خواب سالم چگونه در روند رشد نوزادان تاثیر می‌گذارد؟

منبع: فرزند

111

1400/7/27

12:25


خواب سالم چگونه در روند رشد نوزادان تاثیر می‌گذارد؟

امروزه همه می دونیم که خواب خوب چقدر در رشد و سلامت نوزاد تاثیرگذار است پس اگه شما هم کودکی در خانه دارین حتما این مقاله را مطالغه فرمایید.

خواب سالم چگونه است ؟

خواب ایمن به این معنی است که کودک را به شیوه ای بخوابانید که بتواند او را در برابر خطرات مانند خفگی (عدم تنفس) و سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (که SIDS نیز نامیده می شود)حافظت کند . SIDS  مرگ بدون دلیل نوزاد زیر یک سال است SIDS معمولاً هنگام خواب نوزاد ایجاد می شود. گاهی به آن گهواره مرگ می گویند زیرا نوزاد اغلب در تخت کودک خود می میرد.

نوزاد شما به چه مقدار خواب نیاز دارد؟

نوزادان تازه متولد شده در حدود ۱۶ ساعت در روز ، معمولاً در دوره های ۳ تا ۴ ساعته می خوابند. کودک شما باید هر چند ساعت یکبار غذا بخورد ، به همین دلیل است که او برای مدت زمان طولانی نمی خوابد. اگر کودک شما به اندازه کافی نخوابد ممکن است دچار حالت عصبی یا خستگی شود.

تعجب نکنید اگر کودک شما فقط یک یا دو ساعت بیدار بماند. با گذشت زمان ، بدن او دچار الگوی خواب می شود. او حتی در طول شب شروع به خواب طولانی می کند

کودک شما کجا باید بخوابد؟ 

امن ترین مکان برای خواب نوزاد شما به تنهایی در گهواره یا تخت نوزادی است. اگر چندقلو (دوقلو ، سه قلو یا بیشتر) دارید ، هر نوزاد را در گهواره یا تخت نوزادی مخصوص خود قرار دهید. در اینجا برخی از بایدها و نبایدها در مورد ایمن سازی فضای خواب نوزاد به شرح زیر است:

تغذیه با شیر مادر چگونه بر خواب سالم تأثیر می گذارد؟

تغذیه با شیر مادر حداقل در ۶ ماه اول زندگی نوزاد می تواند خطر ابتلا به SIDS را در نوزاد شما کاهش دهد.

شیر دادن به نوزاد در رختخواب اشکالی ندارد.  قبل از شروع تغذیه ، هرگونه ملافه و بالش را از تخت خود در صورت به خواب رفتن بردارید. اگر به خواب رفتید ، به محض بیدار شدن نوزاد را به گهواره یا تخت نوزادی او ببرید. شیر دادن به نوزاد در رختخواب ایمن تر از روی مبل یا صندلی کوسن است.

نوزادان اغلب در دوران شیردهی به خواب می روند ، به ویژه هنگامی که سیر می شوند. اگر فکر می کنید نوزاد شما خوابیده است و هنوز تغذیه خود را تمام نکرده است ، سعی کنید او را با مالش کمر ، قلقلک دادن پاها ، تغییر وضعیت سینه دیگر بیدار کنید.

با قرار دادن انگشت خود در کنار دهان او می توانید قفل را بشکند. از مشاور شیردهی خود بخواهید که به شما کمک کند تا مطمئن شوید که نوزاد شما از چفت مناسب استفاده کرده است. لچک زمانی است که دهان کودک شما برای تغذیه با شیر مادر به طور ایمن به ناحیه اطراف نوک سینه شما متصل شده است.

آیا برنامه منظم خواب می تواند به خواب نوزاد شما کمک کند؟

بله  برنامه خواب نوزاد شما در طول زمان تغییر می کند ، اما رعایت یک روال معمول می تواند زمان خواب را برای هر دوی شما آسانتر کند. هنگامی که کودک شما در حدود ۴ تا ۶ ماهگی است ، شروع به تنظیم روال قبل از خواب کنید.

در اینجا نحوه آماده سازی کودک برای خوابیدن آمده است:

  • تمام سرگرمی های زمان بازی را از بین ببرید.
  • تلفن ، تلویزیون و غیره را خاموش کنید.
  • به نوزاد خود حمام گرم بدهید.
  • به آرامی به پشت کودک خود ضربه بزنید.
  • به نوزاد خود پستانک بدهید.
  • برای کودک خود آواز بخوانید یا موسیقی ملایم پخش کنید.
  • برای کودک خود داستان خواب بخوانید.

تا جایی که می توانید به روال خواب نوزاد خود پایبند باشید. اگر ممکن است برنامه عادی کودک شما نیاز به تغییر موقت داشته باشد . مانند سفر خارج از شهر یا شرکت در مهمانی های خانوادگی ، از قبل برنامه ریزی کنید .

زمان خواب در زمان مناسب:

این بسیار مهم است که شما قبل از خواب کودک خود را در حالت استراحت قرار دهید و به همین سادگی می توانید زمان خواب نوزاد را خیلی دیر پیش ببرید ، مخصوصاً با والدین شاغل ، بچه های دیگر و به طور کلی زندگی.

در اینجا دستورالعمل های کلی زمان بیداری آمده است تا شما را از مدت زمان خواب نوزاد بین آخرین چرت و زمان خواب راهنمایی کند. این زمانها نشان دهنده زمان خواب نوزاد شما است ، بنابراین مطمئن شوید که او را زودتر در تخت خواب بگذارید تا زمان خواب مستقل را در نظر بگیرید.

۶-۱۲ ماه: زمان  بیداری از آخرین چرت زدن تا زمان خواب: ۲٫۵ ساعت تا ۳٫۵ ساعت

۱۲-۲۴ ماه : زمان بیداری از آخرین چرت زدن تا زمان خواب: ۳ ساعت تا ۴ ساعت

به طور معمول ۴ ساعت طول می کشد تا قبل از خستگی بیش از حد نوزاد شما طول بکشد ، اما بسیاری از نوزادان حتی نمی توانند این مدت طولانی را تحمل کنند.

زمان خواب را با علائم خستگی و کیفیت چرت زدن در طول روز بسنجید. همچنین سعی کنید در زمان بیداری که کودک شما می تواند کنترل کند ، پیشرفت کنید.

اگر از تخت کودک استفاده می کنید ، آن را با دقت بیشتری بررسی کنید:

    • از تخت های کودک بالای ۱۰ سال خودداری کنید:ممکن است آنها جدیدترین استانداردهای ایمنی را رعایت نکنند. ممکن است فاصله زیادی بین تخته ها یا برش های تزئینی در سر و زیر پا وجود داشته باشد که می تواند سر نوزاد را به دام بیندازد.
    • وضعیت تخت کودک را بررسی کنید : بررسی کنید که تخت نوزادی  تمام سخت افزار خود را دارد و همه قطعات و تخته ها در وضعیت خوبی هستند. در صورت نیاز به تعمیرات ، فقط از قطعات ارائه شده توسط سازنده استفاده کنید.

نکات ایمنی، برای سرویس خواب نوزاد :

  • همیشه نوزاد را به پشت بخوابانید تا بخوابد.
  • همه پیچ ها و سخت افزارها را به طور منظم بررسی کنید و در صورت لزوم آنها را محکم کنید.
  • تخت برهنه بهتر است. پد سپر ، ملافه نرم یا اسباب بازی های نرم (پتو ، تسلیحات کرکی ، بالش ، اسباب بازی های مخملی) را در تخت نوزاد قرار ندهید. هر یک از این موارد می تواند باعث خفگی نوزاد شما شود.
  • تخت کودک را نزدیک پنجره یا پرده قرار ندهید. کودک شما ممکن است بیفتد یا در بندهای کرکره ای پنجره گیر کند.
  • قبل از قرار دادن نوزاد در گهواره ، دوشاخ و گردنبند را از گردن نوزاد جدا کنید.
  • اسباب بازی ها را با سیم آویزان نکنید.
  • اطمینان حاصل کنید که لباس خواب و ملحفه مقاوم در برابر شعله هستند.

دنبال چه نوع تخت نوزادی میگردید:

  • تخت کودک بدون ریل سمت راست: نرده های جانبی نباید بتوانند حرکت کنند. از خرید سرویس خواب نوزاد استفاده شده با ریل دور تا دور خودداری کنید.
  • فاصله توری ایمن:فاصله بین تخته ها نباید بیش از ۶ سانتیمتر باشد تا نوزادان در برابر افتادن و کودکان نوپا در گیر افتادن سر خود بین تخته ها محافظت شوند.
  • محکم ترین تشکی که می توانید پیدا کنیدبه برچسب تولیدکنندگان تکیه نکنید – خودتان آن را با فشار دادن محکم به مرکز و همه طرف تشک آزمایش کنید. اطمینان حاصل کنید که تشک محکم است و به سرعت در جای خود قرار می گیرد. این بسیار مهم است زیرا تشک های نرم ممکن است در سندرم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) نقش داشته باشند.
  • تشکی که به راحتی در گهواره قرار می گیرداین امر باعث می شود که کودک بین تشک و کناره تخت کودک سر نخورد. قبل از استفاده از بسته بندی تشک پلاستیکی اطمینان حاصل کنید.
  • ستون های گوشه ای که ارتفاع مناسبی دارند:اگر تخت کودک دارای ستون های گوشه ای است ، آنها باید یا با قسمت بالای تخت و زیرپایی هم سطح باشند یا بسیار بلند – بیش از ۴۱ سانتیمتر-. هر چیزی در این بین یک خطر خفگی بالقوه است.

اگر به تختخواب استفاده شده ای فکر می کنید که ممکن است استانداردهای فعلی را برآورده نکند . به ویژه اگر تخت نوزاد بیش از ۱۰ سال سن داشته باشد ، ترکیب آن با چک لیست ایمنی بسیار مهمتر است. در اینجا چیزی است که باید به دنبال آن باشید.

تخت نوزادی اندازه مناسبی باید داشته باشد.

میله ها یا تختخواب های تخت کودک نباید بیش از ۸ سانتی متر عرض (تقریباً به اندازه یک قوطی نوشابه) داشته باشند . هیچ یک از میله ها نباید ترک خورده یا از بین برود. قسمت بالای تخت کودک باید حداقل ۶۶ سانتی متر از بالای تشک فاصله داشته باشد.

سرانجام ، ستون های گوشه باید در بالای سر تخت قرار بگیرند یا بسیار بلندتر – بیش از ۴۰ سانتی متر.

سخت افزار کاملاً ایمن باشد .

در تخت نوزادی ایمن ، سخت افزار – پیچ و مهره و غیره – باید محکم شده باشد . بدون لبه های تیز یا مناطق ناهموار و نقاطی که می توانند به نوزاد زیبا شما نیشگون بگیرند یا در غیر این صورت صدمه بزنند. چوب سرویس خواب باید عاری از ترک یا شکاف باشد.  همچنین کل تختخواب – کناره ها ، تخته ها و همه – باید با اتصالات محکم باشد.

هرگز قطعات اصلی سرویس خواب را با چیزی از فروشگاه دیگر جایگزین نکنید. در عوض ، قطعات باید مستقیماً از تولید کننده سرویس خواب تهیه شوند.

رنگ سرویس خواب باید غیر سمی باشد.

اگر تصور می کنید که رنگ مورد نظر شما بر اساس سرب است . در حالی که بهترین شیوه های آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) را دنبال می کنید ، آن را در خارج از خانه خود بردارید  . برای یک  اتاق نوزاد طبیعی ، از رنگ غیر سمی با ترکیبات آلی فرار صفر (VOC) استفاده کنید.

از هرگونه تختخوابی که رنگ پوست آن ترک خورده یا ترک خورده است (حتی بدون سرب) باید اجتناب شود یا مجدداً تمیز شود.

داخل تشک به خوبی جا می گیرد.

اطمینان حاصل کنید که تشک به خوبی در داخل تخت کودک قرار می گیرد. برای اطمینان از ایمنی گهواره ، آزمایش دو انگشتی را امتحان کنید: اگر می توانید بیش از دو انگشت-از جمله دستان مادر ، نه از دست پدر-بین تشک و تختخواب ، تشک مناسب نیست.  (هرچه بستن تخت برای شما سخت تر باشد ، برای کودک شما بهتر است.)

میز تعویض سرویس خواب نوزاد

اگرچه میز تعویض لباس و پوشک کودک را آسان تر می کند ، اما زمین خوردن از چنین سطح بلندی می تواند جدی باشد. برای جلوگیری از زمین خوردن به هوشیاری خود اعتماد نکنید. شما همچنین باید توصیه های زیر را در نظر بگیرید.

  • یک میز تعویض محکم و پایدار با نرده محافظ ۵ سانتی متر در هر چهار طرف انتخاب کنید.
  • قسمت بالایی میز تعویض باید مقعر باشد ، به طوری که وسط آن کمی پایین تر از کناره ها باشد.
  • بند ایمنی را ببندید ، اما برای ایمن نگه داشتن فرزند خود به آن وابسته نباشید. همیشه روی نوزاد خود دست بگذارید. هرگز کودکی را بدون مراقبت روی میز تعویض ، حتی برای یک لحظه ، حتی اگر به او بند بسته اند ، رها نکنید.
  • وسایل پوشک را در دسترس خود نگه دارید – اما دور از دسترس کودک – که برای برداشتن آنها مجبور نباشید از کنار کودک خود خارج شوید. هرگز اجازه ندهید با ظرف پودر بازی کند. اگر آن را باز کرده و تکان دهد . احتمالاً ذرات پودر را استنشاق می کند که می تواند به ریه های وی آسیب برساند.
  • اگر از پوشک های یکبار مصرف استفاده می کنید ، آنها را دور از دسترس کودک نگهداری کنید و هنگام پوشیدن آنها ، لباس بپوشانید. اگر قطعات پوشک را پاره کرده و ببلعند ، ممکن است که کودک را خفه کند .

با رعایت نکات زیر می توانید از سایر خطرات تخت نوزادی جلوگیری کنید:

  • اندازه تشک باید به اندازه تخت نوزادی باشد بنابراین هیچ شکافی برای به دام انداختن بازوها ، بدن یا پاها وجود ندارد. اگر می توانید بیش از دو انگشت بین تشک و کناره ها یا انتهای تخت کودک قرار دهید ، از ترکیب تخت و تشک نباید استفاده کرد.
  • اگر یک تشک جدید خریداری می کنید ، تمام مواد پلاستیکی بسته بندی شده را جدا کرده و از بین ببرید ، زیرا می تواند کودک را خفه کند.
  • قبل از اینکه کودک شما بتواند بنشیند ، تشک تخت کودک را به حدی پایین بیاورید که نتواند با تکیه به پهلو یا کشیدن خود از روی آن به زمین بیافتد. قبل از اینکه کودک شما ایستادن را یاد بگیرد ، تشک را در پایین ترین حالت قرار دهید. شایع ترین زمین خوردن ها زمانی اتفاق می افتد که نوزاد سعی می کند از تخت بیرون بیاید .
  • به صورت دوره ای تختخواب کودک را بررسی کنید تا مطمئن شوید لبه های ناهموار یا نوک تیز روی قطعات فلزی وجود ندارد . همچنین ترک خوردگی یا ترک در چوب وجود ندارد.
  • از بالشتک سپر در تخت نوزاد استفاده نکنید. هیچ مدرکی مبنی بر جلوگیری از جراحات وجود ندارد و احتمال خفگی ، خفگی یا گیر افتادن وجود دارد. مرگ نوزادان در گهواره ها با بالشتک سپر همراه بوده است. علاوه بر این ، کودکان نوپا می توانند از یک محافظ سپر برای کمک به آنها برای بالا رفتن و افتادن استفاده کنند.
  • بالش ، لحاف و سایر محصولات نرم نباید در تخت کودک قرار گیرد. نوزادان از این قبیل وسایل در گهواره خفه شده اند.
  • اگر یک موبایل را روی تخت کودک خود آویزان می کنید ، مطمئن شوید که آن را محکم به ریل های کناری ، دیوار یا سقف وصل کرده اید. مطمئن باشید که کودک شما نتواند به آن برسد و آن را پایین بکشد.
  • برای جلوگیری از جدی ترین سقوط ها و جلوگیری از گیر افتادن بچه ها در بندها و پرده های پارچه ای و خفه کردن آنها ، گهواره – یا تخت کودک دیگر – را نزدیک پنجره قرار ندهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو