طرز تهیه قلیه لری

قلیه لری , طرز تهیه قلیه لری , دستور پخت قلیه لری ترش

قلیه لری یکی از انواع غذاهای اصیل و خوشمزه ایرانی است که همانطور که از نامش مشخص است اصالتا متعلق به لرستان می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه قلیه لری در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت گوسفندی۴۰۰ گرم
سیب زمینی۲ عدد بزرگ
رب انار۱٫۵ قاشق غذاخوری
آب انار۱ لیوان
پیاز۱ عدد
تمرهندی۱ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه قلیه لری

مرحله اول

برای تهیه قلیه لری خوشمزه و ترش ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد می کنیم، سپس به همراه کمی روغن داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت قرار داده و پیاز را به خوبی تفت می دهیم.

مرحله دوم

پس از اینکه پیاز سبک شد، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه می کنیم و یک دقیقه دیگر تفت دادن را ادامه می دهیم تا عطر ادویه ها خارج شود. در ادامه گوشت را پس از شستشو، به صورت خورشتی خرد می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله گوشت را به قابلمه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا سرخ شده و تغییر رنگ دهد، سپس ۵ لیوان آب جوش به قابلمه اضافه می کنیم و حرارت را بیشتر می کنیم تا آب شروع به جوشیدن کند.

مرحله چهارم

حالا کف ها را روی سطح آب را می گیریم و دور می ریزیم. در ادامه درب قابلمه را می گذاریم و اجازه می دهیم گوشت به مدت یک تا یک و نیم ساعت با حرارت ملایم بپزد. حالا سیب زمینی ها را با ۳ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله پنجم

قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم و اجازه می دهیم سیب زمینی ها بپزند. پس از اینکه سیب زمینی ها پختند، یکی را به صورت حبه ای خرد می کنیم و دیگری را درون قابلمه حاوی گوشت با رنده ریز رنده می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله تمرهندی صاف شده و رب انار را در آب انار حل می کنیم، سپس به قابلمه اضافه می کنیم. پس از گذشت ۳۰ دقیقه نمک و ادویه غذا را اندازه می کنیم، سپس سیب زمینی حبه ای را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

حالا اجازه می دهیم غذا به مدت ۳۰ دقیقه دیگر با حرارت ملایم بپزد تا جا بیفتد. پس از اینکه آب درون قابلمه کشیده شد و قلیه به روغن افتاد، آنرا در ظرف مورد نظرمان می کشیم و به همراه نان یا برنج سرو می کنیم