از پلیور قدیمی‌تان کلاه و هد بند بسازید

از پلیور قدیمی‌تان کلاه و هد بند بسازید


منبع: فوت و فن

97

1400/7/27

10:26


پلیوری قدیمی‌ دارید که دلتان نمی‌آید آن را دور بیاندازید؟ خب مجبور نیستید این کار را کنید! با این روش ساده که هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد، از پلیورتان یک کلاه یا هد بند بسازید!

کلاه یا هد بند فرقی ندارد با این روش می‌توانید پلیورتان را به کلاه یا هد بند، هر کدام که بخواهید تبدیل کنید. اگر هد بندش کنید می‌توانید در حالی که سرتان گرم مانده، موهای‌تان را از بالای آن بیرون بیاورید. اما کلاه هم خوبی‌های خودش را دارد!

حتی اگر یک بافت ساده را هم بلد نیستید، می‌توانید این هد بند یا کلاه را درست کنید. تنها کافی است یک پلیور قدیمی و مقداری پارچه داشته باشید!

در اینجا من روش درست کردن هر دو را به شما آموزش می‌دهم.

به چه وسایلی نیاز داریم؟

– پلیور

– خط کش

– خودکار

– یک قیچی تیز

– سوزن ته گرد

– یک نوار پارچه‌ای به ضخامت ۲ سانتی متر

– سنجاق قفلی

– کش نواری

دست به کار شوید!

مرحله اول

هد بند: پلیور را پشت و رو کنید و آن را روی سطح صافی پهن کنید و گوشه و لبه‌ پایینی آن مستطیلی به طول ۳۰ سانتی متر و عرض ۲۸ سانتی متر علامت بزنید.

کلاه: اگر می‌خواهید کلاه درست کنید، اولا که باید یک بیضی نصفه از پلیورتان جدا کنید نه یک مستطیل. و دوما باید طول و عرض بیضی‌ را کمتر درآورید، مثلا طول بیضی در بلند ترین قسمت آن باید در حدود ۲۵ سانتی متر باشد و عرضش هم به اندازه ۲۴ سانتی متر باشد. البته این اندازه‌ها بستگی به اندازه دور سرتان دارد. می‌توانید برای درست درآمدن کار ابتدا سرتان را اندازه بگیرید اما این را هم در نظر داشته باشید که پلیور شما کش بافت است و مقداری کش می‌آید، پس کلاه‌تان را خیلی بزرگ درست نکنید تا از روی سرتان سر نخورد.

مرحله دوم

کلاه و هد بند: با استفاده از یک قیچی تیز دو لایه پلیور را از روی خطوط علامت زده شده ببرید.

مرحله سوم

کلاه و هد بند: همانطور که پلیور به صورت پشت و رو است، لبه‌های مستطیل (یا بیضی) ایجاد شده را با استفاده از سوزن ته گرد به هم وصل کنید.

مرحله چهارم

هد بند: با استفاده از چرخ خیاطی یا دست، دو لایه طول مستطیل را به هم بدوزید. دوخت را با فاصله یک سانتی متری از لبه بزنید و همزمان که هد بند را می‌دوزید، سوزن ته گرد‌ها را از روی آن بردارید.

کلاه: برای درست کردن کلاه دو لایه تمام طول بیضی را به هم بدوزید. کلاه‌تان حاضر است!

اما برای درست کردن هد بند باید مراحل زیر را هم ادامه دهید!

مرحله پنجم

خب، مراحل بعدی درست کردن هد بند! نوار پارچه‌ای به ضخامت ۲ سانتی متر را روی لبه‌ بالایی مستطیل هد بند طوری‌ قرار دهید که یک سانتی متر از نورا پارچه‌ای بیرون باشد. سپس آن را با سوزن ته گرد فیکس کنید. در این قسمت نوار پارچه‌ای را بر روی درست پلیور پهن می‌کنیم (نه پشت و رو).

مرحله ششم

نوار را روی یک لایه از پلیور، در امتداد لبه آن بدوزید. باید دور تا دور قسمت بالای مستطیل را با نوار پارچه‌ای بپوشانید.

مرحله هفتم

لبه یک سانتی متری که از نوار پارچه‌ای بیرون مانده بود را تا کنید. در این حالت نوار تمام لبه پولیور را می‌پوشاند و از نخ کش شدن آن جلوگیری می کند.

مرحله هشتم

نوار را روی لبه با سوزن ته گرد فیکس کنید.

مرحله نهم

با استفاده از دست یا چرخ خیاطی، لبه دیگر نوار را  روی پلیور بدوزید. همزمان با دوخت سوزن‌ها را بردارید.

مرحله دهم

خب حالا لبه‌ای که نوار پارچه‌ای دارد را به اندازه ۱٫۵ سانتی متر، به  داخل هد بند تا کنید. به این صورت جایی برای گذاشتن کش به وجود آورده اید.

مرحله یازدهم

حالا لبه تا خوردگی را در سر تا سر هد بند بدوزید و تنها ۲ سانتی متر از آن را ندوخته بگذارید.

مرحله دوازدهم

یک سنجاق قفلی را به لبه کش نواری وصل کنید و آن را در طول تا خوردگی که دوختید حرکت دهید. سنجاق قفلی را از قسمت ندوخته به درون شیار وارد کنید و کش را به وسیله آن دور تا دور کلاه بگردانید. سپس دوباره سنجاق فقلی را از انتهای قسمت دوخته نشده به بیرون بیاورید.

مرحله سیزدهم

وقتی سنجاق قفلی را بیرون آوردید، آن ۲ سانتی متری که ندوخته بودید را هم بدوزید و کش را هم به وسیله دوخت در آن محل به هد بند وصل کنید. البته می‌توانید به جای دوخت کش، دو سر آن را به هم گره بزنید و سپس آن لبه ۲ سانتی متری را دوزید.

مرحله چهاردم

خب هد بندتان حاضر است. حالا برای یک زمستان سرد و البته شیک آمده اید!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو