بررسی فوت و فن‌: Galaxy Z Flip 3

بررسی فوت و فن‌: Galaxy Z Flip 3


منبع: فوت و فن

68

1400/7/25

15:09


بررسی فوت و فن‌: Galaxy Z Flip 3

ارزان‌ترین و بهترین موبایل هوشمند تاشو بازار

به لطف تکنولوژی صفحات تاشو سامسونگ، تلفن‌های تاشو دوباره به مسیر اصلی بازار برگشته‌اند و این‌بار بر خلاف اجداد خود بسیار هوشمند هم هستند. اکنون با عرضه زد فلیپ ۳ سامسونگ، که محصولی ارزان‌تر، با طراحی بهتر، ضد آب و با دوام‌تر از مدل‌های سال گذشته است، این سوال پیش می‌آید که چرا باید سراغ اسمارت فون‌های معمولی با قیمت مشابه برویم؟

Galaxy Z Flip 3 جایگزینی برای نسخه اول Z Flip است (نسخه دو در کار نبوده)‌ و در کنار Z Fold 3 که یک هیبرید تبلت تلفن است، قرار است لشکر تاشو‌ها را قدرتمندتر از پیش سازد. در حالی که زد فولد ۳ یک تبلت است ه قرار است در جیب شما جای گیرد، زد فلیپ ۳ یک اسمارت‌فون اورجینال است که با تا شدن همچون یک قوطی لوازم آرایشی قرار است در کیف و جیب شما جای کمی اشغال کند.

 

طراحی و دوام

با افزایش دوام و پایایی، Galaxy Z Flip 3 واقعا یکی از شگفتی‌های مهندسی مدرن است. سامسونگ در زد فلیپ ۳ دوام و ماندگاری را بسیار جدی گرفته است. به لطف یک پوشش جدید، نمایشگر نسبت به مدل قبلی ۸۰ درصد بادوام‌تر شده است. صفحه نمایش ۱.۹ اینچی خارجی هم با پوششی از گوریلا گلس ویکتوس محافظت می‌شود و قاب این گوشی از جنس آلومینیوم Armor است. همه اینها باعث شده تا مقاومت این قطعه هنری در برابر خط و خش بیشتر شود.

Flip 3 توانسته استاندارد مقاومت در برابر نفوذ آب IPX8 را کسب کند. این بدان معنی است که لازم نیست درباره سقوط موبایل عزیزتان در آب نگران باشید. البته این چیزی است که نه سامسونگ و نه ما پیشنهاد نمی‌کنیم و البته جزو معدود تست‌هایی است که تقریبا هیچ‌وقت حاضر به انجام آن نیستیم.

شاید صفحه نمایش بیرونی بزرگترین تغییر طراحی فلیپ ۳ نسبت به نسخه قبلی آن باشد. این صفحه نسبت به نمایشگر ۱.۱ اینچی پیشین، ۴ برابر بزرگتر شده‌ است و این به معنی امکان مشاهده اطلاعات بیشتر بدون باز کردن موبایل است.

Galaxy Z Flip 3 در چهار رنگ زیبای کرم، سبز، اسطوخودوسی (بنفش کم‌رنگ) و مشکی فانتوم عرضه می‌شود که رنگ اسطوخودوسی از همه جذاب‌تر به نظر می‌رسد و نشانی از تمرکز زد فلیپ ۳ بر مد و استایل خاص خود است. سامسونگ همچنین از طریق وب‌سایت خود در برخی بازارها رنگ‌های خاکستری، صورتی و سفید را هم به شکل انحصاری عرضه می‌کند. جای گیری این محصول تازه وارد در دست هم بسیار خوشایند است و برعکس نسخه پیشین اصلا نباید نگران سر خوردن آن در دست‌تان باشید.

و البته مهم‌ترین جذابیت Galaxy Z Flip 3 تا شدن آن است. هنگام بسته شدن این اسمارت فون تنها ۸۶.۴ در ۸۲.۲ در ۶.۹ میلیمتر فضا اشغال می‌کند و این بدان معنی است که تقریبا در هر جیب و کیفی جا می‌شود. حالت باز آن هم ۱۶۶ در ۷۲.۲ در ۶.۹ میلیمتر اندازه دارد و وزن ۱۸۳ گرمی آن نسبت به نسخه قبلی تغییری نکرده است.

نمایشگرها

هنگامی که گوشسی را باز می‌کنید، Galaxy Z Flip 3 یک نمایشگر ۶.۷ اینچی Super AMOLED در اختیارتان می‌گذارد. رزولوشن این نمایشگر ۱۰۸۰ در ۲۶۴۰ پیکسل و با نرخ تجدید ۱۲۰هرتز است که یک تجربه تماشای واقعا کاربردی و جذاب را فراهم می‌آورد. اسکرول کردن روی این نمایشگر هم واقعا نرم و روان بوده و قدرت واقعی نمایشگر سامسونگ را به نمایش می‌گذارد.

هنگام بسته بودن زد فلیپ ۳ هم صفحه نمایش ۱.۹ اینچی آن به شما اجازه کنترل موسیقی، بررسی آب و هوا و ثبت سلفی‌های جذاب و با کیفیتی را می‌دهد. این صفحه در حقیقت به عنوان منظره‌یاب دوربین‌ها عمل می‌کند. کافی است دو بار دکمه پاور را فشار دهید تا دوربین فعال شده و به ثبت لحظات طلایی زندگی‌تان بپردازد. این صفحه نمایش با بزرگتر شدن ۴ برابری نسبت به نسخه قبلی، بسیار کاربردی شده و نیاز به باز کردن موبایل برای کارکردهای معمول را کاهش داده است.

البته خط تای وسط نمایشگر اصلی، علی‌رغم بهبود فراوان نسبت به نسخه پیشین، همچنان ممکن است اندکی آزار دهنده باشد و به خصوص هنگام تماشا در نور مستقیم خورشید باعث اعواج در تصویر شود. نمایشگر داخلی زد فلیپ ۳ سامسونگ ۱۰۲ درصد طیف SRGB و ۷۶.۴ درصد طیف DCI-P3 را پوشش می‌دهد و رنگ‌های دقیقی را بازتولید می‌کند. این میزان در آیفون ۱۲ پرو ۱۱۵.۶ درصد برای رندر طیف sRGB است. البته دقت رنگ گلسی زد فلیپ ۳ جزو بهترین‌های بازار رده بندی شده و شما را ناامید نمی‌کند.

دوربین‌ها

دوربین جلویی این موبایل نسبت به نسخه پیشین خود هیچ تغییری نداشته است و در بخش بیرونی از یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی با زاویه دید عریض و یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی فوق عریض را مشاهده می‌کنید. دوربین سلفی جلو ۱۰ مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.4 است. و البته فقدان لنز تله فوتو به خوبی لمس می‌شود.

اگرچه دوربین‌های زد فلیپ ۳ در استفاده عمومی کارکرد قابل قبولی دارند، اما این موضوع می‌توانست بسیار بهتر شود و مدل فعلی از این نظرهیچ توان رقابتی در بازار فعلی ندارد. این موضوع وقتی بیشتر به چشم می‌آید که در ببینیم شرکت سازنده این موبایل هوشمند، در کارنامه خود لنزهای جادویی و دوربین‌ هوشمند اسمارت فون گلکسی اس ۲۱ را دارد که جایی برای رقابت باقی نگذاشته است.

نمونه عکس گرفته شده با این گوشی

نمونه عکس گرفته شده با این گوشی

البته این دوربین‌ها در اغلب شرایط نوری تصاویر خوبی ثبت می‌کنند، اما کارایی آنها در نور کم در مقایسه با رقبا اندکی ضعیف‌تر است، هرچند که نسبت به مدل پیشین پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. همچنین برای جبران ضعف دوربین جلو، به لطف نمایشگر بیرونی ۱.۹ اینچی شما می‌توانید از دوربین‌های اصلی هم برای ثبت تصاویر سلفی بهره ببرید.

ویدیو

گلکسی زد فلیپ ۳ می‌تواند با وضوح ۴K با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه به فیلمبرداری بپردازد و نتیجه نهایی آن هم ویدیوهایی روان و شفاف است که عالی به نظر می‌رسند. در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو، هر دو از نظر کیفیت فیلمبرداری و ضبط صدای ویدیو کاملا به هم نزدیک هستند و یکی از بهترین گزینه‌ها برای فیلمبرداری به شمار می‌روند. رنگها در فیلم فلیپ ۳ شفاف و چالاک با دقتی عالی در فیلمبرداری روز هستند. همچنین لرزش گیر فلیپ ۳ سامسونگ بسیار عالی عمل می‌کند البته کیفیت میکروفون و تفکیک نویز در آیفون ۱۲ پرو اندکی بهتر است.

 عملکرد

با پردازنده اسنپ‌دراگون ۸۸۸ و رم ۸ گیگابایتی، Z  Flip 3 سامسونگ یک اسمارت فون قدرتمند به شمار می‌رود. وقتی برنامه‌ها را در حالت Flex مرور می کنید، اصلا دچار مشکل و لگ نمی‌شود و به طور کلی همچون همه دستگاه‌های مجهز به Snapdragon 888 عملکردی عالی دارد.

بازی‌های سنگینی همچون Genhin Impact و Asphalt 9 به زیبایی روی گلکسی زد فلیپ ۳ اجرا می‌شوند و اصلا با افت فریم روبرو نمی‌شوید. این موبایل همچنین از بازی‌هایی با نرخ تجدید بالاتر همچون Dead Cells هم پشتیبانی می‌کند و کیفیت بازی خارق‌العاده‌ای را ارائه می‌نماید. البته تنها مانع بر سر راه بازی دائمی، عمر باتری متوسط آن است.

گلکسی زد فلیپ ۳ در تست عملکرد چند‌هسته‌ای Geekbench 5 توانسته به امتیاز چشمگیر ۲۹۸۴ دست پیدا کند که فاصله چندانی با آیفون ۱۲ پرو با امتیاز ۳۶۶۹ ندارد. اگرچه Geekbench لزوما نشانگر عملکرد ۱۰۰ درصدی در کاربرد واقعی نیست، اما به شما نشان می‌دهد که Snapdragon 888 قادر به چه معجزاتی است.

در تست‌های گرافیکی ۳DMark Wild Life Unlimited زد فلیپ ۳ توانست به میانگین ۲۷.۳ فریم بر ثانیه دست یابد که در مقایسه با عدد ۵۱ فریم بر ثانیه برای آیفون ۱۲ پرو اندکی ناامید کننده است. و سرانجام در تست ویدیویی Adobe Premiere Rush که موبایل‌ها باید یک فیلم ۴K را به ۱۰۸۰ تبدیل کنند، Galaxy Z Flip 3 این کار را در ۵۳ ثانیه انجام داد که بسیار خوب است. البته هنوز فاصله زیادی با زمان ۲۷ ثانیه‌ای آیفون ۱۲ پرو دارد.

باتری

این اسمارت فون سامسونگ از باتری ۳۳۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد که نسبت به نسخه پیشین تغییری نداشته است. این میزان برای یک اسمارت فون مدعی در سال ۲۰۲۱ عدد چندان بزرگی به نظر نمی‌رسد. در حالت نرخ تجدید تطبیقی زد فلیپ ۳ تنها ۵ ساعت و ۴۳ دقیقه دوام می‌آورد و در حالت ۶۰ هرتز این زمان با اندکی بهبود به ۶ ساعت می‌رسد. عملکرد باتری شاید یکی از بدترین امتیازات این اسمارت فون باشد که به دلیل بزرگتر شدن صفحه بیرونی و افزایش نرخ تجدید صفحه داخلی حتی از نمونه قبلی هم پایین‌تر است.

شارژر سیمی ۱۵ واتی این اسمارت فون هم یکی دیگر از نقاط ضعف آن است. زیرا نسبت به رقبای با قدرت بالای ۲۵ وات، برای امروزه روز اندکی ضعیف به نظر می‌رسد. زد فلیپ ۳ سامسونگ در مدت ۱۵ دقیقه از صفر به ۲۲ درصد شارژ می‌رسد و در مدت ۳۰ دقیقه ۴۰ درصد شارژ می‌شود که با توجه به کوچکتر بودن باتری، زمان زیادی در مقایسه با دیگر محصولات اندرویدی است. و نکته آخر اینکه سامسونگ هم مانند اپل به سمت حذف شارژر رفته و این محصول هم مانند گلکسی اس ۲۱ بدون شارژر دورن جعبه عرضه می‌شود.

جمع‌بندی

Galaxy Z Flip 3 از یک سری پیشرفت‌های کوچک، اما مهم و معنا دار نسبت به اولین موبایل تاشو هوشمند سامسونگ بهره می‌برد که آن را به شکل فزاینده ای برای روند اصلی رقابت بازار آماده می‌کند.

می‌توانید آن را باز کنید و همچون یک اسمارت فون اندرویدی معمول با اندازه صفحه‌ای عالی مورد استفاده قرار دهید و بلافاصله با بستن آن، یک تلفن جمع و جور در اختیار دارید که درون هر جیب و کیفی به راحتی جا می‌شود. افزایش دوام و مقاومت در برابر آب  و قیمت کمتر هم آن را به جایگزینی جذاب و مناسب برای موبایل‌های هوشمند معمولی تبدیل می‌کند.

اگرچه هنوز در استفاده از صفحه تاشو نسبت به مدل‌های معمولی با صفحات شیشه‌ای مقاوم باید دقت و مراقبت بیشتری به خرج دهید، اما جذابیت چنین محصولی وسوسه‌ای غیر قابل اغماض است. اگر از تلفن‌های بزرگ و صفحه تخت خسته شده‌اید و به دنبال چیزهای هیجان‌انگیز‌تر و پیشرفته‌تر هستید، بدون شک Samsung Galaxy Z Flip 3 گزینه‌ای جذاب و عالی خواهد بود.

نقاط قوت:

به صرفه‌تر از نمونه‌های مشابه

بهبود دوام

نمایشگر داخلی با نرخ تجدید ۱۲۰ هرتز

مقاومت در برابر آب طبق استاندارد IPX8

قابلیت‌های دوربین خوب

 

نقاط ضعف:

استفاده یک دستی اندکی سخت است

عمر باتری متوسط

عدم بهره‌مندی از لنز تله فوتو

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو