چطور بدانیم که آیا گوشی که قصد خرید آن را داریم مسروقه است یا نه؟

منبع: فوت و فن

88

1400/7/26

10:58



بنابر اطلاع‌رسانی واحد ملی تخلفات تلفن همراه، هر ساله ۲۵۰،۰۰۰ تا ۳۰۰،۰۰۰ گوشی تلفن همراه در این کشور به سرقت می‌رود، از این رو در اینجا چند راهنمایی در مورد چگونگی این‌که مطمئن شوید که آیا گوشی که قصد خرید آن را دارید مسروقه است یا نه به شما ارائه می‌دهیم:

اگر یک گوشی گم شده و یا به سرقت رفته باشد، این احتمال وجود دارد که کاربر آن از طریق حامل تلفن همراه خود درخواستی مبنی بر مسدود شدن آن ارائه داده باشد. هنگامی که یک تلفن مسدود شده باشد، به لطف توافقی که بین شبکات صورت گرفته، امکان استفاده از گوشی بر روی هیچ شبکه‌ای وجود نخواهد داشت. با این وجود در برخی موارد، شخص یا فروشگاهی که از طریق آن تلفن را خریداری کرده‌اید می‌تواند قفل گوشی را باز و از حالت مسدود بودن خارج نماید، که البته این اقدام غیر قانونی می‌باشد. در مورد تلفن‌های ویرجین، وودافون و یا تی- موبایل، در این گونه مواقع، هنگام کار کردن با گوشی طوری به نظر می‌رسند که انگار کار می‌کنند و دارای یک سیگنال عادی هستند اما زمانی که سعی می‌کنید تماسی بگیرید، تماس را رد می‌کنند.
اگر هنوز اقدام به خرید نکرده‌اید و یا تلفنی که خریداری کرده‌اید مسدود نیست اما همچنان دچار شک و تردید هستید، می‌توانید با استفاده از شماره  IMEI آن بررسی کنید که آیا گزارشی مبنی بر گم شدن و یا به سرقت رفتن آن اعلام شده است یا نه. این شماره یک عدد ۱۵ رقمیست که تلفن را شناسایی میکند و  اغلب در مورد زمان بیمه کردن دستگاه از شما می‌پرسد. این شماره را می‌توانید روی جعبه گوشی پیدا کنید، اما اگر در حال خرید یک گوشی بدون بسته بندی اصلی و یا آنلاین هستید، کار مشکل‌تر می‌شود.
در موارد دیگر نیز ممکن است این شماره بر روی خود دستگاه نوشته شده باشد، به عنوان مثال، اگر شما پشت یک گوشی سامسونگ Galaxy  S4 را بردارید و باطری را بلند کنید، شماره را زیر آن مشاهده می‌کنید.
در مورد دستگاه‌های دیگر، مانند  HTC One ، شماره IMEI روی خود دستگاه نوشته نشده اما همچنان راهی برای دانستن شماره وجود خواهد داشت. در مورد باقی دستگاه‌ها نیز  شما می‌توانید  #۰۶#* را در صفحه کلید شماره گیری و کلید تماس را فشار دهید. از این طریق می‌بایست شماره IMEI مورد نیاز را بدست آورید. بسیاری از فروشگاه‌های محلی تلفن همراه قادر خواهند بود شماره IMEI را برای شما چک کنند تا مشخص که آیا گزارشی مبنی بر گم شدن و یا به سرقت رفتن دستگاه اعلام شده است یا نه، اما اگر می‌خواهید سریع‌تر به این شماره دست یابید می‌توانید از راه‌هایی که پیش‌تر گفته شد استفاده کنید.
تعدادی وب سایت نیز وجود دارد که برخی از آن‌ها رایگان است و برای برخی دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌ هستید، اما در این گونه مواقع پرداخت هزینه‌ای تقریباً ناچیز مطمئناً بهتر از فهمیدن این است که شما یک گوشی مسروقه خریده‌اید.

ماجده محمدی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو