جنجال‌های احمدی‌نژاد هیچ‌گاه تمامی ندارد، یک روز قلم به دست می‌گیرد و به جو بایدن، بن سلمان و پوتین نامه می‌نویسد و روز دیگر آنجلینا جولی را مخاطب توئیت خود قرار می‌دهد.

مرد جنجالی رفته از پاستور، این روزها سکوت کرده و به غیر از صدور چند پیام تسلیت و دیدارهای همیشگی در میدان 72 نارمک و البته سفر پرحاشیه به امارات اظهارنظر و اقدام دیگری نداشته است.

سکوتی که صادق زیباکلام علت آن را حضور یاران و مدیرانش در دولت سیزدهم می‌داند و می‌گوید: «خیلی از دوستان و وزرا و مدیران دولت ایشان وارد دولت آقای رئیسی شدند، بنابراین، می‌توان گفت که بخش قابل‌توجهی از هدف آقای احمدی‌نژاد از حضور در سیاست در دولت آقای رئیسی تحقق پیدا کرده است.»

مشروح گفت‌وگوی صادق زیباکلام با قرن نو را در ادامه می‌خوانید.

**************

* آقای زیباکلام، در چند ماهی که از روی‌کار آمدن دولت آقای رئیسی گذشته است، آقای احمدی‌نژاد به غیر از چند پیام تسلیت و توئیت اظهارنظر تند یا جنجالی نداشتند، به نظر شما علت این سکوت چیست؟

آقای احمدی‌نژاد اهداف و آرمان‌های مشخص سیاسی ندارد. اهداف و آرمان‌های اصلاح‌طلبان بهبود اوضاع سیاسی کشور و حاکمیت قانون است. صرف‌نظر از اینکه چقدر موفق بودند یا خیر، چقدر راه و روش آنان درست بوده است یا خیر، هدف مشخصی دارند، هدف آنان توسعه و پیشرفت سیاسی است. مطمئن نیستم که هدف آقای احمدی‌نژاد در سیاست چه چیزی است. آیا ایشان اهداف و آرمان‌های سیاسی دارند یا صرفاً می‌خواهند به قدرت رسیده و در قدرت باشند. اگر می‌خواهند به قدرت برسند، هدفی دارند یا خیر.

احمدی‌نژاد دوست دارد به قدرت برسد، همین و بس!

به‌طور مثال، هدف یک سیاستمدار از رسیدن به قدرت ممکن است توسعه اقتصادی، برابری و مساوات باشد و هدف یک سیاستمدار دیگر از رسیدن به قدرت بهبود سیاست خارجی کشور باشد. خیلی مطمئن نیستم که هدف آقای احمدی‌نژاد از بودن در سپهر سیاسی چیست جز اینکه بگویم دوست دارد به قدرت برسد؛ همین و بس.

احمدی‌نژادی‌ها ظاهری از او عبور کردند

همچنین خیلی از دوستان و همکاران آقای احمدی‌نژاد در ستادهای آقای رئیسی حضور داشتند. رئیس ستاد اصلی آقای رئیسی فقط یکی از وزرای احمدی‌نژاد بود. بسیاری از احمدی‌نژادی‌ها در تشکیلات و ستادهای آقای رئیسی بودند و درحال‌حاضر نیز از آقای رئیسی سمت و منصب می‌گیرند.

البته برخی از احمدی‌نژادی‌ها برحسب ظاهر از آقای احمدی‌نژاد عبور کردند یا به صورت علنی و آشکارا با او مخالفت کردند؛ اما تعداد آنان زیاد نبوده و اکثریت کسانی که با او بودند، امروز نیز در کنار او هستند و برخی از آنان هم وارد دولت آقای رئیسی شدند.

لذا، شاید خیلی جای انتقاد، خرده‌گیری، مخالفت و نارضایتی نسبت به دولت آقای رئیسی برای آقای احمدی‌نژاد وجود نداشته باشد.

مخالف و منتقد دولت رئیسی هستم

* حالا با توجه به حضور پررنگ احمدی‌نژادی‌ها در دولت آقای رئیسی که شما اشاره کردید و اینکه گفته می‌شود دولت آقای رئیسی، دولت سوم آقای احمدی‌نژاد است، این تحلیل را می‌توان کرد که دولت سیزدهم از نگاه آقای احمدی‌نژاد یک دولت مطلوب است؟

چون  آقای احمدی‌نژاد تا به الآن هدف مشخص، معین و تعریف‌شده‌ای از خودش نشان نداده، بنابراین نمی‌توان گفت که از چه چیز دولت آقای رئیسی می‌خواهد ایراد بگیرد. صادق زیبا‌کلام n+1 ایراد می‌تواند به دولت آقای رئیسی وارد کند؛ زیرا هدف صادق‌زیبا کلام توسعه سیاسی، دموکراسی، آزادی، تنش‌زدایی در سیاست خارجی و کاستن از دشمنی با غرب است که هیچ‌کدام از آنان در دولت آقای رئیسی تحقق پیدا نکرده و بالطبع من منتقد و مخالف دولت ایشان هستم.

بخش زیادی از اهداف احمدی‌نژاد در دولت رئیسی محقق شده است

اما، سؤال این است که اهداف و آرمان‌های آقای احمدی‌نژاد چه چیزی است که بر حسب آن ایشان موافق یا مخالف دولت آقای رئیسی باشد. بنابراین، هم اهداف آقای احمدی‌نژاد نامشخص است و هم  تنها هدفی که می‌توان برای او تصور کرد، رسیدن به قدرت است. همچنین خیلی از دوستان، وزرا و مدیران دولت ایشان وارد دولت آقای رئیسی شدند، بنابراین می‌توان گفت که بخش قابل‌توجهی از هدف آقای احمدی‌نژاد از حضور در سیاست در دولت آقای رئیسی تحقق پیدا کرده است.

احمدی‌نژاد تحت فشار نهادهای قضایی و امنیتی نیست

* برخی نزدیکان او مدعی هستند رئیس‌جمهور اسبق تحت فشار نهادهای امنیتی سکوت کرده است و...

خیر، این فکر را نمی‌کنم که قوه قضائیه یا نهادهای امنیتی به ایشان فشار وارد کرده باشند که سکوت کند. فکر می‌کنم که ایشان یک جا پای قابل‌توجهی در دولت آقای رئیسی پیدا کردند.

مگر احمدی‌نژاد مخالف دولت رئیسی است که دولت سایه را تشکیل دهد؟

* پس احتمال اینکه دولت سایه را تشکیل دهد ندارد.

آقای احمدی‌نژاد دلیلی ندارد که دولت سایه را کلید بزند؛ زیرا دولت سایه، دولتی است که در مقام انتقاد، رقابت و مخالفت با دولت حقیقی است، هیچ دلیلی نمی‌بینم که ایشان با دولت آقای رئیسی مخالفت کند؛ زیرا خیلی از مدیران آقای رئیسی، همان مدیران احمدی‌نژاد هستند و دلیلی برای مخالفت با دولت آقای رئیسی و تشکیل دولت سایه وجود ندارد.