بلکه از طریق ویروس این مریضی اتفاق می‌افتد.

ما از طریق ویروسی به نام “رینوویروس” مبتلا به سرما خوردگی می‌شویم، تماس فیزیکی داشتن یا بودن در محیطی که افراد آلوده به ویروس هستند نیز باعث مبتلا شدن ما می‌شود.

این امر مخصوصا زمانی اتفاق می‌افتد که افراد آلوده در آن محیط سرفه یا عطسه کنند، یا ما با همان وسایلی که آنها در تماس بودن تماس داشته باشیم.

واضح است که تصور اینکه دمای سرد می‌تواند باعث سرماخوردگی شود، تنها یک اسطوره است.

با این حال مکانیزمی وجود دارد که سرد بودن در حقیقت باعث می‌شود ما بیشتر در معرض ابتلا به سرما خوردگی قرار بگیریم.

ویروس‌های سرما خوردگی تلاش می‌کنند تا از طریق بینی به بدن انسان وارد شوند، اما معمولا در مخاط بینی به دام می‌افتند. مخاط معمولا وارد معده می‌شوند و ویروس‌ها توسط اسید معده خنثی میشوند.

اما وقتی هوای سرد را تنفس می‌کنیم حرکت مخاط کند میشود و ویروس‌های زنده فرصت بیشتری برای شکستن موانع مخاطی دارند تا وارد بدن انسان شوند.

مطالعات نیز نشان داده‌اند که ویروس‌های سرما خوردگی در هوای سردتر بیشتر رشد می‌کنند، زیرا در دمای معمول بدن آنها کمتر قابلیت زنده ماندن دارند.

۳-شکاندن قلنج باعث آرتروز می‌شود”

شکاندن قلنج باعث آرتروز نمی‌شود. اما اگر شما مثل من به این کار عادت دارید، حتما در مقطعی از زندگی خود یک نفر به شما تذکر داده که “این کارو نکن آرتروز میگیری”.

مطالعات بسیاری در این رابطه انجام شده است. همه آنها معمولا نشان می‌دهند، افرادی که این کار را انجام می‌دهند تقریبا همان خطر ابتلا به آرتروز را دارند نسبت به کسانی که هیچوقت نشکستند. پس خیر، شکستن قلنج خطر ابتلا به آرتروز را افزایش نمی‌دهد.

اگر شما نگران هستید که چه اتفاقی میوفته وقتی این صدا رو از مفاصل خود می‌شنوید ، میتوانید یافته‌های مطالعات سال ۲۰۱۸ را بخوانید تا مطمن شوید.

هنگامی که ما قلنج دست و پنجه خود را می شکنیم، محققان توضیح دادند که مفاصل یک مقدار از هم جدا میشوند، که باعث کاهش فشار در مایع سینوویال می‌شود که مفاصل را روغنکاری میکند. وقتی این اتفاق می‌افتد حبابی در این مایع شکل میگیرد.

فشارهای متعدد باعث می‌شود که حباب‌ها به سرعت در حال نوسان باشند، که باعث این صدای شکستن خاص می‌شود، شاید برای خود شخص خوشایند باشد ولی برای اطرافیان خیر.

۴-دئودورانت می‌تواند باعث سرطان سینه شود”

برخی افراد می‌گویند که ممکن است ارتباطی بین استفاده از دئودورانت زیر بغل و ایجاد سرطان پستان وجود داشته باشد.

این بر مبنای این مفهوم است که مواد شیمیایی از دئودورانت بر سلول‌های سینه تأثیر می گذارند، به این دلیل که آنها به پوست مجاور اعمال می‌شوند.

تقریبا تمام مطالعاتی که این ادعا را آزمایش کرده‌اند شواهد کمی برای حمایت از این ادعا مبنی بر اینکه دئودورانت می‌تواند باعث ایجاد سرطان پستان شود، یافته‌اند.

یک مطالعه در گذشته نشان داد که بازماندگان سرطان پستان که دئودورانت‌ها را به طور مرتب استفاده می‌کردند، جوان‌تر از زنان که از آنها مرتبا استفاده نمی کردند بودند.

اما چون این یک مطالعه گذشته نگر است، نتایج آن نمی‌تواند به طور قطعی ارتباط بین استفاده از دئودورانت و توسعه سرطان سینه را اثبات کند.

موسسه ملی سرطان می‌گوید که برای اثبات رابطه بین مصرف دئودورانت و سرطان سینه لازم است که تحقیقات بیشتری انجام شود.

۵-“تخم مرغ برای قلب خوب نیست”

از دهه ۱۹۷۰، تمرکز شدید در مراقبت‌های بهداشتی بر نقش کلسترول در بیماری های قلبی وجود دارد.

تخم مرغ غنی از مواد مغذی است، اما آنها همچنین دارای بالاترین مقدار کلسترول نسبت به هرغذای رایج هستند.

به خاطر همین برخی افراد پیشنهاد می‌دهند که ما باید در هفته دو تا چهارعدد تخم مرغ مصرف کنیم. این مقدار برای افرادی که دیابت نوع دو یا سابقه بیماری قلبی دارند، کمتر است. اما تحقیقات جدید نشان میدهد هیچ ارتباطی بین مصرف زیاد تخم مرغ و عدم تعادل کلسترول و یا افزایش خطر ابتلا به مشکلات قلبی و دیابت نوع ۲ وجود ندارد.

مطالعه نشان داد که گاهی اوقات افرادی که بیش از هفت تخم مرغ در هفته می‌خورند، کلسترول لیپوپروتئین با چگالی کم یا کلسترول بد آنها افزایش می‌یابد.

شواهد نشان می‌دهد که خوردن  دو تخم مرغ در روز بی خطر است و اثرات کمی سودمند در بیماران قلبی و دیابت نوع ۲ دارد.

بر طبق گزارش مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ، تخم مرغ یکی از “غذاهای مغذی و مقرون به صرفه” است که طبیعت می‌تواند به ما ارائه دهد و خطر اصلی سلامتی آنها به علت عفونت سالمونلا باشد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، یک سری راهنمایی‌ها در مورد چگونگی جلوگیری از ابتلا به سالمونلا را ارائه می دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو