شاعر مهر؛ محیط زیستی‌ترین نقاش ایران | نگاهی به ده اثر سهراب سپهری در موزه پاسارگاد

190

1400/7/25

11:33


سهراب سپهری در عرصه نقاشی در صدر پرطرفدارترین‌های بازار هنر ایران است و هر یک از متخصصین دلایلی برای چرایی این مهم برمی شمرند .

شاعر مهر؛ محیط زیستی‌ترین نقاش ایران | نگاهی به ده اثر سهراب سپهری در موزه پاسارگاد

به گزارش هنرآنلاین، بوی ماه مهر که می‌پیچد برگ تقویم به پاس تولد سهراب سپهری، که اگر بود اکنون شمع ۹۳ سالگی را فوت می‌کرد، عطر آب و درخت می‌گیرد؛ هنرمندی که به جهت توجه خاصش به طبیعت هم در شعر و هم در نقاشی، می‌تواند کاندیدای دریافت عنوان محیط زیستی‌ترین نقاش ( هنرمند) ایران باشد.

سهراب سپهری در عرصه نقاشی در صدر پرطرفدارترین‌های بازار هنر ایران است و هر یک از متخصصین دلایلی برای چرایی این مهم برمی شمرند که همه آن‌ها در یک مورد مشترک‌اند:  علاقه ایرانیان و نوستالژی که با خود می‌آفریند. نقاش شاعر یا شاعر نقاشی که صدای پای آب را شنید و نشانی خانه دوست را به درخت سپیدار وعده می‌دهد.

سپهری نقاش به راستی در میان هم عصران خود نقاش متفاوت نگری است، وجه تمایز فاحش او را می‌توان در زاویه نگاهش به درخت جستجو کرد؛ برای واکاوی چنین موضوعی می‌توان این روز‌ها نرم و آهسته به موزه پاسارگاد در باغ نگارستان رفت و ۱۰ تابلوی درخشان سهراب را در طبقه فوقانی به تماشا و کشف و شهود‌ایستاد.

گنجینه موزه بانک پاسارگاد یکی از بزرگ‌ترین مجموعه‌های سهراب سپهری را در اختیار دارد که دربرگیرنده نمونه‌هایی شاخص از سری‌های مختلف این هنرمند بزرگ است و همواره بخشی از این آثار روی دیوار نمایشگاهی موزه پاسارگاد به تماشای مردم است.

نقاشی‌های سهراب چنان که در این ده اثر پیداست ترجمان نگاه‌اندیشگی و زیبایی شناختی او به زندگی و محیط پیرامون است که در شعر‌هایش نیاز آن‌ها را واگویه می‌کند؛ نوعی از کمینه گرایی که ریشه در عرفان و خلاصه و خالص دیدن نشأت می‌گیرد و مخاطب را به اصل و اصالت هستی اشاره می‌دهد.

راز اینکه سهراب مانند دیگر هنرمندان نوگرای هم نسل خود، راهی غرب نشد و سفر به مشرق‌زمین را برگزید و در سفر به ژاپن، در دریای ذن خود را غوطه ور ساخت، روح عرفان آلود اوست که در واژگان اشعارش هویداست؛ تا آن روزگاران نگاه کمال الملکی بر طبیعت‌نگاری رونق داشت اما سهراب با جسارتی مثال زدنی بخشی از درخت، فقط تنه درخت را برگزید و از زوایایی متعدد در آن به غور پرداخت.

همین‌اندیشه، دید و کنش سهراب را در تماشای سایر محیط پیرامون خود گسترش داد و به سبک روایی و تصویری رسید که حالا هر مخاطبی با دیدن آثار او آن‌ها را باز می‌شناسد.

سهراب از این خلاصه کردن‌ها در نقاشی به ضرورت حذف زاوئد از زندگی تلنگر می‌زند، زیرا انگار اصل را دیدن، به آدمی آرامش می‌دهد تا کنه حیات را دریابد؛ همین جهان بینی سهراب سبب می‌شود درختان او با سایر همکارانش تفاوت تصویری و‌اندیشگی بنیادین داشته باشد. و حتی کار‌های او با تم طبیعت بی‌جان به چند تاش رنگی همانند چند مصرع باشکوه آهنگین بسنده شود.

موزه هنر‌های تجسمی معاصر بانک پاسارگاد که مجوز رسمی از وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اخذ کرده است این روز‌ها در مجموعه زیبای باغ موزه نگارستان وابسته به دانشگاه تهران میزبان علاقمندان به هنر به ویژه دانشجویان و اساتید و پژوهشگرانی ست که قصد دارند نمونه‌هایی شاخص از هنر مدرن و معاصر ایران را زیر یک سقف تماشا، بررسی و تحقیق کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو