نمایش جامه خونین پاپ ژاپ پل دوم در لهستان

منبع: فوت و فن

91

1400/7/26

17:25


نمایش جامه خونین پاپ ژاپ پل دوم در لهستان

پاپ ژان پل دوم، «کارول ژوزف وویتیلا» تنها پاپ لهستانی تا به حال بوده است. او در سوءقصدی که در سیزدهم ماه مه ۱۹۸۱ در میدان سنت پیتر واتیکان توسط محمود علی آگسا، مردی اهل ترکیه به جانش شد، به سختی آسیب دید. انگیزه این قتل نافرجام هرگز مشخص نشد.

کاردینال  استانیسلاو دزیویز، اسقف اعظم کراکف به رسانه‌های لهستان گفت: "لکه‌های خون روی لباس، کاملا نشان می‌دهند که ژان پل دوم خونریزی شدیدی داشته است. آن زمان و در بیمارستان، پزشکان شک داشتند که او زنده خواهد ماند یا نه." دزیویز در آن زمان منشی پاپ بود و در هنگام وقوع حمله درست کنار او ایستاده بوده است. این جامه، که جای یک گلوله و لکه‌های خون بر آن دیده می‌شود، توسط راهبه‌هایی که قبل از این که پاپ به بیمارستان منتقل شود از او پرستاری می‌کردند، نگهداری می‌شد.

این اولین شیء خونین از پاپ فقید نیست که به نمایش گذاشته می‌شود. پاپ ژان پل دوم که در سال ۲۰۰۵ درگذشت، سال گذشته در زمره قدیسان قرار گرفت. اما در سال ۲۰۱۱، واتیکان در طی مراسمی به مناسبت تبرک او، یکی از ۴ بطری خونی که قبل از مرگش از او گرفته شده بود را به نمایش گذاشت.

دو بطری خون دیگر به دزیویز که یک کاردینال است اهدا شد. او به ای.اف.پی می‌گوید: "خون و مو، این دو از بدن پاپ هستند و یادگار درجه اول حساب می‌شوند."
پاپ ژان پل دوم برای فعالیت‌ها و کمک‌هایش به بر انداختن حکومت کمونیست، مخصوصا در لهستان شناخته می‌شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو