بررسی دیسک های Blu-ray و DVD/کدام بهتر است؟

بررسی دیسک های Blu-ray و DVD/کدام بهتر است؟


منبع: بیتوته

77

1400/7/26

10:28


بررسی دیسک های Blu-ray و DVD/کدام بهتر است؟



کیفیت صدا در دیسک BLU-RAY, کیفیت تصاویر در دیسک های BLU-RAY, انواع مختلف دیسک BLU-RAY

پیشرفته ترین نوع دیسک برای ذخیره سازی اطلاعات blu-ray نام دارد

 

بررسی تکنولوژی blu ray و فرق blu ray با DVD و انواع آن

دیسک های Blu-ray و DVD نوعی تکنولوژی در خصوص ذخیره ی محتوای تصویری و صوتی به شمار می روند. در میزان وضوح و گنجایش ذخیره ی محتوا در دو فرمت مذکور تمایز هایی وجود دارد. علاوه بر این اطلاعات موجود در دیسک Blu-ray با اشعه ی آبی فراخوان می شود. این در حالی است که در دیسک DVD اشعه ی قرمز روند ذخیره و بازخوانی محتوا را تکمیل می سازد. 

دیسک Blu-ray چیست؟

پیشرفته ترین نوع دیسک در راستای ذخیره سازی اطلاعات " Blu-ray" نام دارد. دیسک Blu-ray همانند دیسک های CD و DVD موظف به ذخیره ی اطلاعات است با این تفاوت که با دقت بالاتری به ذخیره ی اطلاعات تصاویری، صوتی و ویدئویی می پردازد. 

 

فرمت Blu-ray در سال 2008 میلادی در کشور ایالت متحده ی آمریکا برای نخستین بار عرضه شد. زین پس کشور ژاپن نیز وارد کار شد و دیسک های Blu-ray را به فروش رساند. 

دیسک Blu-rayدارای فرمت جدیدی با عنوان BD است که توسط گروه BDA Blu-ray Disk Association در اختیار کاربران قرار گرفته است. لازم به ذکر است گروه BD تحت نظارت برند های فیلیپس و سونی مشغول فعالیت هستند. 

 

عنوان Blu-ray برگرفته از لیزر های آبی و بنفشی است که در خصوص ذخیره و بازیابی اطلاعات مورد استفاده قرار می گیرند.

در راستای پخش دیسک Blu-ray دستگاه های مخصوصی تعبیه شده است. در واقع هر نوع پخش کننده ی دیسک به وسیله ی نوع خاصی لیزر به خواندن اطلاعات می پردازد. 

 

پخش کننده ی دیسک Blu-ray برای بازگشایی اطلاعات از لیزر آبی استفاده می کند. علت بهره گیری از لیزر آبی در پخش کننده های Blu-ray به موقعیت لایه های حاوی اطلاعات بر روی دیسک بستگی دارد. به عبارتی لایه های دربردارنده ی اطلاعات موجود بر روی دیسک Blu-ray در موقعیتی نزدیک به هم قرار دارند. بدین جهت لیزر آبی یا اشعه ی فرابنفش با طول موج کوتاه مقدور به خواندن دیسک است. 

 

علاوه بر این، نزدیک بودن لایه های دیسک زمینه ی افزایش ظرفیت را بر روی حلقه های دیسک نیز به ارمغان آورده است. تعداد لایه های موجود در دیسک Blu-ray حدود ده برابر تعداد لایه های موجود در دیسک DVD است. 

 

ذخیره سازی اطلاعات در blu-ray, دیسک های Blu-ray و DVD, دیسک های blu ray

دیسک blu-ray به موجب تأثیر تابش لیزر آبی بر روی دیسک بوجود می آید

 

انواع مختلف دیسک Blu-ray

دیسک Blu-ray به وسیله ی گروهی از شرکت های توسعه دهنده ی لوازم الکتریکی، تولید کننده ی تصاویر متحرک و سخت افزار کامپیوتر تولید شده است. این تکنولوژی به موجب تأثیر تابش لیزر آبی رنگ بر روی دیسک به وجود می آید. 

 

حفره های ناشی از لیزر آبی بر روی سطح دیسک های بلوری تا 1/5 میکرون گنجایش دارد. حفره های مذکور بیانگر اعداد باینری 1 و 0 هستند. 

دیسک های Blu-ray با کاربرد های مختلف اعم از ذخیره ی ویدئو، صدا، تصویر، بازی های پلی استیشن 3، بازی های پلی استیشن 4 و بازی های اکس باکس وان مورد استفاده قرار می یگرد. 

 

دیسک های Blu-ray در دو گونه ی مختلف تعبیه می شوند. 

• دیسک های Blu-ray یک لایه با گنجایش ذخیره ی اطلاعات 25 گیگابایت

• دیسک های Blu-ray دو لایه با گنجایش ذخیره ی اطلاعات 50 گیگابایت

 

لازم به ذکر است شرکت های تولید کننده ی دیسک بلوری به منظور ارتقای مقاومت و ماندگاری دیسک نوعی لایه های پلاستیک را بر روی سطح دیسک قرار می دهند که در برابر ضربات و خط و خش های ناشی از ضربه مقاوم عمل می کند.

علاوه بر این اکثر دیسک های بلوری ارائه شده در بازار از نوع پرینتیبل هستند. پرینتیبل حاکی از چاپ تصاویر دلخواه بر روی دیسک دارد که به کاربر قابلیت چاپ کردن عکس ها را ارائه می دهد. 

 

ظرفیت دیسک BluRay, تفاوت Blu-ray و DVD, کیفیت blu ray

دیسک های blu-ray به دو دسته ی یک لایه و دولایه تقسیم می شوند

 

کیفیت تصاویر در دیسک های Blu-ray

یکی از قابلیت های برجسته ی دیسک های Blu-ray به کیفیت ارائه ی محتوا به ویژه تصاویر اختصاص دارد. به جرأت می توان گفت دیسک بلوری بهترین و مناسب ترین کیفیت را برای تلویزیون های UHDTV و HDTV به وجود می آورد. 

 

علاوه بر این دیسک Blu-ray میزان وضوح تصاویر را با اندازه ی 1080* 1920  برآورد می کند. 

دقت تصویر در دیسک های بلوری نسبت به فرمت های قبل حدود 7 برابر افزایش کیفیت پیدا کرده است. به عبارتی دقت تصویر در دیسک های بلوری به گونه ای است که کاربر به راحتی می تواند تمام جزئیات و رنگ بندی اصلی تصویر را دریافت کند. 

 

علت وضوح بالای دیسک های بلوری به پشتیبانی از طیف رنگی گسترده باز می گردد. بدین ترتیب کاربر با ذخیره ی محتوا در دیسک بلوری می تواند رنگ پوست، مو، تصویر پس زمینه، جزئیات چهره های افراد و طرح های موجود بر روی لباس افراد را به وضوح مشاهده کند. 

 

کیفیت صدا در دیسک BLU-RAY, کیفیت تصاویر در دیسک های BLU-RAY, انواع مختلف دیسک BLU-RAY

دیسک های blu-ray بهترین کیفیت را بوجود می آورد

 

کیفیت صدا در دیسک Blu-ray

دیسک Blu-rayاز قابلیت صدای فراگیر دالبی سوراند برخوردار است. دالبی سوراند یک فرمت سه کاناله برای سینمای خانگی است که به عنوان یک سیستم شبیه ساز صدا کاربرد دارد. 

در دیسک های بلوری در خصوص ذخیره سازی صدا ظرفیت ذخیره سازی بالایی تعبیه شده است. این نوع دیسک می تواند صدا ها را به صورت جزئی و کلی بازسازی کند. 

در دیسک Blu-ray به وسیله ی فناوری های DTS-HD Master Audio و Dolby TrueHD از فرمت های جدید صدای سوراند پشتیبانی می شود. بدین ترتیب زمانی که دستگاه پخش کننده ی صدا در حال پخش محتوا است، صدایی مشابه سالن سینما به گوش می رسد. 

 

قابلیت دستگاه پخش کننده ی دیسک Blu-ray

دستگاه های پخش کننده ی دیسک Blu-ray به قابلیت اتصال به اینترنت مجهز هستند. بدین ترتیب کاربر می تواند پس از اتصال به اینترنت برنامه های دلخواه برای پخش ویدئو و برنامه های درخواستی به صورت آنلاین را بر روی دستگاه نصب کند. 

 

همچنین دیسک های بلوری از توانایی اتصال به رادیو های اینترنتی نیز برخوردار هستند و امکان دریافت وضعیت آب و هوای منطقه، برنامه های خبری و آپدیت برنامه های دیسک را به کاربر ارائه می دهند.

 

دیسک DVD چیست؟

اصطلاح DVD مخفف عبارت Digital Video Disc می باشد. دیسک  DVDدر خصوص ذخیره ی اطلاعات صوتی و تصویری کاربرد دارد که از ظرفیت بالایی برخوردار است. 

دیسک های DVD استاندارد در دو ظرفیت 4.7 GB و 17.08 GB گسترش یافته اند. در واقع ظرفیت های مذکور توانایی ذخیره ی دیتا های متعدد اعم از تصویر، صدا، نرم افزار و بازی های مختلف را به ارمغان می آورد. 

بهتر است بدانید دیسک DVD محتوا را با میزان وضوح 720* 480 برآورد می سازد. 

 

دیسک های DVD در دو نوع DVD-R  و DVD-RW طراحی می شوند. دیسک DVD-RW به دسته دیسک هایی گفته می شود که به کاربر قابلیت ذخیره سازی اطلاعات به تعداد دفعات متعدد بر روی دیسک را ارائه می دهد. 

در مقابل، دیسک DVD-R  دربردارنده ی دیسک هایی است که تنها یک مرتبه فرایند ذخیره سازی بر روی آن ها امکان پذیر است. 

 

دیسک های blu ray, دیسک بلوری, ظرفیت دیسک BluRay

دیسک DVD در خصوص ذخیره ی اطلاعات صوتی و تصویری کاربرد دارد

 

دیسک DVD در راستای گنجایش محتوا در سه دسته ی متمایز طبقه بندی می شود. 

• دیسک DVD تک لایه و تک رو با گنجایش 4/7 گیگابایت

• دیسک DVD دو لایه و تک رو با گنجایش 8/5 و 9/4 گیگابایت 

• دیسک DVD دو لایه و دو رو با گنجایش 17/08 گیگابایت

لازم به ذکر است دستگاه پخش کننده ی DVD در راستای بازگشایی اطلاعات از لیزر قرمز یا اشعه ی فرو سرخ استفاده می کند. 

 

وجه تمایز و مغایرت دیسک های Blu-ray و DVD

دیسک Blu-ray پس از دیسک های DVD عرضه شدند. بی شک دیسک های تولیدی در سال های اخیر از قابلیت های پیشرفته تری برخوردار هستند. 

 

وضوح تصویر

دیسک Blu-ray اطلاعات تصویری و صوتی را با کیفیت بالاتری ذخیره می کند. این نوع دیسک در مواقعی که کاربر خواستار ذخیره ی اطلاعات تصویری با کیفیت Full HD 1080p و Ultra HD است، کاربرد دارد. در این نوع دیسک قابلیت اجرا و پخش فیلم های سه بعدی تعبیه شده است.

 

گنجایش ذخیره ی محتوا

دیسک های Blu-ray از منظر گنجایش نیز با دیسک های DVD در تمایز هستند و به دو دسته ی یک لایه، دو لایه تقسیم می شوند. 

به استناد از برخی گزارشات نوعی دیسک های Blu-ray نیز وجود دارند که با چهار لایه حداکثر ظرفیت بالغ بر 100 گیگابایت را به وجود آورده اند. 

 

ساختار دیسک و روند انتقال اطلاعات

یکی دیگر از وجه مغایرت های دیسک های Blu-ray و DVD به شکل ظاهری آن ها اختصاص دارد. در واقع رنگ دیسک Blu-ray متمایل به آبی است. 

پخش کننده های دیسک DVD و Blu-ray در راستای بازخوانی اطلاعات از لیزر بهره می گیرند. لیزر مورد استفاده در DVD قرمز است که با طول موج 650 نانومتر فعالیت می کند. 

 

دستگاه پخش کننده در دیسک  Blu-ray به کمک لیزر آبی رنگ با طول موج 405 نانومتر به فراخوانی اطلاعات می پردازد.

سرعت انتقال اطلاعات نیز یکی از مؤلفه های متمایز در دیسک بلوری و DVD به شمار می رود. به گونه ای که سرعت انتقال اطلاعات در دیسک بلوری بالغ بر 36 مگابایت در ثانیه است. 

 

کیفیت تصاویر در دیسک های BLU-RAY, انواع مختلف دیسک BLU-RAY, ذخیره سازی اطلاعات در blu-ray

میزان ظرفیت ذخیره ی اطلاعات در دیسک بلو ری بیشتر از دیسک DVD است

 

جمع بندی

همان طور که بیان کردیم دیسک های Blu-ray و DVD در راستای ذخیره ی محتوای تصویری، صوتی، ویدئو و بازی مورد استفاده قرار می گیرند. 

در دیسک های مذکور علاوه بر کاربرد های مشابه، وجه تفاوت هایی نیز وجود دارد. در دیسک Blu-ray قابلیت ذخیره ی محتوای تصویری و صوتی با کیفیت HD وجود دارد که گنجایش ذخیره ی محتوا در آن نیز بالغ بر 25، 50 و 100 گیگابایت برآورد شده است. 

 

در دیسک بلوری در خصوص ذخیره و بازخوانی محتوا نوعی لیزر های آبی یا اشعه ی فرابنفش با طول موج کوتاه دخیل هستند. 

در مقابل، در دیسک های DVD ظرفیت ذخیره ی اطلاعات حدود 17 GB و 3.7 GB است. در این نوع دیسک پرتوی لیزر های قرمز در راستای ذخیره و پردازش محتوا مورد استفاده قرار می گیرند. 

 

گردآوری:بخش کامپیوتر و اینترنت بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو