منابع از اعطای پناهندگی انگلیس به یکی از مقامات ارشد رژیم بعث عراق متهم به دست داشتن در قتل ۱۰۰ هزار تن با گاز شیمیایی خبر دادند.

روزنامه ساندی میرور انگلیس نوشت که یکی از مقامات ارشد رژیم بعث عراق که شیمی دان بوده موفق به گرفتن پناهندگی از انگلیس شده است.

طبق این گزارش، این پناهندگی درحالی به او داده شده که وزارت کشور انگلیس درصدد اخراج او از انگلیس به دلیل دست داشتن در قتل ۱۰۰ هزار تن با گاز و مواد شیمیایی در دوره حکومت صدام بر عراق بوده است.

این روزنامه نوشت: این شیمی دان عراقی و سرتیپ سابق ارتش این کشور، پس از ورود به لندن با ویزای کار، درخواست پناهندگی کرد؛ اما وزارت کشور انگلیس مخالفت خود را با درخواست او اعلام کرد.

مقام رژیم صدام درخواست خود را به دادگاه عالی اداره مهاجرت و پناهندگی انگلیس ارائه کرد و این دادگاه در ماه ژوئیه گذشته به نفع وی رای داد و وی حق اقامت دائم در بریتانیا را به دست آورد.

اما همیش د برتون گوردون، فرمانده سابق واحد سلاح‌های شیمیایی ارتش انگلیس نسبت به این حکم ابراز تعجب کرد.

وی در این باره گفت: پناهندگی برای محافظت از مردم در برابر آزار و اذیت دولت‌ها است، نه برای محافظت از مقامات دولتی سرکش در برابر انتقام کسانی که از سوی آنها مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند.

این دانشمند عراقی که دادگاه مذکور او را "ASA" نامیده است، قبل از ورود به انگلیس در سال ۲۰۱۰ به اردن فرار کرده بود. وی پس از کسب شغل به عنوان محقق در دانشگاهی در شمال غربی انگلستان، ویزا گرفت و پس از آن درخواست پناهندگی کرد.

این مقام سابق عراقی از سال ۱۹۸۱ تا ۱۹۸۸ (دوره جنگ ایران و عراق) آزمایشگاه‌های مرکز سلاح‌های شیمیایی المثنی در نزدیکی شهر سامرا در عراق را اداره می‌کرد.