اگر احساس شادی نمی کنید به این سوالات پاسخ دهید

67

1400/7/26

14:05


اگر احساس شادی نمی کنید به این سوالات پاسخ دهید

سلامت نیوز: احساس شادی و لذت بردن از شرایط می تواند بر جنبه های مختلف فیزیکی و روحی انسان تاثیر گذاشته و در نهایت منجر به بهبود کیفیت زندگی شود. در این میان راهکارهایی برای افزایش لذت از شرایط موجود زندگی وجود دارد که با کمک آن ها می توان شادتر زیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از psychologytoday، در ذهن خود سه لحظه ای را که به طور عمیق احساس شادی کرده اید مرور کنید. در آن لحظه به خصوص در کجا بودید؟ آیا می توانید آن را با تمام جزئیات مانند بوها، صداها ، طعم ها و ... به یاد آورید؟ به نظر شما در آن لحظه چه فعل و انفعالاتی در بدن شما رخ داد؟ آیا می توانید این تاثیر را در قلب، مغز، ماهیچه ها، معده یا پوست خود تشخیص دهید؟ چه کلماتی را می توانید برای توصیف احساسات آن لحظه پیدا کنید؟ به یاد داشته باشید از نظر روانشناسان هر تجربه ای را می توان به طور همزمان از حداقل هفت دیدگاه درک کرد.

سیلوان تامکینز پژوهشگر و روان شناس فقید آمریکایی، نه مورد تأثیر جدی را به عنوان بخشی از سیستم بیولوژیکی که زیر بنای احساسات انسان است، دسته بندی می کند. این تاثیرات شامل پاسخ های ذاتی و بیولوژیکی به شدت، افزایش ، کاهش یا تداوم شرایط عصبی و روحی فرد شده و منجر به احساساتی می شوند که در نهایت شخصیت ما را شکل می دهند.

به گفته تامکینز، تأثیر مداوم لذت بردن از شرایط و شادی، منجر به کاهش بار عصبی شده و این تأثیر، روابط و ساختار فرهنگی ما را شکل می دهد. در نهایت این رفتارها با تکرار شدن، تقویت شده و واکنش های فرد به محیطش را ترسیم می کند. در این میان اگر احساس شادی قبل از آنکه به طور طبیعی پایان پذیرد، از بین رفته و توسط عوامل دیگر قطع شود، تجربیات منفی در فرد ظاهر می شود. به این ترتیب انتظارات جدیدی در ضمیر ناخودآگاه شکل گرفته که این موضوع می تواند ما را به اجتناب از تکرار تجربیات، انکار جاذبه ها، خواسته ها و لذت ها، ترغیب کند.

همه انسان ها در زندگی خود خاطراتی شخصی دارند که با شادی و لذت آمیخته شده و البته تمامی این خاطرات شبیه معجزه هایی معمولی هستند که به سادگی می توان آن ها را به دست آورد. اینگرید پتل لی، متخصص زیبایی شناسی شادی در کتاب خود با عنوان «شادی» می نویسد: قدرت شگفت انگیز چیزهای معمولی برای ایجاد شادی را دست کم نگیرید.

برای شاد بودن نیازی به داشتن امکانات فوق العاده و دست نیافتنی نیست. توصیه می شود اگر در یافتن شادی و لذت بردن از آن در زندگی خود دچار مشکل هستید، سعی کنید به این موارد توجه کرده و به این سوالات پاسخ دهید:

آیا بیشتر بر تجربیات و زندگی دیگران تمرکز دارید یا زندگی خودتان؟
چه چیزی بزرگترین معنا را برای زندگی شما به ارمغان می آورد؟
آیا رسیدن به آرزوهایتان، شادی را برای شما به ارمغان خواهد آورد؟
آیا می توانید اهداف خود را بررسی کرده و مراحلی که شما را به سمت رسیدن به آنها سوق می دهد، مشخص کنید؟
در روابط خود با افراد نزدیک، چقدر «من» و «ما» دارید؟

به اعتقاد روانشناسان با پاسخ دادن به این سوالات و ترسیم درست خواسته های خود می توانید از زندگی لذت برده و شاد باشید. فراموش نکنید بسیاری از شادی ها مانند عشق، خانواده، طبیعت و ... در نزدیکی ما بوده و تنها کافی است آن ها را جستجو کرده و از وجودشان لذت ببریم.

ترجمه از سیناپرس

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو