صادقی: درباره ویدئوی گشت ارشاد شفاف باشید

منبع: برترین ها

82

1400/7/25

12:01


محمود صادقی، نماینده مجلس دهم در واکنش با برخورد خشونت آمیز ماموران پلیس با یک خانم در تهران گفت: با اصل جرم انگاری در موضوع بدحجابی مخالفم

چند ثانیه: محمود صادقی، نماینده مجلس دهم در واکنش با برخورد خشونت آمیز ماموران پلیس با یک خانم در تهران  گفت:

من در واکنش به آن توئیت زدم و این جمله معروف از حضرت امیر علیه السلام را یادآوری کردم که ‏ا: فَلَوْ أَنَّ امْرَأً مُسْلِماً مَاتَ مِنْ بَعْدِ هَذَا أَسَفاً مَا کَانَ بِهِ مَلُوماً بَلْ کَانَ بِهِ عِنْدِی جَدِیرا
یعنی اگر مرد مسلمانی پس از این واقعه از اندوه بمیرد، قابل سرزنش نیست، بلکه به نظر من به آن سزاوار است.

خوشبختانه اعلام شده است که با مامور خاطی در این فیلم برخورد شده و بازداشت شده است و باید این موضوع با شفافیت بیشتری اطلاع رسانی شود که مشخصا مامور که بوده و چه برخوردی داشته است و طبیعتا آسیب زیادی می زند به وجهه پلیس در ایران و هشدار بزرگی است که ناجا باید آموزش دهد حقوق شهروندی و نحوه برخورد را . علاوه بر آن نمیدانیم مسئله چه بوده و به صرف انتشار یک صحنه نمی شود قضاوت قطعی کرد که علت بازداشت آن خانم چه بوده اما علت آن هر چه باشد چنین رفتاری را توجیه نمی کند و پلیس موظف است حتی اگر فرد مرتکب جرم و تخلفی شده باشد با رعایت جوانب انسانی وارد عمل شود.

صادقی: با اصل جرم انگاری در موضوع بدحجابی مخالفم

این صحنه بسیار تکان دهنده بود. اما باید از طرفی خرسند بود که با کمک تکنولوژی جدید ارتباطی و فضای مجازی دیگر نمی توان چیزی را از انظار عمومی پنهان کرد و همه چیز با سرعت در رسانه های اجتماعی بازتاب پیدا می کند و خود این موضوع می تواند نقش بازدارنده داشته باشد.

ناجا چه روندی باید برای مقابله با بدحجابی در نظر بگیرد؟

من نمی دانم این موضوع واقعا مربوط به حجاب بوده یا نه و باید قبل و بعد این فیلم دیده شود تا قضاوت کنیم اما اگر فرض کنیم که این موضوع به حجاب آن خانم مربوط بوده است ، اولا این مقوله مقوله ای فرهنگی است نه امنیتی و پلیسی و این قبیل برخورد، مناسب و شایسته نیست و با این مقوله باید رویکرد اغنایی داشته باشد.
نکته دیگر اینکه جامعه شاهد جرایم سنگینی است که از کنارش عبور می کنند و این رفتار اگر هم جرم باشد در دسته جرایم سبک و به اصطلاح خلاف است نه جنحه و جنایت و در قانون هم مجازات سبکی دارد و این نوع برخورد قطعا مشکل را حل نمی کند و سبب جری شدن جامعه و رفتارهای واکنشی بیشتر خواهد شد.

کدام دستگاه باید برای اجرای این راهکار فرهنگی ورود پیدا کند؟

همه دستگاه ها، زیرا این جنبه اقناعی دارد برای افراد تا تحمیلی البته در اصل ماجرا بسیاری از صاحبنظران اظهار نظر کرده اند.
در سیره ائمه، پیامبرو امام علی هیچ گزارشی نداریم که با زنان بدحجاب برخورد سلبی داشته باشند و یا آن ها را مجازات کرده باشند و در مبحث حدود در فقه هم برای بی حجابی یا اصطلاحا بدحجابی مجازاتی نداریم. لذا این موضوع در بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی آمده و در قسمت حدود نیامده است و برحسب اختیار حاکم مجازات تعیین می شود و بیشتر به جنبه های ارزشی و اعتقادی باز می گردد و از مقوله لا اکراه فی الدین است که تحمیل بردار نیست.


نیروی انتظامی باید کار کارشناسی انجام دهد که در طی این سال ها فعالیت گشت ارشاد چه مقدار اثر مثبت در این موضوع داشته ویا اینکه این کار باعث کاهش این امر که برخوردها صورت گرفته یا خیر.
یکی از شرایط امر به معروف و نهی از منکر نتیجه بخش بودن عمل است که باید ببینیم تجربه برخوردهای پلیسی تا کنون نتیجه بخش بوده است یا خیر که نیاز به تامل و بازنگری دارد.
البته پلیس مامور است و معذور و اگر برسیم به حلقه آخر بر فرض که همه آن ها باشد و درست باشد این نحوه برخورد ناپسند و در حقیقت سبب واکنش های منفی تری در سطح جامعه می شودو مضاف بر آن چهره نظام اسلامی را در نزد افکار جهانیان مشوه می کند و سبب تضعیف و تبلیغ علیه نظام می شود این کار ها. همانند گزارش هایی که از افغانستان و رفتارهای طالبان می رسد که چطور برای ما نفرت انگیز است، دنیا آن ها را از همان سنخ می داند و به نظر می رسد اگر قرار است برخوردی صورت گیرد نباید قهرآمیز باشد و باید همانند اسمش جنبه ارشادی داشته باشدو توام نصیحت و بحث اقناعی باشد.
هماتند موضوع اجباری شدن کمربند ایمنی برای سرنشینان که پلیس به جای جریمه با رفتاری انسانی مردم را به بستن کمربند و کاهش سرعت تشویق می کرد که تاثیرگذارتر بود و در صورت اجرای جنبه اصلاحی باید روش های مناسبی را در نظر بگیریم.
البته من از نظر فقهی و حقوقی با اصل جرم انگاری در این زمینه موافق نیستم و آن را مخالف با اسلام و سیره پیامبر می دانم.

طبق نظرسنجی چند سال پیش مرکز پژوهش ها اکثریت جامعه حتی بسیاری از مذهبی ها با تحمیل حجاب موافق نیستند. زیرا نه تنها باعث ترویج حجاب نشده بلکه سبب نوعی احساس تنفر در بخشی از جامعه بخصوص جوانان شده است که نیازمند بازنگری اساسی است.

برای ترویج نگاه خودتان در مجلس تلاشی کردید؟

فعالیت خاصی به آن معنا که به کار مجلس اصلاح قانون مربوط باشد نداشتیم و نتوانستم به دلیل کارهای موجود و تنوع کارها اقدام خاصی انجام دهم. از طرفی این موضوع به فراکسیون زنان باز می گشت که اولویت آن ها بالاتر از این ها بود. نکته دیگر اینکه این موضوع به جای مداخله قانون گذاری سخت نیازمند تغییر نگرش هاست که من در این زمینه بامصاحبه های خود اقدام کردم.
البته در بحث مقابله با اسیدپاشی مجلس دهم خیلی در این زمینه فعالیت کرد و مجازات اسید پاشی را که برای برخورد با بدحجابی از آن استفاده می کردند تشدید و از آسیب دیدگان حمایت شد و برای اجرای آن قانون فعالیت داشتیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو