نقد فیلم Halloween Kills

سری فیلم های هالووین با اکران اولین قسمت در سال 1978 به کارگردانی جان کارپنتر مسیر طولانی خود در سینما را آغاز کرد. فیلمی اسلشری که خیلی زود توانست تبدیل به اثری پرفروش در سینما شود و طرفداران دو آتشه ای را به خود جذب نماید. احتمالاً خود سازندگان «هالووین» هم هرگز فکر نمی کردند که شخصیت اصلی شان یعنی «مایکل مایرز» بتواند چندین دهه در سینما عمر کند و در آثار مختلفی به روی پرده رفته و در بدن یک دوجین آدم چاقو فرو کند! جدیدترین قربانی جویی های مایکل مایرز این بار با نام «هالووین می کشد» منتشر شده است.

داستان فیلم درباره افرادی است که در زمان آغاز کشتار مایکل مایرز در سال 1978 جان سالم به در برده‌اند و حالا دور هم جمع شده‌اند تا یاد آن روزگاران را گرامی بدارند. اما دقیقاً درست در شب هالووین درحالی‌که انتظار می‌رود مایکل برای همیشه از بین رفته باشد، او دوباره به محل زادگاهش بازمی‌گردد و بار دیگر قتل‌های خود را آغاز می‌کند و...

سری فیلم‌های «هالووین» بسیار بیشتر از آنچه که ظرفیت قصه ایجاب می‌کرده در سینما دارای دنباله بوده‌اند. دنباله‌های غیر لازمی که باتوجه‌به محبوبیت فراوان شخصیت مایکل مایرز در چند دهه گذشته، یکی پس از دیگری منتشر شدند و به‌ندرت توانستند موفقیت چشمگیری کسب کنند. به نظر می‌رسد «هالووین می‌کشد» نیز ته‌مانده جوهر نویسندگان فیلم برای زنده نگه‌داشتن این شخصیت در سینما و پول‌سازی از آن باشد چراکه هیچ راه منطقی برای کِش دادن به داستان این قاتل در سینما وجود ندارد!

Halloween Kills

در «هالووین می‌کشد» به طور مشخص شخصیتی وجود ندارد. اگر در قسمت‌های قبل جیمی لی کورتیس در نقش لوری می‌توانست داستان ساده فیلم را تا حد بسیار کمی وارد تعلیق کند، این بار حتی این شخصیت نیز کاملاً به حاشیه رانده شده تا مجموعه‌ای از شخصیت‌های بی‌هویت وارد داستان شوند. شخصیت‌هایی که تیپ‌های کاملاً کلیشه‌ای به شمار می‌روند و فیلم از همان ابتدا مشخص می‌کند که باید قلع‌وقمع شوند! همین موضوع باعث شده تا حرف‌ها، خاطرات و در مجموع هذیان‌گویی آن‌ها در ابتدای فیلم کاملاً بی‌اهمیت باشد و تماشاگر منتظر رویت مایکل مایرز باشد!

مهم‌ترین بخش فیلم یعنی فصل کشتار قربانیان توسط مایکل مایرز این بار خسته‌کننده‌تر از آن است که بتواند مخاطب را غافلگیر کند. این بار سازندگان بدون زحمت و با خیال راحت، مجموعه‌ای از آدم‌های بی‌هویت را مقابل مایکل قرار می‌دهند تا او نیز با کارد و وسایل دیگر به سراغشان برود و هر بار خنجری به قلب و صورت آنان وارد نماید. صحنه‌های کشتار نیز هدایت ضعیفی دارند و اغلب تکراری است. در طول فیلم چندین مرتبه صحنه‌ای تکرار می‌شود که در آن شخصیت‌ها مقابل در منزلشان می‌روند و ناگهان متوجه می‌شوند کسی در خانه است و پس از چند دقیقه گشت‌وگذار، به دیار باقی می‌شتابند بدون آن که در طول فیلم تغییری درباره این وضعیت به وجود بیاید!

Halloween Kills نقد فیلم

اما بخشی که برخلاف انتظار سازندگان رویه کمیک به خود گرفته، پایان‌بندی قصه است. پایان‌بندی با سخنرانی عجیب‌وغریب لوری که شخصیت قاتل فیلم را در حد یک تفکر و سمبل مطرح می‌کند و می‌گوید که او غیر قابل حذف است و نمی‌توان با او به مقابله برخاست! تلاش سازندگان برای گره‌زدن رفتارهای مایکل مایرز به خشونت عمومی جامعه که در واقع قرار است از آن قدرت بگیرد، سطحی و دم‌دستی‌تر از آن است که بتوان با مطرح‌کردن آن مخاطب را تحت تأثیر قرارداد.

مجموعه بازیگران «هالووین می‌کشد» بازی‌های بسیاری بدی از خود به‌جای گذاشته‌اند. بازیگران گمنامی که در میانشان تنها جیمی لی کورتیس شناخته شده است که آن هم نقشی بسیار کوتاه در فیلم دارد. عجیب و غریب‌ترین بازی‌های فیلم در دقایق حمله به بیمارستان رخ می‌دهد. جایی که افراد بی‌خود و بی‌جهت دیالوگی را فریاد می‌زنند و شعار «شیطان امشب می‌میرد» را تکرار می‌کنند!

Halloween Kills نقد فیلم

به نظر می‌رسد که هالیوود کماکان علاقه وافری به استفاده از ظرفیت‌های مایکل مایرز در سینما دارد. بیش از 4 دهه حضور در سینما و پول‌سازی به اشکال مختلف باعث شده تا تهیه‌کنندگان حتی اگر قرار باشد این شخصیت را بر پرده سینما به یک شوخی بدل کنند، از این اقدام غافل نشوند. مایکل مایرز اگرچه در ابتدای ظهورش در سینما صرفاً یک قاتل روانی برخاسته از وحشت دوران کودکی بود و قرار بود صرفاً اثری اسلشری باشد، اما حالا در طول فیلم از زبان قهرمان سری فیلم‌های «هالووین» می‌شنویم که او را سمبل معرفی می‌کند و غیر قابل حذف! حالا نه چکش، نه تفنگ و احتمالاً نه تانک می‌تواند جلوی مایکل مایرز را بگیرد چراکه او همیشه هست و خواهد بود و هرسال در شب هالووین نیز به بچه‌محل‌های خودسر می‌زند تا چندتایی آدم قرقره کند و در نهایت هم قسر در برود! «هالووین می‌کشد» یکی از ضعیف‌ترین عناوین «هالووین» محسوب می‌شود و خبر بد اینکه قرار است این وضعیت ادامه پیدا کند و به این زودی‌ها شاهد بازنشستگی این شخصیت سینمایی نخواهیم بود!

 

 

10

 

 

 

منتقد: میثم کریمی

این مطلب به‌صورت اختصاصی برای سایت " مووی مگ " به نگارش درآمده و برداشت از آن جز با ذکر دقیق منبع و اشاره به سایت مووی مگ، ممنوع بوده و شامل پیگرد قانونی می‌گردد.

به صفحه اینستاگرام مووی مگ بپیوندید