نحوه ی کاشت درخت بادام

منبع: بیتوته

158

1400/7/25

09:00


نحوه ی کاشت درخت بادام



درخت بادام, نحوه ی کاشت درخت بادام, کاشت و نگهداری درخت بادام

شکوفه ی درخت بادام

 

آشنایی با روش های کاشت درخت بادام

زمان کاشت و پرورش درختان بادام، بهتر است بدانید که این درختان، خاک بیش از حد مرطوب را تحمل نمی کنند و به شدت به یخ زدگی در بهار حساس هستند. آن ها در زمستان های معتدل و مرطوب و تابستان های گرم و خشک در آفتاب کامل رشد می کنند. اگر منطقه ی زیستی شما این پارامترها را نداشته باشد، بعید است که درخت بادام شما محصولی بدهد.

درخت بادام در مناطق خشک و کوهستانی کاشت می شود.

 

بادام متعلق به خانواده گل رز (Rosaceae) است و این خویشاوندی از چندین درخت میوه شناخته شده است. انواع مختلفی وجود دارد، از درختچه های کوچک زینتی ( Prunus glandulosa ) که فقط برای گل های زیبا رشد می کنند تا درختان متوسط ​​که آجیل خوراکی تولید می کنند. تا زمانی که از آب و هوای مناسب برخوردار باشید و به چند نکته مهم در رشد مسلح باشید، رشد درختان بادام و برداشت آجیل آنها کار سختی نیست.

 

نام گیاه شناسی: بادام شیرین

نام متداول: درخت بادام

نوع گیاه: درخت برگریز

اندازه درخت بادام بالغ: ارتفاع و عرض 10 تا 15 فوت

قرارگیری در معرض نور خورشید: آفتاب کامل 

نوع خاک: لوم غنی، عمیق و با زهکشی خوب

pH خاک: کمی اسیدی تا خنثی تا کمی قلیایی

زمان شکوفه دهی: ماه مارس

رنگ شکوفه: سفید، صورتی

 

چگونه درختان بادام را پرورش دهیم؟

درخت بادام وقتی در آب و هوایی که تابستان گرم است با رطوبت کم رشد می کند بهترین محصول آجیل را تولید می کند. همچنین داشتن یک فصل رشد طولانی بدون یخبندان بسیار مهم است، زیرا مغز بادام 7 تا 8 ماه طول می کشد تا بالغ شود. یخبندان بهاری می تواند به گلها آسیب برساند. به همین دلایل است که تولید آجیل بادام در ایالات متحده عمدتا در کالیفرنیا اتفاق می افتد.

 

هیچ راه بهتری برای هرس کردن درخت بادام وجود ندارد. با این حال، برخی از هرس ها برای تمیز کردن تاج درخت و شکل دادن به آن ایده خوبی است.

 

روش های کاشت درخت بادام, کاشت و پرورش درخت بادام, نکته هایی برای کاشت درخت بادام

روش کاشت بادام از طریق دانه

 

سبک

درخت بادام شما در صورت قرار گرفتن در آفتاب کامل بیشترین گل (و بنابراین، به طور بالقوه، آجیل) را خواهد داشت.

 

خاک

زهکشی خوب مهم است، بنابراین خاک های شنی بر خاک های رسی ترجیح داده می شوند. تا عمق خاک وارد شوید تا ریشه ها به عمق برسند.

 

آب و هوای مناسب

درختان بادام به مقدار متوسط ​​نیاز به آب دارند. این درخت به شرایط گرم و خشک احتیاج دارد و به ویژه از مناطقی که تابستان های طولانی با هوای گرم، خشک و آفتابی دارند و بنابراین از یک فصل رشد طولانی برخوردار هستند، لذت می برد. همچنین این گیاه به مقدار مشخصی از سرما (حدود 200 تا 400 ساعت در سال در دمای کمتر از 45 درجه ی فارنهایت یا 7 درجه ی سانتیگراد) نیاز دارد تا خواب جوانه های خود را با موفقیت بشکند. به همین دلیل است که آنها کاملاً با آب و هوای گرمسیری سازگار نیستند. آن ها به خصوص در برابر خاک های مرطوب و یخبندان طاقت نمی آورند.

 

مشکل بادام زود گل کننده این است که به ویژه در برابر سرما آسیب پذیر است. درخت بادام خورشید را دوست دارد؛ اگر چه سایه ی جزئی را تحمل می کند، اما در این صورت نسبت به حالتی که زیر نور کامل آفتاب رشد کرده باشد، گل و میوه‌ی کمتری می دهد.

 

زمان کاشت و پرورش درختان بادام، بهتر است بدانید که این درختان، خاک بیش از حد مرطوب را تحمل نمی کنند و به شدت به یخ زدگی در بهار حساس هستند. آن ها در زمستان های معتدل و مرطوب و تابستان های گرم و خشک در آفتاب کامل رشد می کنند. اگر منطقه ی زیستی شما این پارامترها را نداشته باشد، بعید است که درخت بادام شما محصولی بدهد.

 

کود

شما در بهار درخت بادام را بارور می کنید. کود متعادل بهترین است. این کود را در امتداد خط قطره درخت بمالید.

 

هرس

در زمستان یا فصل های خواب درخت، درختان بادام درحال‌رشد باید هرس شوند (آذرماه و دی ماه) تا رشد آنها تقویت شود. می بایست جذب نور درخت افزایش یابد و بدین منظور، باید اندام یا مکنده های مرده یا بیمار درخت از آن جدا گردد.

 

تکثیر درخت بادام :

برای تکثیر درخت بادام، می توانید از روش قلمه و کاشت دانه استفاده کرد.

 

روش های کاشت درخت بادام, کاشت و پرورش درخت بادام, راهنمای کاشت درخت بادام

نگهداری و پرورش درخت بادام

 

پرورش و برداشت محصول بادام

از نظر فنی، محصول تولید شده توسط درختان بادام یک آجیل نیست، بلکه یک میوه سنگی (دروپه) است. میوه ای که روی درختان بادام رشد می کند در ابتدا هیچ شباهتی به بادامی که بعداً می خورید، ندارد. در عوض، چیزی که می بینید یک پوسته چرمی و سبز رنگ است. داخل بدنه یک پوسته سخت و رنگ روشن وجود دارد. این پوسته ای است که با مهره شکن آن را می شکنیم تا به قسمت خوراکی برسیم. با شکستن پوسته، دانه قهوه ای را که می خوریم آزاد می شود.

 

انواع مختلف بادام وجود دارد. بادام شیرین و بادام تلخ؛ بادام شیرین هم انواع مختلفی دارند.

 

در اکثر موارد، درختان بادام، مانند برخی از درختان که میوه خوراکی دارند، خود بارور نیستند: شما برای گرده افشانی به دو یا چند رقم نیاز دارید، و آنها نمی توانند به تنهایی بارور شوند. (زمان گلدهی باید در یک خط قرار گیرد). این سخت ترین قسمت رشد درختان بادام برای محصول آجیل است. درختان بادام خود را در فاصله 15 تا 25 فوتی از یکدیگر بکارید.

 

یک راه هوشمند برای جلوگیری از نیاز به کاشت ارقام مختلف برای اهداف گرده افشانی ، انتخاب یکی از انواع خود بارور است. به عنوان مثال ، "باغ شاهزاده" نوعی درخت بادام است که گرده افشانی می کند و ارتفاع آن 10 تا 12 فوت می شود. گرچه فقط در منطقه 8 مقاوم در برابر سرما است.

 

بادام به شما نشان می دهد که چه موقع آماده برداشت می شود: رنگ پوسته روشن می شود و شروع به تقسیم می کند و پوسته باز می شود. برداشت آجیل بادام را عقب نیندازید زیرا پس از نمایان شدن پوسته، پرندگان و حشرات از آن ها تغذیه می کنند.

 

ساده ترین راه برای برداشت بادام از درخت، این است که با یک شاخه به درخت ضربه بزنید. برای سهولت در برداشتن بادام, آنها را قبل از موعد جمع کنید.

 

پس از جمع آوری بادام، آنها باید به درستی خشک شوند، در غیر این صورت می توانند کپک زده شوند. خشک کردن به چند مرحله نیاز دارد:

 

• پوسته ی سبز را جدا کنید.

 

• بادام ها را (با پوسته های قهوه ای)، در یک لایه نازک، روی سطحی مناسب برای خشک شدن پخش کنید. یک سطح ایده آل می تواند یک میز باشد که قسمت بالایی آن با یک صفحه جایگزین شده است. آنها را با توری نازک بپوشانید. مراقب باشید باران روی آن ها نریزد و از حمله پرندگان جلوگیری شود.

 

• زمانی که پوسته ی آن کاملا خشک و سفت و روشن شده باشند، خشک شده اند. اما اگر کمی نرم و یا خیس بودند هنوز آماده نشده اند. بعد از خشک شدن می توان آن را به مدت 8 ماه نگهداری کرد.

 

گردآوری : بخش علمی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو