۹۴ درصد ماشینهای سال ۲۰۴۰ با سوخت فسیلی حرکت خواهند کرد

منبع: فوت و فن

79

1400/7/28

08:30


۹۴ درصد ماشینهای سال ۲۰۴۰ با سوخت فسیلی حرکت خواهند کرد

 
اما با توجه به برخی گزارش و پیش‌بینی‌ها احتمالا در آینده نزدیک چنین آرزویی محقق نخواهد شد. طبق تازه‌ترین گزارش اوپک تا سال ۲۰۴۰ همچنان بیش از ۹۴ درصد ناوگان اتومبیلهای دنیا از سوختهای فسیلی بهره خواهند برد.
 
اوپک در گزارش سالانه دورنمای نفت دنیا برآورد کرده که ماشینهای الکتریکی تا آن زمان همچنان تنها یک درصد بازار جهانی اتومبیل را در اختیار داشته باشند. این سازمان همچنین پیش‌بینی کرده که ماشینهای هیبریدی دوگانه الکتریکی-فسیلی نیز به سهمی بیش از ۱۴ درصد بازار دست نخواهند یافت که البته به دلیل استفاده از یک موتور با سوخت فسیلی در قلب آنها، همچنان در زمره اتومبیلهای سوخت فسیلی محسوب می‌گردند.
 
این گروه پیش بینی می‌کند که «بدون تکنولوژی‌های پیشرو یا پیشرفتهای غیرمنتظره در این صنعت، باتری اتومبیلهای الکتریکی همچنان توان چندانی برای رقابت در بازار جهانی اتومبیل و طی مسافتهای طولانی نخواهد داشت.» طبق برآورد اوپک ماشینهای با سوخت هیدروژنی و گاز طبیعی نیز در بازار رقابت جهانی با شکست روبرو خواهند شد و نمی‌توانند تاثیر معنی داری بر مصرف نفت داشته باشند. زیرا هزینه تولید آنها بالا بوده و همچنین زیرساختهای مناسب برای استفاده از چنین ماشینهایی وجود ندارد.
 
البته گزارش OPEC نشان می‌دهد که فروش اتومبیلهای هیبریدی افزایش خواهد یافت و در کنار آن موتور اتومبیلها هم بسیار کاراتر و به صرفه تر  عمل خواهد کرد. البته این گزارش مدعی است که تقاضای بازار برای نفت تا ۲۵ سال آینده همچنان رو به رشد خواهد بود و بخش عمده‌ای از آن را هم مدیون بازارهای رو به رشدی چون چین و هند است.
 
البته از نگاهی دیگر، می‌توان با دیده شک و تردید به این گزارش نگریست. زیرا تمام موجودیت و حیات سازمان اوپک به میزان افزایش مصرف جهانی نفت خام وابسته است. و این سازمان سعی می‌کند تا نقش ماشینهای الکتریکی در بازی آینده دنیای انرژی را تا حد ممکن کم‌رنگ و کم‌اهمیت نشان دهد.
 
لذا این آمار تا حد زیادی متعصبانه و کوته بینانه هستند و برخی گزارشهای امیدوار کننده نقش پر رنگی را برای ماشینهای الکتریکی در حمل و نقل عمومی مدرن جهان آینده قائل هستند. 
 
ماری نیکولاس مدیر سازمان دولتی هوای پاک کالیفرنیا (معروف به CARB) سعی دارد تا با وضع قوانینی سخت گیرانه به یاری دنیای عاری از آلودگی بیاید. در صورت تصویب این قوانین، پس از سال ۲۰۳۰ تمامی ماشینهایی که در ایالت کالیفرنیا فروخته می‌شوند باید میزان آلودگی هوای آنها صفر باشد.  البته چنین چیزی در حال حاضر تنها یک رویای شیرین می‌نماید.
 
البته در صورت تصویب قوانین همه گیر اینچنینی، سازندگان اتومبیل جهانی هم مجبور می‌شوند با تغییراتی بزرگ در این جهت حرکت کنند. اگر آنها مجبور باشند که در خط تولید ماشینهای ویژه کالیفرنیا بازنگری جدی داشته باشند، چرا نباید برنامه‌شان را به تمام ایالات متحده گسترش ندهند که در مقام دوم بزرگترین بازار اتومبیل دنیا ایستاده است. این بدان معنی است که در سال ۲۰۳۰ احتمالا تنها ماشینهای الکتریکی توان حرکت در جاده‌های کالیفرنیا را خواهند داشت.
 
و البته به نظر می‌رسد که اوپک سعی کرده توجه چندانی به پیشرفتهای فعلی دنیای باتریهای الکتریکی نداشته باشد و مواردی همچون باتری‌های لیتیوم-ایر یا گیگافکتوری الون ماسک را نادیده بگیرد.
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو