آیا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟

منبع: فوت و فن

215

1400/7/27

09:30


آیا برای ارتودنسی باید دندان عقل را کشید؟

اغلب مردم تصور می کنند هنگامی که دندان های عقل روش می کنند به دیگر دندان ها نیروی بسیار شدیدی وارد می کنند و این باعث می شود دندان های نظم و ترتیب خود را از دست داده و نا مرتب شوند. اما طبق تحقیقاتی که اخیرا انجام شده است این گفته ها کمی اغراق شده است و دلیل آن که دندان ها در سن حدودا ۱۸ الی ۲۰ سالگی دچار بهم ریختگی می شوند رشد افتراقی و مقطعی فک پایین نسبت به فک بالا است.

همین رشد فک باعث می شود دندان هایی که در فک پایین واقع شده اند برای داشتن یک رابطه طبیعی با دندان های بالا به سمت زبان حرکت کنند و تحت یک قوس بسیار خفیف قرار بگیرند. همین حرکت و قوس باعث می شود گاهی دندان ها بهم ریخته شود و نظم خود را از دست بدهد. هر اندازه دندان های انسان در شماره های عقب قرار گرفته شود طبیعی است که تاثیر آن ها بر ایجاد فاصله دندانی کمتر خواهد شد.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ارتودنسی و هزینه آن به لینک زیر مراجعه فرمایید.

قیمت ارتودنسی

به همین علت نمی توان اثبات کرد که با کشیدن و جراحی دندان عقل فاصله بین دندان ها زیاد می شود. به صورت عادی فاصله های دندانی یا بی نظمی دندانی از برخی اصول کلی پیروی خواهند کرد. نمی توان گفت افرادی که دارای دندان شلوغ هستند با رویش دندان عقل دچار این ناهنجاری شده اند. ممکن است این شلوغی دندان و نا هنجاری ها بر اثر تعداد دندان های زیاد باشد، بر اثر داشتن فک کوچک یا دندان های بزرگ باشد. البته گاهی ممکن است به دلیل عارضه میسینگ یا دندان های غایب فاصله دندانی ایجاد شود و در این مورد هم وجود یا عدم وجود دندان عقل نمی تواند بسیار اثر گذار باشد.

یکی از بهترین روش هایی که می توان برای نظم دادن و زیبایی دندان ها استفاده می شود روش ارتودنسی است. با استفاده از این روش می توان فاصله ایجاد شده بین دندان ها را از بین برده و آن ها را به یک دیگر نزدیک نمود. این روش چه دندان عقل وجود داشته باشد چه نداشته باشد فرقی نمی کند مگر در مواقع خاص که در ادامه به بررسی آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

چرا دندان عقل نهفته در ارتودنسی اهمیت دارد؟

از ارتودنسی با نام علم منظم کردن دندان ها، رفع کننده نامرتبی و شلوغی دندانی و از بین بردن نا هماهنگی دندانی یاد می شود. هر گونه عاملی که بتواند نظم دندانی را بر هم بزند با استفاده از ارتودنسی رفع و درمان می شود. در صورتی که فضای مناسب و کافی برای روییدن دندان ها وجود نداشته باشد باعث می شود نظم و ترتیب دندان ها از بین رفته و دندان به صورت نهفته باقی بماند. در صورتی که دندانی نهفته شده باشد می تواند آسیب جدی به دندان های مجاور برساند و به مراتب دندان ها کج می شود.برای کسب اطلاعات بیشتر درباره انواع ارتودنسی به لینک زیر مراجعه کنید.

انواع ارتودنسی

کشیدن دندان عقل در ارتودنسی چه تاثیری دارد؟

برخی از پزشکان متخصص ارتودنسی اعتقاد دارند باید دندان های آسیای سوم پیش از انجام ارتودنسی کشیده شوند. اما برخی دیگر از پزشکان معتقد هستند دندان های عقل بر روی پروسه درمان و بر روی دستگاه های ارتودنسی هیچ تاثیری نخواهند داشت. البته  جراحی دندان عقل در پروسه درمان ارتودنسی کاملا وابسته به وضعیت فک و نظر متخصص ارتودنسی است. برای برخی افراد باقی ماندن دندان عقل و انجام درمان ارتودنسی به آسانی امکان پذیر است. اما اگر وضعیت فک فرد به صورتی باشد که امکان رشد صحیح دندان مولر سوم وجود نداشته باشد اغلب متخصصان ارتودنسی توصیه می کنند قبل از آغاز درمان ارتودنسی باید دندان عقل را کشید. دلیل آن هم این است که ممکن است در طول درمان و یا پس از درمان دندان عقل بروید و در نتیجه موجب شکست در فرآیند ارتودنسی باشد. به همین علت کشیدن آن بی تاثیر و غیر مفید نخواهد بود.

البته در صورتی که فرد دارای مشکلات زیر نباشد متخصصان ارتودنسی موافق کشیدن دندان عقل نیستند. مشکلاتی که باعث می شود پزشکان به فکر کشیدن و جراحی دندان عقل باشند عبارتند از:

  • احساس درد در ناحیه دندان ها داشتند.
  • در صورتی که از حرکت مناسب دندان ها در پروسه درمان ارتودنسی جلوگیری شود.
  • پس از پایان یافتن پروسه درمان ارتودنسی نتیجه با شکست مواجه شود.
  • لثه ها دچار عفونت شدید شوند.
  • در حالی که بتواند  به سایر دندان ها آسیب برساند.
  • اگر وجود دندان عقل باعث آسیب به  استخوان فک شود.
  • در صورتی که باعث رسیدن آسیب به اعصاب و عروق فکی و دندانی شود.

یکی از مهم ترین نکاتی که باید به آن دقت شود سن شما دقیقا در زمانی است که می خواهید اقدام به درمان ارتودنسی نمائید. اغلب متخصصین ارتودنسی استفاده از این روش را برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی کنند. پیشنهاد می شود در سن ۱۵ الی ۲۵ سالگی اقدام به خارج کردن دندان عقل خود نمائید. در صورتی که سن شما از ۲۰ گذر کند و در بازه سن ۲۰ الی ۳۰ سال باشید طبیعی است که ریشه دندان شما بلند تر شده و خارج کردن آن سخت تر باشد به همین علت هر چه در سن کم اقدام به خارج کردن دندان عقل نمائید بهتر است.

برخی افراد اصرار دارند دندان عقل خود را نکشیده و بگذارند باقی بماند. بهتر است بعد از اتمام پروسه درمان ارتودنسی دندان عقل را خارج کنید زیرا ممکن است تلاش های چند ساله شما برای درمان منظم سازی دندان هایتان از بین رفته و نابود شود. گاهی ممکن است برای سر باز کردن دندان عقل دندان های دیگر از ردیف و نظم خود خارج شوند. در صورتی که این مشکل رخ دهد ممکن است مجدد مجبور به استفاده از این روش درمانی شوید تا دندان های خود را مرتب کرده و نظم دهید.

در صورتی که تصمیم به خروج دندان عقل کردید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید تا شما را به یک جراح فک و صورت ارجاع دهد. جراح می تواند با توجه به وضعیت فک و دندان های شما دندان عقل را خارج کرده  تا به روند درمان شما کمک کرده باشد. البته خارج کردن دندان عقل می تواند جنبه های مختلفی داشته باشد که یکی از آن ها ایجاد یک سپر محافظتی در برابر عفونت است و جنبه دیگر آن تامین زیبایی دندان ها است. در صورتی که دندان عقل خارج شود دندان های دیگر با استفاده از مسواک و نخ دندان می توانند از تجمع پلاک و باکتری در امان باشند. همین کار باعث جلوگیری از ایجاد پوسیدگی دندان های مجاور دندان عقل خواهد شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو