پیشگیری از دیابت نوع2 با مصرف این قرص های ضدبارداری

71

1400/7/25

13:55


بر اساس پژوهش های انجام شده در دانشگاه بیرمنگام، قرص‌های ضدبارداری می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) تا بیش از یک چهارم کاهش دهد.

پیشگیری از دیابت نوع2 با مصرف  این قرص های ضدبارداری

به گزارش بهداشت نیوز، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 یا پیش‌دیابت (دیس‌گلیسمی) هستند و این موضوع ضرورت یافتن درمان‌ برای کاهش این خطر را پررنگ‌تر می‌سازد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک که 10 درصد از زنان را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد، علاوه بر خطر ابتلا به دیابت نوع 2، باعث ایجاد بیماری‌های دیگری مانند سرطان رحم، بیماری‌های قلبی عروقی و کبد چرب غیرالکی در دراز مدت می‌شود. علائم این سندرم، پریودهای نامنظم یا بدون قاعدگی است که می‌تواند منجر به مشکلات باروری، رشد موهای زائد در صورت یا بدن و ریزش مو در سر و پوست چرب یا آکنه شود.

زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک اغلب با افزایش وزن روبرو هستند و سلول‌های بدن آنها به انسولین کمتر پاسخ می‌دهد. این پاسخ کاهشی به انسولین می‌تواند منجر به افزایش سطح گلوکز خون و تولید انسولین شود، که به نوبه خود باعث تولید آندروژن‌های بیشتر در بدن می‌شود و در یک چرخۀ باطل، آندروژن‌ها نیز سطح انسولین خون را افزایش می‌دهند. 

تیم دانشمندان دانشگاه بیرمنگام دریافتند که زنان مبتلا به این سندرم در مقایسه با زنان سالم، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 یا پیش دیابت قرار دارند. آنها همچنین رشد موهای زائد را به عنوان یک عامل خطر مهم برای دیابت نوع 2 و پیش دیابت در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دانستند.

کریش نیرانتاراکومار، نویسنده ارشد مقاله در مؤسسه تحقیقات دانشگاه بیرمنگام، افزود: «داده‌های ما حاکی از آن است که زنان با وزن طبیعی و مبتلا به این سندرم، نیز در معرض افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و پیش‌دیابت قرار دارند و این روند با یافته‌های قبلی ما در مورد افزایش خطر کبد چرب غیرالکی شباهت‌های زیادی دارد. بدین‌ترتیب این تصور که عوارض متابولیک این سندرم تنها مربوط به چاقی است را به چالش می‌کشد. این داده‌ها نشان می‌دهد که عوامل خاص سندروم تخمدان پلی‌کیستیک از جمله آندروژن اضافی، بیش از چاقی زمینه‌ساز افزایش خطر متابولیک است.
منبع: سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو