مدار صفر درجه؛ عاشقی زیر هراس سیاست

مدار صفر درجه؛ عاشقی زیر هراس سیاست


منبع: برترین ها

97

1400/7/27

06:57


مدار صفر درجه» از شبکه آی‌فیلم در حال پخش است. این سریال نخستین بار سال ۸۶ در ۳۰ قسمت به روی آنتن شبکه یک سیما رفت.

برترین‌ها: «مدار صفر درجه» به کارگردانی حسن فتحی که پرمخاطب‌ترین سریال در زمان پخش بود و از طرف رسانه‌های خارجی مورد توجه قرار گرفت، این روز‌ها برای چندمین بار از شبکه آی‌فیلم در حال پخش است.

مدار صفر درجه؛ عاشقی زیر هراس سیاست

«مدار صفر درجه» نخستین بار سال ۸۶ در ۳۰ قسمت به روی آنتن شبکه یک سیما رفت. داستان سریال «مدار صفر درجه» به پیش از شهریور ۱۳۲۰ باز می‌گردد و ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا (شهاب حسینی) به فرانسه برای تحصیل در رشته‌ی فلسفه در دانشگاه پاریس را نشان می‌دهد که در پژوهشی با دختری یهودی به نام "سارا استروک" همکار می‌کند. اما این پژوهش باعث تغییر در مسیر زندگی این دو جوان می‌شود. ماجرا بر بستر جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن صهیونیزم و تسلط تدریجی بر فلسطین می‌گذرد.

مدار صفر درجه؛ عاشقی زیر هراس سیاست

حسن فتحی زمان تولید این سریال درباره انگیزه ساخت «مدار صفر درجه» گفته بود که در سال ۲۰۰۲ به طور تصادفی مصاحبه‌ای از احسان نراقی، مشاور دبیر کل وقت یونسکو را در ماهنامه‌ای خوانده که احسان نراقی در این مصاحبه گفته بود که ما اسنادی داریم که ثابت می‌کند ما ایرانی‌ها در جنگ جهانی دوم از طریق سفارت‌خانه‌هایمان جان صد‌ها شهروند یهودی که قرار بود به اردوگاه‌های کار اجباری بروند را نجات داده‌ایم.

مدار صفر درجه؛ عاشقی زیر هراس سیاست

فتحی اضافه کرده بود که دو هفته بعد از این جریان و رسیدن او از چنین سوژه‌ای به یک داستان درام عاشقانه، از طرف شبکه اول سیما برای ساخت یک سریال عربی به او پیشنهاد کار شد، اما قبول نکرده و طرحی که در ذهنش بوده را مطرح کرده است. حسن فتحی برای نگارش فیلمنامه این سریال به مدت ۶ ماه روزی ۷ الی ۸ ساعت درگیر تحقیقات تاریخی ـ اجتماعی بوده است.

ساختار داستانی و محتوایی سریال مدار صفر درجه به دلیل بدعت‌ها و خلاقیت‌های مثال زدنی حسن فتحی به عنوان یک نویسنده و کارگردان مخاطب شناس که رسانه ملی طی این سال‌ها از فقدان چنین هنرمندانی با مشکلات و چالش‌های فراوانی روبه روست، آن قدر برای مخاطب و بیننده جذاب بود که بتواند او را در روز‌های پخش این سریال به سمت تماشای قاب تلویزیون ترغیب کند، کما اینکه بازی به جا و درخشان یکایک بازیگران سریال در کنار ساختار باکیفیت اثر در حوزه‌های تخصصی سینما و تلویزیون این جذابیت را برای بیننده آن سال‌های تلویزیون بیشتر کرده بود.

مدار صفر درجه؛ عاشقی زیر هراس سیاست

چند سال پس از پایان پخش این سریال، مجموعه مستند «مدار صفر درجه» به کارگردانی روناک جعفری هم در ایران و فرانسه تولید شد. همچنین نشریه وال استریت ژورنال آمریکا در شماره هفت سپتامبر خود مجموعه‌ی تلویزیونی «مدار صفر درجه» را مورد نقد و بررسی قرار داد و درباره حسن فتحی نوشت که او چهار سال پیش با مطالعه اسناد سفارت ایران در فرانسه در زمان جنگ جهانی دوم و جریانات صدور گذرنامه ایرانی برای نجات دادن جان یهودیان، ایده ساخت این سریال را شکل داده است.

گزارش این نشریه در پایان ضمن تمجید از نقش‌آفرینی «شهاب حسینی» در این سریال که در شهر‌های اروپایی پاریس و بوداپست فیلمبرداری شد، از ترانه تیتراژ این مجموعه تلویزیونی با صدای علیرضا قربانی، شعر افشین یدالهی و موسیقی فردین خلعتبری به عنوان یک اثر با ارزش و محبوب نزد ایرانیان نام برده بود.

مدار صفر درجه؛ عاشقی زیر هراس سیاست

کاربری درباره سریال نوشت:، ولی اون موقع که «مدار صفر درجه» می‌داد واقعاً حالمون خوب‌تر بود.

دیگری نوشت: نیاز دارم حسن فتحی یه اثر به کیفیت «مدارصفردرجه» بسازه.

کاربر دیگر نوشت: تو سریال مدار صفر درجه شهاب حسینی یه شعر از جناب پُل الوار میخونه میتونم بگم این شعر توی خون و روح من حل شده

دیگری نوشت: الان داشتم سریال مدار صفر درجه رو میدیدم، جدی قدیما همه چی بهتر بود، حتی شهاب حسینی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو