انواع حشره کش ها کدامند؟

انواع حشره کش ها کدامند؟


منبع: بیتوته

150

1400/7/27

09:01


انواع حشره کش ها کدامند؟



انواع حشره کش ها,انواع حشره کش , حشره کش‌های شیمیایی

انواع حشره کش

 

انواع حشره کش ها 

امروزه با رشد تکنولوژی روش های گوناگونی برای برطرف کردن مشکل وجود حشرات، مورچه و سوسک به دست آمده است. استفاده از چسب حشرات، اسپری، پودر، قرص و دستگاه‌های برقی از شیوه های رایج حشره کش و مورچه کش به حساب می آیند. در این مطلب شما را با انواع حشره کش های خانگی آشنا می کنیم.

حشره کش‌های شیمیایی خانگی به سه دسته کلی تقسیم‌بندی می‌شوند:

- حشره کش‌های مایع

- حشره کش‌های پودری

- قرص حشره کش

 

حشره کش‌های مایع

حشره کش‌های مایع به صورت انواع اسپری حشره کش و یا به صورت امولسیون حشره کش در بازار وجود دارد.

 

در حقیقت بعضی از این حشره‌کش‌ها به صورت اسپری و آماده استفاده هستند و بعضی را باید خودتان به صورت محلول درآورده و با استفاده از پمپ‌های دستی در جاهای مورد نظر مصرف کنید.

 

حشره‌کش‌های مایع برای سوسک، مورچه، ساس، بید، پشه، مگس، هزارپا، موریانه، خرخاکی و غیره قابل استفاده هستند که در مکان های مسکونی، اداری، هتل ها، بیمارستان ها، کارخانجات و غیره به کار برده می‌شوند.

 

انواع حشره کش ها,انواع حشره کش ,حشره کش‌های شیمیایی خانگی

حشره کش‌های مایع

 

شیوه استفاده حشره‌کش‌های مایع

در مکان های عبور و مرور حشرات، زیر و اطراف کابینت ها، اطراف و پشت یخچال، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، زیر سینک، درزها و شکاف ها محلول را اسپری کنید.

 

توجه کنید مبارزه با سوسک های ریز نیاز به صبر و حوصله زیاد می باشد.

 

برای مبارزه با سوسک های درشت (آمریکایی و شرقی)، دور تا دور آشپزخانه، حمام، دستشویی و اتاق ها را سمپاشی کنید.

 

در ضمن حتما از مایع فاضلاب به عنوان شیوه ای کامل کننده برای چاه ها و راههای فاضلابی استفاده کنید.

 

ضررهای استفاده از اسپری حشره‌کش 

زمانی که اسپری حشره کش به مقدار زیاد در هوا پاشیده شود یا مستقیما به سمت شخص زده شود یا بر سطح میوه یا غذا بنشیند، احتمال به وجود آمدن مسمومیت افزایش پیدا میکند.

 

بعضی وقتها نیز حشره کش ها موقع اسپری کردن دچار اشکال می شوند و به جای این که روی هوا پاشیده شوند، به صورت مایع از جداره حشره کش حرکت و با دست شخص تماس پیدا می کنند که در این هنگام، سم حشره کش به سرعت در چربی رویی سطح پوست حل و سریع جذب و باعث مسمومیت می شود، در ضمن باعث ابتلا به بیماری های پوستی یا نشانه هایی مانند تورم، قرمزی ، خارش ، درد یا تاول می شوند.

 

نکات ایمنی در استفاده از حشره کش مایع

زنان باردار، بچه ها و اشخاص مسن بیشتر در معرض مسمومیت در اثر تماس با حشره کش شیمیایی قرار دارند.

 

تاثیر سم های موجود در حشره کش ها بسته به نوعی که مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند تا مدت ها روی در و دیوار خانه باقی بماند و اگر تماس فیزیکی با افراد منزل پیدا کنند، وارد گردش خون و باعث اختلالات گوارشی شود.

 

چنانچه قرار است برای رهایی از شر حشرات موذی، از حشره‌کش مایع استفاده کرد، باید تلاش کنید موقع اسپری کردن، میوه و غذاها را از آن مکان دور کرد و یا روی آنها را پوشاند.

 

باید به اندازه ۳ تا ۴ پاف اسپری کرد و تا ۱۰ دقیقه، فردی وارد اتاق نشود.

 

اگر هنگام سم پاشی شخص دچار آلودگی شود و آلودگی از راه تنفس اتفاق بیفتد، باید به سرعت او را به هوای آزاد برد تا اکسیژن دریافت کند و چنانچه شخصی از راه مخاط چشم آلوده شده باشد، حتما باید مخاط چشم خود را با آب معمولی به مدت ۵ تا ۶ دقیقه شستشو دهد.

 

چنانچه راه تماس با حشره‌کش از راه پوست بوده است، باید به سرعت با مقدار زیاد آب و صابون، را شستشو داد و اگر نشانه های خفیف بیمار (در حد سرماخوردگی)‌ طولانی شود و خس‌خس سینه و تنگی نفسش بیشتر شود، باید حتما به اولین مرکز درمانی، مراجعه کرد.

 

حشره کش‌های خانگی پودری

حشره‌کش‌های پودری جهت مبارزه با انواع حشرات خزنده از جمله: انواع سوسک، مورچه، کک، ساس، شپش، خرخاکی، گوش خیزک

 

پودر حشره‌کش را می توان در خانه ها، هتل ها، بیمارستان ها،‌ کارخانجات، سربازخانه ها، مرغداری ها، دامداری ها، رستوران ها،‌ سیلوها، انبارهای مواد اولیه فرآورده‌های نخی و پشمی، مؤسسات تولید و نگهداری مواد غذایی و کلیه اماکن عمومی، شهری و روستایی استفاده کرد.

 

انواع حشره کش ها,انواع حشره کش ,حشره کش‌های مایع

حشره کش‌های پودری

 

شیوه استفاده از حشره‌کش‌های پودری

پودر حشره‌کش را در کنار دیوارها، اطراف لوله های آب و فاضلاب، زیر فرش و مبلمان،‌ داخل سوراخ ها و شکاف ها، داخل کانال ها و در کارخانجات، کارگاه ها و انبـارها در زیر اثـاثـیه و لوازم، ماشین آلات و کارتن ها،‌ صندوق های چوبی، زیر کیسه های انبار شده مواد غذایی و پوشاکی و در زیر پالت ها پیش از چیدن آنها در انبار و همینطور در همه مسیر و جاهایی که به صورت کلی محل خفی شدن، استراحت و تولید مثل حشرات است بپاشید.

 

اگر نیاز شد، عمل پودر پاشی را تکرار  کنید. پودر حشره‌کش را در فضای آزاد و در محوطه‌های باز هم می توان استفاده کرد.

 

اطراف ساختمان ها، جلوی درب های ورودی و خروجی،‌ اطراف محل جمع آوری زباله و باقیمانده فضولات انسانی و حیوانی نتیجه بهتری خواهد داشت.

 

البته در مناطق باز اگر اینگونه اماکن پیش از کار پودرپاشی قدری مرطوب شوند سبب ثابت شدن و پراکندگی نشدن پودر شده و نتیجه بهتری خواهد داشت.

 

ضررهای مصرف حشره‌کش پودری

حشره‌‌کش‌هایی که اسپری می‌شوند از نوع «کاربامات»‌اند که اگر از راه تنفسی و یا اتفاقی خورده شوند، با آنزیم «استیل کولین استراز» بدن متصل شده و آن را مهار می‌کند که خوشبختانه علامت های خونی مغزی نداشته و حداکثر تا 6 ساعت بدن را درگیر می‌کنند.

 

اما حشره‌کش‌های پودری، از نوع سموم با تاثیر قوی و متوسط هستند و می‌توانند مسمومیت‌های جدی‌تری را به وجود بیاورند، چراکه هم دارای اثرات خونی مغزی هستند و هم نسبت به حشره‌کش‌های کارباماتی، طول مدت علایم بیشتر است و چنانچه به سرعت به بیمار رسیدگی نشود، آنزیم بدن را تخریب و علایم شدید و طولانی مدت به وجود می آورد.

 

قرص حشره کش

قرص‌های حشره کش اغلب تنها برای از بین بردن پشه‌ها استفاده می‌شوند. قرص حشره کش درون یک دستگاه برقی قرار می‌گیرد و در فضاهای بسته کارایی دارند.

 

با قرار گرفتن در داخل دستگاه پشه‌کش برقی اثر حشره کشی خود را منتشر می‌کند.

 

انواع حشره کش ها,انواع حشره کش ,قرص حشره کش

قرص حشره کش

 

نحوه مصرف حشره‌کش‌های قرصی

یک عدد قرص را داخل دستگاه گذاشته و آنگاه آن را به برق وصل کنید، بعد از چند لحظه با فعال شدن قرص و دریافت گرما اثر حشره‌کشی آن همراه با بوی مطبوع در فضا منتشر می‌شود، هر قرص حشره کش اغلب 10 تا 24 ساعت اثر حشره کشی دارد. بعد از گذشت این مدت رنگ قرص تغییر (معمولا سفید) پیدا می کند.

 

ضررهای مصرف قرص حشره‌کش

یکی از بزرگ‌ترین موارد استعمال اشتباه و خطرناک حشره‌کش‌ها قرص‌های حشره‌کش است. این قرص‌ها دارای ماده‌ای هستند که با مختل ‌کردن سیستم اعصاب حشرات سبب مرگ ‌آنها می‌شوند.

 

قرص‌‌های حشره‌کش، همان‌‌ گونه که روی اعصاب حشرات تاثیر می‌‌گذارد، می‌‌تواند کم کم روی اعصاب پاراسمپاتیک انسان نیز اثر نامطلوب بگذارد.

 

در ضمن پودر یا بخاراتی که از قرص‌های حشره‌کش آشکار می‌شود می‌تواند به ریه اشخاص مخصوصا سالمندان راه پیدا کند و سبب خس‌ خس سینه، تنگی نفس، سرفه‌ شدید یا حمله آسم گردد.

 

نکات ایمنی در استفاده از قرص حشره کش

اغلب قرص‌های حشره‌کش در دستگاه‌های برقی مخصوصی قرار می‌گیرد و در خیلی از منازل و رستوران‌‌ها استفاده می‌‏شود. پرتوهای ماورای بنفش ساطع شده از این وسایل، دارای مواد گندزدایی هستند که می‌توانند به کم کم روی بافت‌‌های بدن انسان اثر بدی گذاشته، بیماری‌های پوستی یا انواع سرطان‌ها را به وجود آورد.

 

پس نیاز است نکات زیر را رعایت کنید:

- دستگاه حشره‌کش را روی فرش یا نزدیک محل خورد و خوراک و اتاق خواب نگذارید.

- دستگاه را در جهتی نگذارید که نور آن به صورت مستقیم به سوی شما بتابد.

- اگر دستگاه برقی حشره‌کش روشن است از دست‌زدن به میله‌‌های آن خودداری کنید.

- قبل از جا‌به‌جا کردن، آن را خاموش کنید.

- می‌توانید به جای استفاده مکرر از این دستگاه یا استفاده از انواع حشره‌کش شیمیایی خانگی، با کمک گرفتن از عطاری‌ها در محیط خواب‌تان از گیاهانی استفاده کنید که دور‌کننده حشرات موذی هستند.

 

چسب حشره گیر، ایمن ترین حشره کش

بهترین راه مبارزه با حشرات استفاده از برچسب رنگی چسبناکی است که بدون هیچ نوع ضرر و بویی، حشرات به صورت غریزی به رنگ زرد آن جلب می شوند و به آن می چسبند و در نتیجه از بین می روند.

 

پس چنانچه به دنبال راهی برای رهایی از دست حشرات هستید که در عین داشتن کارایی و اثر بخشی خیلی بالا، هیچ نوع زیان و مزاحمتی نداشته باشد اصلا چسب حشره گیر را از دست ندهید.

 

چسب پشه گیر یکی از ایمن ترین و کم هزینه ترین روش های مبارزه با پشه و مگس و سایر حشرات می باشد.

 

گردآوری: بخش خانه داری بیتوته 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو