کمک کنید خانه‌هایمان را بازسازی کنیم

47

1400/7/26

14:05


کمک کنید خانه‌هایمان را بازسازی کنیم

سلامت نیوز:بعد از زلـزلــه‌های ســی‌سخت (کهگیلویه‌وبویراحمد)، سنخواست (خراسان شمالی)، بوشهر و در هفته‌های اخیر خوزستان و چهارمحال و بختیاری، حالا نوبت به زرند کرمان رسیده است. اواخر روز شنبه (24مهر) بود که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 5.1ریشتر حوالی یزدانشهر در استان کرمان را لرزاند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همشهری ، مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک‌دانشگاه تهران، این زمین‌لرزه در ساعت۱۵:۱۶ شنبه (24مهر) و در طول جغرافیایی 56.51، عرض جغرافیایی 30.95 و عمق ۱۰کیلومتری زمین به وقوع پیوست. محل وقوع این زمین‌لرزه در ۱۵کیلومتری یزدانشهر، ۱۶کیلومتری زرند و ۲۵کیلومتری کیانشهر گزارش شده است.

ریزش کوه در روستای ده‌علیرضا
به‌گزارش گروه ایرانشهر، رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر از اعزام تیم‌های ارزیاب به منطقه زلزله‌زده یزدانشهر کرمان خبر می‌دهد و می‌گوید: با وقوع زلزله 5.1ریشتری در عمق ١٠کیلومتری یزدانشهر استان کرمان، ٦تیم ارزیاب به مناطق تحت‌تأثیر این زلزله در روستاهای یزدانشهر، سلیمان‌آباد، علی‌آباد سفلی و جلال‌آباد اعزام شدند. مهدی ولی‌پور با بیان اینکه ریزش کوه در نزدیکی روستای ده‌علیرضا منجر به مسدود شدن راه ورودی روستا شده است، می‌افزاید: دیواره‌های خشتی چند خانه در روستای گیسک هم ریزش کرده ولی تاکنون خسارت جانی گزارش نشده است.

ارزیابی 300روستای زلزله‌زده
مدیرکل مدیریت بحران استانداری کرمان هم با بیان اینکه زلزله 5.1ریشتری یزدانشهر زرند خسارت جانی نداشته است می‌گوید: این زمین‌لرزه فقط در برخی موارد موجب تخریب و فروریختن برخی از دیوارهای خشت و گلی در روستای باب تنگل و شهرک طالقانی این منطقه شد.مجید سعیدی با بیان اینکه زلزله بعدازظهر شنبه موجب شکستن و فروریختن شیشه برخی منازل در روستای باب تنگل و شهرک طالقانی این منطقه شده است، می‌افزاید: هم‌اکنون در مرحله ارزیابی خسارت‌ها در 300روستا در بخش یزدانشهر و بخش مرکزی زرند هستیم.

در مجموع اغلب خانه‌ها 60 تا 70درصد آسیب دیده است و موردی از تخریب کامل گزارش نشده، اما همین خانه‌های آسیب‌دیده هم نیاز به بازسازی دارند. همچنین بیشترین خسارت بعد از بخش‌ مسکونی در تاسیسات کشاورزی، آبرسانی، چاه‌ها، قنوات و کانال‌های انتقال آب گزارش شده است.


او با بیان اینکه ارزیابی خسارت‌ها تا 2روز آینده به پایان می‌رسد، گفت:‌ از میان روستاییان که خانه‌هایشان آسیب زیادی دیده بود، تعداد محدودی در منزل اقوام و بیش از 15خانوار هم در چادر اسکان اضطراری یافتند.سعیدی با تأکید بر تامین نیازهای زلزله‌زدگان و رفع کم‌و کسری‌ها در اسرع‌وقت تصریح می‌کند: شروع بازسازی بستگی به مصوبه هیأت وزیران دارد و امیدواریم هرچه زودتر بازسازی شروع شود.

دستور اسکان موقت تا امروز
بعد از گذشت یک روز از این زلزله 5.1ریشتری، استانداری کرمان اعلام کرد، غلامحسین اسماعیلی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در تماس تلفنی با استاندار آخرین وضعیت منطقه زلزله‌زده یزدانشهر در زرند را بررسی کرد. اسماعیلی بر رسیدگی به امور اهالی، اعزام تیم‌های ارزیاب به منطقه و حضور عوامل امدادی در کنار مردم و فراهم کردن شرایط اسکان درصورت نیاز تأکید کرده بود.


علی زینی‌وند، استاندار کرمان روز گذشته، یکشنبه به زرند رفت و با حضور در روستای زلزله‌زده دهزوئیه در بخش مرکزی زرند از منازل آسیب‌دیده بازدید و با اهالی گفت‌وگو کرد. در این بازدید سرزده فرماندار زرند، مدیران کل مدیریت بحران، هلال‌احمر، حراست و بازرسی استانداری گزارش اقدامات انجام شده را ارائه کردند.
استاندار کرمان بعد از این بازدید و دستور اسکان موقت برای ساکنانی که خانه‌های آنها قابل سکونت نیست ، می‌گوید: زلزله در 2بخش مرکزی و یزدانشهر رخ داد و خوشبختانه به چند دلیل آسیب جانی و زخمی نداشتیم؛ زلزله در عمق 10کیلومتری رخ داد، ساعت زلزله روز بود و مردم اغلب بیرون از خانه بودند و درنهایت اینکه در زمینه مقاوم‌سازی روستاها نظارت خوبی شده است؛ زیرا ما زلزله‌هایی با ریشتر پایین‌تر هم داشتیم که آسیب بیشتری به خانه‌ها وارد کردند.


زینی‌وند با تأکید بر اینکه آسیب پایین زلزله در زرند نشان می‌دهد مردم باید در مقاوم‌سازی همراهی کنند و دستگاه‌های متولی هم نظارت‌ها را جدی بگیرند، می‌افزاید: زلزله زرند آسیب زیادی به خانه‌ها وارد کرده؛ به‌طوری که برخی منازل بیش از 80درصد و زیرساخت‌ها مثل قنوات، زیرساخت‌های کشاورزی و جاده‌ها آسیب دیدند.


وی با تأکید بر اینکه برآورد دقیق خسارت بخش کشاورزی، زیرساخت‌ها و مسکونی در حال انجام است، ادامه می‌دهد: بنیاد مسکن اعلام آمادگی کرده است تا اقدامات لازم برای بازسازی‌ خانه‌ها را انجام دهد و ما هم به‌طور جدی همه امکانات را برای رسیدگی به وضعیت زلزله‌زدگان بسیج می‌‌کنیم. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری هم با من تماس گرفتند و از سوی رئیس‌جمهوری دستور دادند خودمان و مسئولان مربوطه برای بازدید به منطقه بیاییم.
استاندار کرمان با بیان اینکه مشکل خاصی در منطقه زلزله‌زده وجود ندارد به مردم توضیح می‌‌دهد:‌ مردم نگران نباشند، آماده‌باش هنوز ادامه دارد و اگر هشداری باشد ستاد بحران فورا به اطلاع مردم می‌رساند. مردم به شایعات توجه نکنند.

ساخت و ساز، دغدغه زلزله‌زدگان
روستای دهزوئیه که نخستین منطقه در بازدید منطقه‌ای استاندار محسوب می‌شود، بیشترین خسارت را در زلزله روز شنبه داشت. در این روستا ۲۱خانوار به‌طور دائم زندگی می‌کنند و زلزله علاوه بر آسیب به اغلب خانه‌های اهالی به حدود۶ خانه خسارت زیادی وارد کرده است.یکی از اهالی دهزوئیه که خانه‌اش در این زلزله آسیب دیده است می‌گوید:‌ خانه‌ام خراب شده و به ناچار فعلا به خانه برادرم رفته‌ام. دیوارها تکان و ترک زیادی خورده و برخی ریخته است؛ به‌طوری که نمی‌توانیم با این شرایط در آنجا زندگی کنیم.


وی از مسئولان می‌خواهد زودتر فکری برای بازسازی و مقاوم‌سازی خانه‌های روستاییان بکنند.یکی دیگر از اهالی هم با بیان اینکه مدت زمان زلزله به‌نظر بیش از یک‌دقیقه بوده است به همشهری می‌گوید: خانه اغلب اهالی که حدود 50-40خانوار هستند، آسیب دیده است و ما بعد از زلزله تا ساعت‌ها سردرگم بودیم که در سرما چه کنیم و کجا اسکان یابیم.


وی ضمن درخواست از دولت برای اسکان موقت آسیب‌دیدگان می‌افزاید: از مسئولان می‌خواهیم به ما کمک کنند تا خانه‌هایمان را زودتر بسازیم. خانه‌های آسیب‌دیده به‌دلیل ترک‌های سقف و دیوار با هر فشاری ممکن است بریزند و قابل سکونت نیستند و هوای سرد هم اجازه ماندن در محیط بیرون را به ما نمی‌دهد.
این روستایی ادامه می‌دهد: برق روستا تا 11شب قطع بوده و قناتی هم که آب آشامیدنی روستا را تامین می‌کند، تخریب شده است و حتی تا نیمه شب هم آب نداشتیم.

امدادرسانی‌ در خوزستان و چهارمحال و بختیاری
زرند کرمان در شرایطی لرزید که هنوز تکلیف زلزله‌زدگان خوزستان و چهارمحال‌وبختیاری روشن نیست. صادق خلیلیان، استاندار خوزستان در آخرین اظهارنظر اعلام کرده است زلزله اخیر در شرق خوزستان به حدود 4هزار واحد مسکونی روستایی در اندیکا، ایذه و مسجدسلیمان خسارت زده است.
همین زمین‌لرزه علاوه بر خوزستان، ۶۰۰میلیارد تومان خسارت به بخش‌های مردمی، زیربنایی و کشاورزی چهارمحال و بختیاری هم وارد کرده است. ۱۰۶خانه به‌طور کامل آوار و برای اسکان موقت ۱۰۰خانوار چادر و بسته‌های امدادی توزیع شده است.

خسارت زلزله و آسیب‌پذیری زرند
یک استاد پژوهشگاه زلزله‌شناسی با بیان اینکه زرند یک منطقه زلزله‌خیز با زلزله‌های با بزرگای بالا و آسیب‌پذیر است به همشهری می‌گوید: سال 56 زلزله‌ای 5.9ریشتری با 600کشته و سال 83 زلزله‌ 6.5ریشتری با بیش از 600کشته را در این منطقه تجربه‌ کرده‌ایم.مهدی زارع با بیان اینکه زلزله‌ اخیر زرند در منطقه مسکونی و در کانون یزدانشهر اتفاق افتاده است، می‌افزاید: زلزله شنبه نشان داد هنوز این منطقه در مقابل زلزله آسیب‌پذیر است.

نداشتن تلفات جانی یا موردی از تخریب صددرصدی دلیل بر آمادگی ما یا مقاوم‌سازی مناطق نیست، زیرا در زلزله‌ای مانند زرند با شدت متوسط و عمق 10کیلومتر نباید هیچ تلفات جانی یا خرابی اتفاق بیفتد. به همین دلیل نباید از نتایج یک اتفاق، بی‌توجه به همه جزئیات تفسیر اشتباه داشته باشیم.وی با تاکید بر اینکه اگر زلزله زرند در کانونی 10کیلومتر دورتر از منطقه مسکونی یزدانشهر اتفاق می‌افتاد خرابی نداشت، ادامه می‌دهد: به هر حال زرند منطقه‌ای است که با زلزله‌های متعدد شناخته می‌شود و باید برای وقوع زلزله‌ آماده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو