مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در یک گزارش جدید آورده که ساختمان‌ها و جاده‌ای در پایگاه دریایی کامبوج نشان می‌دهد این ساخت و ساز در میانه نگرانی‌ها درباره این مساله صورت می‌گیرد که تاسیسات جدید برای تسهیل حضور نظامی چین در کامبوج است.

این گزارش به تاریخ ۱۲ اکتبر سال جاری میلادی از مرکز مذکور مستقر در واشنگتن نشان داد که سه ساختمان و یک جاده جدید به همراه دیگر سازه‌ها در بازه زمانی اوت و سپتامبر سال جاری میلادی ساخته شده‌اند.

خبرگزاری صدای آمریکا گزارش داد، سخنگوی سفارت آمریکا در کامبوج گفت،‌ مقام‌های سفارت از بابت این ساخت و ساز در پایگاه نیروی دریایی "ریم" کامبوج توسط چین مطلع هستند.

وی ادامه داد: دولت کامبوج درباره قصد، ماهیت و دامنه این پروژه یا نقش ارتش چین شفاف سازی نکرده و همین مساله، باعث بروز نگرانی درباره استفاده احتمالی این تاسیسات دریایی شده است.

این سخنگوی سفارت آمریکا در کامبوج همچنین ادامه داد: مردم کامبوج مستحق اطلاع یافتن درباره این پروژه هستند. هرگونه حضور نظامی در این پایگاه دریایی برخلاف قانون اساسی کامبوج و تضعیف کننده امنیت منطقه‌ای است.

سخنگوی دولت کامبوج نیز گفت، مطالعه صورت گرفته از سوی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌الملل نادرست و بی‌پایه و اساس است. پایگاه مذکور نه برای استفاده ارتش چین و نه هیچ کشور دیگری است.

وی افزود: تایید می‌کنیم که این پایگاه برای نفع بردن و استفاده از سوی چین ساخته نمی‌شود بلکه برای استفاده توسط دولت کامبوج است. این یک بندر جهانی است که همه کشورها می‌توانند به صورت رسمی از آن استفاده کنند و فقط مختص چین نیست. هیچ نیروی نظامی خارجی حق استفاده از این پایگاه را ندارد به خاطر اینکه قانون اساسی کامبوج اجازه چنین کاری را نمی‌دهد. درضمن، بر اساس قوانین آ.سه.آن، کشورهای عضو نمی‌توانند اجازه استفاده از قلمروهایشان را به نیروهای خارجی بدهند.