فوت و فن پرورش گیاه بیرونی ژئوم، گیاهی که خیلی معمول نیست!

منبع: فوت و فن

80

1400/7/25

08:42


فوت و فن پرورش گیاه بیرونی ژئوم، گیاهی که خیلی معمول نیست!

یکی از خوبی‌های پرورش گیاه گلدار ژئوم، علاوه بر زیبایی گل‌ها، این است که ممکن است شما جز اولین نفراتی باشید که این گیاه را پرورش می‌دهید!

گیاه ژئوم گل‌هایی به رنگ روشن دارد که در ترکیب‌ با برگ‌های خوش رنگ و لطیف آن بسیار دیدنی می‌شوند. به این گیاه بی توجهی شده است چرا که پرورش آن آنطور که باید و شاید معمول نیست و افراد کمی هستند که این گیاه را در باغچه‌شان دارند. گل‌های گیاه در رنگ‌های زیادی یافت می‌شوند اما شاید محبوب‌ترین‌ها قرمز، نارنجی، سفید و زرد باشند. این گیاه زیبا مانند خیلی دیگر از گیاهان گلدار در بهار گل می‌‌دهد.

 ژئوم گیاهی چند ساله و بوته‌ای است و می‌تواند تا ارتفاع ۳۰ تا ۳۵ سانتی متری بلند شود و عرضی کمتر از ارتفاعش پیدا خواهد کرد. جالب است بدانید که این گیاه زیبا گیاهی دارویی هم هست. نام دیگر این گیاه “علف مبارک” است.

شرایط پرورش

– نور

گیاه را در مکانی با آفتاب مستقیم تا کمی سایه دار بکارید.

– آبیاری

گیاه باید به طور منظم آبیاری شود و خاک آن در اکثر مواقع مرطوب (نه خیس) باشد. دقت کنید که از آبیاری بیش از حد خودداری کنید.

– دما

دمای مطلوب ژئوم بین ۱ تا ۲۲ درجه سانتی گراد است. گیاه نباید در معرض سرمای زیاد قرار بگیرد.

– خاک

این گیاه در خاکی با زهکشی خوب که به طور متعادلی دارای مواد مغذی است (یعنی نیاز نیست خاک خیلی زیاد غنی باشد) به خوبی رشد می‌کند. خاک گیاه باید در اکثر مواقع کمی مرطوب باشد. خاکی ماسه‌ای رسی هم مطلوب گیاه است.

– کود دهی

بهتر است در فصل بهار به گیاه کود بدهید.

هرس

در اواخر پاییز برگ‌های مرده گیاه را بچینید تا برگ‌هایی جدید تولید کند. اگر ژئوم را سرزنی کنید، برای مدت خیلی بیشتری گل خواهد داد. یک سال درمیان یا بیشتر (نباید بیشتر از ۴ سال شود) گیاه را تقسیم بوته کنید تا رشدش بیشتر شود و گیاهی قوی‌تر داشته باشید. اگر این کار را نکنید ممکن است ژئوم‌تان بمیرد. بهار بهترین زمان برای تقسیم بوته است.

تکثیر

ژئوم به روش کاشت بذر و تقسیم بوته تکثیر می‌شود.

برای تکثیر به روش کاشت بذر در اواخر تابستان یا پاییز دست به کار شوید. گلدان کم عمقی را با خاک مخصوص جوانه زنی یا کمپوستی با زهکشی خوب پر کنید. دانه‌ها را در آن بکارید. کمپوست را اندکی مرطوب و در دمای بین ۱۸ تا ۲۲ درجه سانتی گراد نگه دارید. بعد از ۲۱ تا ۲۸ روز دانه‌ها جوانه می‌زنند و گیاهان جدید پدیدار می‌شوند. اجازه دهید گیاه‌هان در گلدان‌شان اندکی بمانند و جان بگیرند و سپس آنها را به باغچه منتقل کنید. اگر گیاه ژئوم‌تان دانه نداشت می‌توانید دانه گیاه را از فروشگاه‌های بذر تهیه کنید.

برای تکثیر به روش تقسیم بوته ابتدا صبر کنید تا گیاه به اندازه کافی رشد کند، یعنی هر سال گیاه را تقسیم بوته نکنید و حداقل یک سال در میان این کار را انجام دهید. زمانی که گیاه به اندازه کافی بزرگ شد، اجازه دهید خاک اطراف گیاه کمی خشک شود. سپس با کمک یک بیلچه گیاه را از خاک خارج کنید، سعی کنید تا جایی که می‌توانید ریشه‌ها را سالم درآورید و از قطع شدن آنها اجتناب کنید. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه‌های گیاه آسیبی نرسانید. حالا با احتیاط گیاه را به ۲ یا چند بوته تقسیم کنید و هر بوته را در گلدانی کوچکتر یا در قسمتی دیگر از باغچه به صورت جداگانه بکارید.

خواص دارویی

این گیاه در زادگاه خود یعنی شیلی به عنوان گیاهی دارویی شناخته می‌شود و در طب سنتی سرخپوستان شیلی از گیاه ژئوم برای درمان دندان درد، التهاب معده و تنظیم قاعدگی استفاده میشده است. بومیان آمریکا هم از ریشه‌های این ژئوم نوعی چای درست می‌کنند که برای درمان گلو درد بسیار مفید است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو