استقبال جالب اصفهانی ها از علی شیرازی/ خوشنویس نباید بازاری نویس شود/ تجلیل از معین الکتاب در اصفهان

منبع: ایران آرت

86

1400/7/28

08:35


علی شیرازی: انجام سفارشات بازار یک حسن دارد و یک عیب. حسن آن این است که خوشنویس را حرفه‌ای می‌کند و عیب آن این است که انسان را بازاری‌نویس می‌کند

ایران آرت: روابط عمومی حوزه هنری اصفهان خبر داد: حوزه هنری با همکاری خانواده استاد نصرالله معین، ضمن برگزاری مراسم نکوداشت این هنرمند و با حضور استاد علی شیرازی، نمایشگاه آثار معین الکتاب را در گالری‌های گلستان و نقطه عمارت سعدی افتتاح کرد.

استاد نصرالله معین، ملقب به معین الکتاب، یکی از خطاطان بنام اصفهانی بود که ۶۵ سال سابقه‌ فعالیت در هنر خوشنویسی داشت و یکی از مؤسسان، استادان و مشاوران عالی انجمن خوشنویسان و شاگرد استادان کاوه و زرین خط بود. این هنرمند نامی در خطوط نستعلیق، شکسته، نسخ و ثلث تبحر داشت و دیگر خطوط را نیز می‌نوشت. وی در سال ۱۳۸۸ دار فانی را وداع گفت.

در این مراسم استاد علی شیرازی ضمن نکوداشت یاد این هنرمند خوشنویس اصفهانی، گفت: نمی‌دانم خاک اصفهان چگونه است که این همه هنرمند از آن ظهور می‌کند.

وی افزود: در دوره معاصر، همزمان دو استاد خوشنویسی (فضائلی و معین) در اصفهان ظهور کردند که هر کدام به سهم خود نقش مؤثری در جلو بردن خوشنویسی اصفهان داشتند.

وی تصریح کرد: استاد معین شاگرد حسن زرین خط و علی‌اکبر کاوه است. در زمان‌های گذشته، آموزش با سختی انجام می‌شد و ایشان برای آموزش خط به تهران می‌رفت که با سختی نیز همراه بود، ولی نسل امروز فضای مجازی را در اختیار دارد و در سراسر کشور آموزش می‌بینند.

وی در تعریف از استاد معین الکتاب، بیان کرد: استاد معین حقیقتاً عاشق و همیشه در حال و هوای هنری بود. وی در واقع بهترین شاگرد استاد کاوه محسوب می‌شد و هیچ کس خطش به پای او نرسید. استاد معین تکمیل‌کننده شیوه استاد کاوه بود، اگر بگوییم سبک استاد معین، بیراه نگفته‌ایم. ایشان در شهرستان‌ها هیچ رقیبی نداشت و در تهران هم از هیچ کس کمتر نبود.

علی شیرازی

استاد شیرازی تأکید کرد: با اینکه اصفهان در گذشته نیز مرکز فرهنگی و هنری بود، ولی بازار خوشنویسی آن هنوز راه نیفتاده بود، لذا استاد معین سفارشات بازار را هم انجام می‌داد. انجام سفارشات بازار یک حسن دارد و یک عیب. حسن آن این است که خوشنویس را حرفه‌ای می‌کند و عیب آن این است که انسان را بازاری‌نویس می‌کند، ولی استاد معین با دقت و توجهی که داشت، هر کاری را نمی‌پذیرفت و طبق آداب خودش رفتار می‌کرد. به همین دلیل، مشتری‌های بازاری به حاشیه می‌رفتند.

استاد شیرازی با اشاره به یادگیری خط استاد معین زیر نظر استاد کاوه، گفت: تعلیم و تعلم در آن زمان کار دشوارتری بود و استاد معین در واقع یک استاد خود‌آموخته و نسبت به اساتید خود قدرشناس بود.

سخنران این برنامه تصریح کرد: استاد معین چند خط را می‌نوشت، در شکسته استاد بود و خط تعلیق را هم می‌نوشت. در خط ثلث و نسخ نیز کارشناس بود و نظر می‌داد، شعر می‌سرود و ذوق عجیبی داشت. وی از دهه ۵۰ در اصفهان در خوشنویسی تثبیت شد و آثارش را به‌عنوان اثر هنری پیش از انقلاب می‌فروختند. باید بیشتر به این توجه کنیم که بزرگان ما چگونه در هنر تثبیت می‌‎شدند.

وی با اشاره به اینکه باید چند خطّ را به مجموعه آموزشی انجمن خوشنویسان بیفزاییم، نه آنکه از آموزش‌ها کم کنیم، افزود: فضای اصفهان، افراد را وادار به یادگیری می‌کند و معدل سلیقه اصفهانی‌ها از سلیقه غیر اصفهانی‌ها در هنر بالاتر است.

علی شیرازی

شیرازی تصریح کرد کرد: اگر از مسئولان استان بودم، آثار استاد معین و استاد فضائلی را در موزه نگهداری می‌کردم. استاد معین هرگز نمرده و نخواهد مرد، چون آثارش زنده است. راز ماندگاری این افراد در این است که با مردم زندگی می‌کردند.

جواد کسایی، فرزند استاد حسن کسایی هم در این مراسم در خصوص استاد معین، گفت: بخت با ما یار بوده که توانستیم محضر این بزرگان مانند جلیل شهناز، دکتر حسین عمومی، استاد معین و... را درک کنیم. وقتی در محضر این بزرگان بودیم، انگار در مکتب هستیم و در حال آموزش، هم از نظر هنری و هم از نظر اخلاقی، انگار این بزرگان در عالم خاکی زندگی نمی‌کردند.

کسایی افزود: نصرالله معین هنرمندی بود از جنس اشک. شاید کسی بهتر از معین بنویسد، ولی پیوستگی و گرمی خط ایشان را ندارد. استاد معین هنرمندی بود که باید قدر‌ها می‌دید و در صدر می‌نشست، ولی روزگار نخواست.

نمایشگاه ۵۱ اثر برجسته از استاد معین الکتاب شامل خط‌های شکسته و تعلیق، نستعلیق و سیاه‌مشق در دو گالری عمارت سعدی (گلستان و نقطه) تا ۱۲ آبان‌ماه برای بازدید عموم دایر است و علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه به جز روزهای تعطیل در ساعات ۱۶ تا ۲۰ از این نمایشگاه در خیابان استانداری، گذر سعدی، عمارت سعدی حوزه هنری استان اصفهان دیدن کنند.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو