فوت و فن نگهداری از کالانکوا!

منبع: فوت و فن

59

1400/7/26

10:53


فوت و فن نگهداری از کالانکوا!

کافی ست چشم‌تان به برگ‌های چرمین و گل‌های خوشرنگ کالانکوا بیافتد تا هوش از سرتان بپرد! این گیاه ظریف و خوش چهره نگهداری آسانی هم دارد!

جنس کالانکوا یا کالانکوئه بیشتر از ۱۰۰ گونه گیاه را شامل می‌شود، اما تنها تعداد اندکی از آنها رایج و شناخته شده هستند. این ساکولنت محبوب، بومی مناطق خشک و بی آب و علف است. اخیرا گونه‌های هیبریدی از این گیاه پرورش داده شده که به خاطر شکل برگ‌ها و گل‌هایشان بسیار محبوب هستند. مانند خیلی از گیاهان، کالانکوا هم کالای اصلی گلفروشی‌ها ست!

گل‌های کالانکوا در رنگ‌های سفید، زرد، قرمز، صورتی، نارنجی و … قابل یافت هستند.

کالانکوا با توجه به طول روز و تعداد ساعاتی که نور دریافت می‌کند گل می‌دهد، خوشبختانه گیاهی ست روز کوتاه، پس در فصل زمستان از دیدن گل‌های رنگارنگش غرق لذت می‌شوید! مانند بسیاری از ساکولنت‌ها پرورش کالانکوا هم آسان است فقط حواس‌تان به آبیاری آن، بخصوص در فصل زمستان، باشد!

نیاز‌های گیاه کالانکوا

با رعایت موارد ذکر شده در پایین گیاه‌تان را شاداب و پر گل نگه می‌دارید!

نور: این گیاه مکانی روشن و آفتابی را می‌پسندد بخصوص در تابستان که فصل رشد و فعالیت گیاه است. سعی کنید در زمستان گیاه را رو به روی پنجره جنوبی قرار دهید تا حداکثر استفاده از آفتاب را داشته باشد.

آبیاری: در تابستان گیاه را به طور منظم آبیاری کنید و اجازه دهید سطح خاک در بین دو آبیاری خشک شود. در زمستان آبیاری را کاهش دهید و تا خشک شدن کامل خاک گلدان آبیاری مجدد را انجام ندهید. در زمستان رطوبت معمول خانه برای رشد گیاه مناسب است. برای تشخیص زمان آبیاری مجدد می‌توانید از برگ‌ها هم کمک بگیرید و در صورت بروز علائم تشنگی در آنها به گیاه آب بدهید.

دما: کالانکوا هوای گرم را دوست دارد پس آن را از معرض بادهای سرد بخصوص باد کولر دور نگه دارید. این گیاه دمای کمتر از ۱۴ درجه سانتی گراد را تحمل نمی‌کند پس در زمستان‌ها حسابی حواس‌تان به درجه حرارت محیط باشد.

خاک: مخلوط خاک‌های آماده گلدان برایش قابل قبول است. توجه کنید که این گیاه به خاکی با زهکشی مناسب نیاز دارد پس به بافت خاک‌ گلدانی که می‌خواهید تهیه کنید دقت داشته باشید.

تغذیه: در تابستان هر ۲ هفته یک بار گیاه را کود دهی کنید. هم می‌توانید از مخلوط کودهای مایع استفاده کنید و هم از گرانول‌ها و قرص‌هایی که مواد مغذی را به تدریج در خاک آزاد می‌کنند.

تکثیر کالانکوا

بسیاری از گونه‌های کالانکوا (مانند گیاه اشک تمساح) در لبه برگ‌هایشان گیاهچه‌های کوچکی تشکیل می‌دهند و در واقع زنده زا هستند. هر کدام از گیاهچه ها در صورت کاشته شدن در گلدان گیاه واحدی را تشکیل می‌دهند. اکثر کالانکوا های دیگر هم از طریق قلمه ساقه و برگ قابل تکثیر هستند.برای تکثیر به روش قلمه ساقه، در ابتدای فصل رشد ساقه‌ای به طول چند سانتی متر (حدودا ۵ الی ۷ سانتی متر) از یکی از سر شاخه‌های گیاه ببرید و آن را درون خاکی مرطوب با زهکشی خوب قرار دهید و در محیطی گرم بگذارید. می‌توانید روی گلدان‌های قلمه‌تان را با کیسه پلاستیکی بی رنگ و شفاف بپوشانید تا شانس ریشه دار شدن قلمه‌ها بیشتر شود و فضای اطراف‌شان هم مرطوب بماند. برای قلمه برگ ابتدا برگی با اندازه و سن متوسط (نه خیلی پیر و نه خیلی جوان) را به همراه دمبرگ از گیاه جدا کنید، آن را در خاکی با زهکشی خوب قرار دهید و تا زمان ظهور جوانه‌های جدید خاک را مرطوب نگه دارید.

چند نکته!

کالانکوا آسان نگهداری می‌شود و علاوه بر آن مزیت دیگری هم دارد! گل‌هایش! گل‌های کالانکوا می‌توانند مدت زمان زیادی روی گیاه باقی بمانند. بسیاری از افراد بعد از گل دهی و خشک شدن گل‌ها گیاه را دور می‌اندازند! کالانکوا گیاهی چند ساله است پس بعد از خشک شدن گل‌های گیاه به راحتی آنها را جدا کنید و مراقبت‌های معمول گیاه را از سر بگیرید. باغبانان حرفه‌ای، با تنظیم طول روز، کالانکوا را مجبور به گلدهی در تمام طول سال می‌کنند!

انواعی از کالانکوا ها می توانند در سبد کاشته شوند و آویزان بمانند. اگر به گیاهان آویز علاقه‌مندید می‌توانید آنها را تهیه کنید.

آخرین و مهم ترین نکته: چند وقت یک بار گیاه را برای وجود آفات بررسی کنید. آفاتی مانند کنه عنکبوتی، شپشک ها، شته ها و سپر داران آفات رایج گیاهان خانگی هستند که با تشخیص به موقع کنترل‌شان آسان تر می‌شود.

کالانکوا هایی شاداب برایتان آرزو می‌کنیم!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو