راهکارهایی ساده برای بهبود عملکرد کبد

81

1400/7/25

09:49


بیماری کبد چرب بر اثر انباشت چربی مازاد در کبد ایجاد می شود و در چند دهه اخیر، سبک زندگی ناسالم باعث افزایش موارد ابتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی در بزرگسالان شده است.

راهکارهایی ساده برای بهبود عملکرد کبد

به گزارش بهداشت نیوز، مطالعات اپیدمیولوژیک نشان می دهد که حدود ۹ تا ۳۲ درصد از مردم عادی در هند از بیماری کبد چرب غیرالکلی رنج می برند و افرادی که دچار اضافه وزن یا چاقی هستند و نیز مبتلایان به دیابت یا پیش دیابت، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

دو نوع بیماری کبد چرب غیرالکلی وجود دارد. اولین مورد بیماری ساده کبد چرب است و به این مفهوم است که چربی مازاد در کبد وجود دارد اما هیچ التهابی مشاهده نشده و آسیبی به سلول های کبد وارد نمی شود.

در مورد دوم موسوم به التهاب کبدی غیرالکلی (NASH) ممکن است التهاب یا آسیب به سلولهای کبدی وارد شود و مشکلات جدی مانند فیبروز، سیروز و سرطان کبد را ایجاد کند.

عوامل مختلفی می تواند در ایجاد بیماری کبد چرب غیر الکلی نقش داشته باشد که کلسترول بالا، چاقی، سطح بالای قند خون، سطح بالای تری گلیسیرید، سندرم متابولیک، سندرم تخمدان پلی کیستیک و آپنه خواب از جمله آنهاست.

راهکارهایی وجود دارد که رعایت آنها می تواند عملکرد کبد را بهبود بخشد و نشریه "هندوستان تایمز" در مطلبی به برخی از آنها اشاره کرده است:

- خودداری از مصرف گلوتن، لبنیات و گوشت: هضم این مواد خوراکی سخت است و به همین دلیل بهتر است که از مصرف آنها خودداری شود. هنگامیکه کبد عملکرد ضعیفی دارد حتی لازم است از مصرف غذای خام نیز اجتناب شود. علاوه بر این، مصرف غذاهای سرخ شده، فراوری شده، مواد غذایی آماده و حاوی مواد قندی توصیه نمی شود. بهتر است انواعی از مواد خوراکی در رژیم غذایی گنجانده شود که هضم آنها راحت است.

- خودداری از مصرف مواد الکلی و کافئین: مصرف الکل و نوشیدنی های حاوی کافئین مانند چای و قهوه می تواند باعث التهاب بیشتر کبد شود به همین دلیل مصرف دمنوش های گیاهی توصیه می شود.

- مصرف میزان کافی آب: آب نقش بسیار مهمی در بهبود متابولیسم بدن دارد. عدم مصرف آب کافی باعث می شود تجزیه مولکول های غذایی به منظور جذب بهتر آنها به دشواری انجام شود.

- مصرف وعده های غذایی در زمان مشخص: عدم توجه به مصرف به موقع وعده های غذایی یکی از دلایل اصلی کبد چرب در جوانان است.

- مشخص کردن برنامه خواب: تنظیم برنامه خواب حائز اهمیت است چرا که خوابیدن در یک ساعت مشخص باعث بهبود سوخت و ساز در بدن می شود، تعادل هورمونی را حفظ کرده، به متعادل کردن وزن کمک می کند و میزان استرس را نیز کاهش می دهد.
منبع: ایسنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو