از کرونا در استان‌ها چه خبر؟

58

1400/7/26

16:53


حدود یک ماه از کاهشی شدن موج پنجم شیوع کرونا در کشور می گذرد و آمارهای ابتلا و مرگ و میر هم روند نزولی دارد اما همچنان نگرانی از بی توجهی و عادی انگاری مردم در رعایت شیوه نامه های بهداشتی و بروز موج ششم وجود دارد.

از کرونا در استان‌ها چه خبر؟

به گزارش بهداشت نیوز، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز نسبت به مواجهه با موج ششم این بیماری هشدار داد و گفت : عواملی از جمله تعدد مسافرت‌ها، بازگشایی مدارس و برگزاری اجتماعات در این زمینه دخیل هستند .

از سنندج خبر رسیده که از میان ۳۱ مبتلا به قارچ سیاه تا کنون چهار نفر  جان خود را از دست داده اند و ۱۶ نفر دیگر بستری هستند  و ۲ تن دیگر به دلیل درگیری شدید چشمی به بیمارستان تهران اعزام شدند.

 معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه درمان این افراد برای بیمارستان‌ها هزینه زیادی را در بر می‌گیرد و افراد مبتلا طول درمان زیادی دارند افزود: قارچ سیاه معمولا سینوس‌ها و مغز را آلوده کرده و منجر به آبریزش بینی، تورم و درد یک‌طرفه صورت، سردرد، تب و بافت‌مردگی می‌شود و انواع دیگر بیماری ممکن است ریه‌ها، معده، روده‌ها و پوست را آلوده کند.

دکتر صدیق جدیدالاسلامی با بیان اینکه این بیماری غیر ویروسی واگیر نیست و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شود، اظهار داشت:کرونا عامل اصلی شیوع قارچ سیاه است و مصرف داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی، ترس و استرس از عوامل مهم ایجاد این بیماری است.

کرونا در یزد هم طی شبانه روز گذشته سه قربانی گرفت، سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: اکنون   ۴۰۵ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد  ۸۱ نفر در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی هم گفت: بستری شدگان روزانه سندرم حاد تنفسی در استان طی ۲۴ ساعت گذشته به ۲۱۰ نفر رسید که کمترین رقم طی ۱۱ هفته اخیر بوده است.

جواد آقازاده افزود: در این مدت تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در آذربایجان غربی به نزدیکی های ۴۶۰ نفر هم رسیده بود ولی طی روزهای اخیر، کاهش خوبی داشته است.

در لرستان هم روند ابتلا به کرونا کاهشی شده که به گفته قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی استان این آمار  ۶۰ درصد کاهش یافته است .

دکتر علی فرهادی اظهار داشت: اکنون روند بستری در استان ۴۵ درصد کاهش یافته و به متوسط روزانه ۱۴۴ نفر رسیده است.

هم اکنون وضعیت کرونایی شهرستان‌ های ازنا، دورود، چگنی، سلسله، دلفان، کوهدشت، الیگودرز و رومشکان زرد و خرم‌آباد، پلدختر و بروجرد همچنان نارنجی است.

جمع بستری‌شدگان کرونا در دانشگاه علوم پزشکی سمنان  هم به گفته ریس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان به ۱۰ هزار و ۵۶ نفر رسید .

نوید دانایی بیان داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۴۵ هزار و ۳۷۲ مورد مثبت کرونا بر اساس معیارهای تشخیصی آزمایشگاهی پی‌سی‌آر در مجموعه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان شناسایی شدند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان نیز گفت: با افزوده شدن ۱۴۷ مورد جدید کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۶هزار و ۴۰۲ نفر رسید.

دکتر سید محمد هاشمی‌شهری اظهارداشت: با فوت یک نفر دیگر در شبانه‌روز گذشته شمار درگذشتگان ناشی از کرونا در سیستان و بلوچستان به ۲ هزار و ۵۶۰ نفر رسیده است.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم گفت: بر اساس پیش بینی‌ها ، شروع موج ششم کرونا در مازندران به دلیل کاهش شدید رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و بی‌توجهی ۵۰ درصد گروه سنی ۲۰ تا ۴۰ سال به دریافت واکسن از اوایل آبان دور از انتظار نیست.

دکتر قاسم اویس  افزود: در اوایل مهر سال جاری پیش‌بینی کرده بودیم که در صورت تدوام رعایت نشدن دستورالعمل‌های بهداشتی و همچنین افزیش مسافرت‌های غیرضروری و بی رغبتی گروه های مختلف سنی نسبت به دریافت واکسن کرونا، موج ششم کرونا در مازندران در دومین ماه  پاییز محتمل خواهد بود و اکنون شاهدیم که رعایت دستورالعمل های بهداشتی در روزهای گذشته در مازندران به کمترین حدممکن از زمان شیوع کرونا یعنی کمتر از ۳۵ درصد رسیده است.

وی  با درخواست از شهروندان مازندرانی برای دریافت واکسن کرونا و همچنین رعایت دستورالعمل های بهداشتی ، هشدار داد : در صورت ادامه بی اعتنایی های کنونی نسبت به رعایت پروتکل های بهداشتی و واکسن گریزی ، متاسفانه باید منتظر فاجعه ای باشیم که نتیجه آن تا پایان آذر ماه از دست رفتن جان صدها تن دیگر از هم استانی‌ها خواهد بود.

 فرماندار رشت نیز با اشاره به بستری بودن ۲۰۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان های این شهرستان از افزایش ۱۲ درصدی آن نسبت به هفته گذشته خبر داد .

علی فتح اللهی اظهار داشت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرستان رشت به حدود ۶۵ درصد رسیده که به نسبت به هفته گذشته نشان دهنده کاهش است.

شهرستان رشت با ۸۸۱ هزار نفر در وضعیت زرد کرونایی قرار داد که بر اساس آخرین ارزیابی نرم افزار ماسک اعلام شده در جمعه گذشته ، نسبت به هفته قبل تغییری نداشت.

فرماندار اردکان هم با اعلام اینکه موج پنجم کرونا در این شهرستان فروکش کرده است از شکننده بودن شرایط شیوع ابراز نگرانی کرد.

در خبر دیگر سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که پنج بیمار بدحال کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در استان جان باختند و ۹۵ بیمار دیگر به تخت های بستری انتقال یافتند.

دکتر شهرام صیادی افزود:  با مرگ پنج بیمار کووید ۱۹ شمار کل جانباختگان این بیماری در البرز به ۶ هزارو۲۲۴ نفر رسیده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو