نوکیا به مایکروسافت فروخته شد

منبع: فوت و فن

56

1400/7/25

07:46


نوکیا به مایکروسافت فروخته شد

بر اساس اعلام مایکروسافت این شرکت برای انتقال بخش موبایل و سرویس‌های تجاری نوکیا به مایکروسافت ٧.٢ میلیارد دلار پرداخت می‌کند. نوکیا و مایکروسافت اعلام کرده‌اند که ٣٢ هزار از کارکنان نوکیا به مایکروسافت می‌پیوندند و به این ترتیب غول موبایل فنلاندی که دیگر  قدرت سابق خود را نداشت حالا به بازوی موبایلی مایکروسافت تبدیل می‌شود.

استفان الوپ که از مایکروسافت به نوکیا آمده بود حالا دوباره به مایکروسافت باز می‌گردد. ماموریت او خرید ارزان نوکیا بود که با موفقیت عملی شد آیا او  جانشین بالمر می‌شود؟

 
استفان الوپ که پیش‌تر از مایکروسافت به نوکیا آمده بود تا این شرکت را از ورشکستگی و بحران نجات دهد نیز حالا دوباره به مایکروسافت باز می‌گردد و از او به عنوان یکی از جانشینان استیو بالمر نام برده می‌شود. بالمر قرار است طی یک سال از مدیرعاملی مایکروسافت کنار می‌رود.
 الوپ که عملکردش در نوکیا هم چندان رضایت بخش نبود و نتوانست این شرکت را دوباره به جایگاه اصلی خود در بخش موبایل بازگرداند. او در جریان حضور خود در راس شرکت فنلاندی بخش نرم‌افزار نوکیا را تقریبا تعطیل کرد، به اندروید روی خوش نشان نداد و تنها پلت فرم مایکروسافت ( ویندوز موبایل ) را برای گوشی‌های سری لومیای این شرکت به کار گرفت.
حالا اگر همه اقدامات او را از منظر یک مایکروسافتی در نظر بگیریم او توانست یکی از بزرگترین غول‌های سازنده تلفن همراه را با مبلغ نسبتا قابل قبولی به مایکروسافت اضافه کند جایی که واقعا این شرکت فقدان آن را حس می‌کرد به خصوص با توجه به خرید موتورولا توسط گوگل
حالا سه غول تلفن همراه و تبلت جهان یعنی گوگل، اپل و مایکروسافت در کنار سامسونگ با ترکیب جدید رو در روی هم قرار می‌گیرند.
استیو بالمر در یک مصاحبه تلفنی با نیویورک تایمز این توافق را یک مرحله مهم برای آینده مایکروسافت نامید و از اینکه یک مجموعه با استعداد به مایکروسافت اضافه می‌شود خوشحالیم.
بر اساس گزارش‌های IDC ویندوز فون فقط ۳٫۷ درصد از سهم بازار موبایل در جهان در اختیار دارد.
نوکیا هم اکنون بعد از سامسونگ در رده دوم بزرگترین فروشندگان دستگاه‌های موبایل در جهان قرار دارد اما بخش عمده فروش این شرکت در عرصه گوشی‌های ارزان قیمت است که به نسبت گوشی‌های هوشمند سود کمتری را عاید شرکت سازنده می‌کند.
نوکیا هم اکنون در بخش گوشی‌های هوشمند از رده پنجم هم پایین‌تر آمده است
نوکیا در حالی ٧.٢ میلیارد دلار به مایکروسافت فروخته می‌شود که گوگل نیز چندی قبل با ١٢.۵  میلیارد دلار بخش موبایل موتورولا را خریداری کرده بود
مایکروسافت در واقع برای خرید  بخش موبایل نوکیا ۵ میلیارد دلار پرداخته و٢.١٨ میلیارد دلار بابت حقوق‌ انحصاری (Patents ) متعلق به این شرکت پرداخت کرده است. نوکیا بعد از این تنها سه بخش را در اختیار خود خواهد داشت که شامل بخش شبکه و زیرساخت و سرویس‌های مرتبط، بخش نقشه و سرویس‌های مبتنی بر Location  و بخش توسعه تکنولوژی.
شرکت نوکیا همچنان از نام نوکیا برای محصولات خود بهره می‌برد اما لایسنس استفاده ازنام نوکیا برای محصولات مایکروسافت تا ١٠ سال به مایکروسافت فروخته شده است.

منبع: itiran.com

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو