طرز تهیه ته چین لپه و کشمش

ته چین لپه و کشمش , طرز تهیه ته چین لپه و کشمش , دستور پخت ته چین لپه و کشمش

ته چین لپه و کشمش یکی از غذاهای قدیمی و خوشمزه ایرانی است که اصالت آن متعلق به شهر سمنان می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ته چین لپه و کشمش در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
گوشت مرغ۴۰۰ گرم
برنج۳ پیمانه
لپه۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
زرده تخم مرغ۳ عدد
کشمش پلویی¾ پیمانه
ماست چکیده۱ فنجان
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه ته چین لپه و کشمش

مرحله اول

برای تهیه ته چین لپه و کشمش ابتدا لپه را از چند ساعت قبل درون یک کاسه آب می ریزیم و اجازه می دهیم به خوبی خیس بخورد تا نفخ آن گرفته شود. در ادامه مرغ را به همراه مقداری زردچوبه و ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم.

مرحله دوم

در این مرحله پیاز را به صورت ۴ قاچ خرد می کنیم و به قابلمه اضافه کرده، سپس قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم. پس از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد، کف های سفید رنگ روی سطح آب را می گیریم و دور می ریزیم.

مرحله سوم

در ادامه اجازه می دهیم گوشت مرغ به طور کامل بپزد. در همین حین لپه را آبکشی می کنیم و به همراه ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم تا لپه حدود ۴۰ تا ۵۰ دقیقه بپزد.

مرحله چهارم

برنج را هم درون یک کاسه آب می ریزیم، سپس ۱ قاشق چایخوری نمک اضافه می کنیم تا برنج خرد نشود. زمان خیساندن برنج نسبت به تازگی برنج متفاوت است و در صورتی که برنج تازه باشد نیازی به خیساندن بیش از ۳۰ دقیقه ندارد.

مرحله پنجم

پس از اینکه مرغ به طور کامل پخت، آنرا به صورت ریش ریش خرد می کنیم و کنار می گذاریم. لپه را نیز پس از اینکه به طور کامل پخت، آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه کشمش را به همراه کمی روغن داخل یک تابه می ریزیم.

مرحله ششم

حالا تابه را روی حرارت قرار داده و کشمش را کمی تفت می دهیم تا خوشرنگ شود، سپس از تابه خارج کرده و کنار می گذاریم. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله هفتم

حالا برنج را به همراه ۱ قاشق چایخوری نمک به آب جوش اضافه می کنیم. پس از گذشت ۸ تا ۱۲ دقیقه که برنج نرم شد و مغز آن گیر داشت، برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه ماست را به همراه زعفران دم کرده و زرده تخم مرغ داخل یک کاسه می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه اضافه می کنیم و مواد را به خوبی ترکیب می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه برنج آبکش شده را به مواد درون کاسه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا برنج و مواد کاملا یکدست شوند.

مرحله نهم

حالا قابلمه مورد نظرمان را با روغن به خوبی چرب می کنیم، سپس نصف مخلوط برنج را کف قابلمه ریخته و فشرده می کنیم. در ادامه گوشت مرغ، لپه و کشمش را به صورت پخش روی برنج می ریزیم، سپس باقی برنج را اضافه می کنیم.

مرحله دهم

حالا برنج را به خوبی فشرده می کنیم، سپس روی حرارت ملایم، شعله پخش قرار می دهیم. در ادامه روی درب قابلمه دم کنی قرار داده و آنرا روی شعله پخش کن قرار می دهیم تا ته چین به مدت ۴۵ دقیقه تا یک ساعت دم بکشد.