اختصاصی| لزوم کاهش پرداختی از جیب مردم در نظام سلامت/ ماجرای برداشته شدن سقف درآمد پزشکان

33

1400/7/28

08:46


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تعرفه های پزشکی در بخش خصوصی و دولتی باید به سمت قیمت تمام شده برود، بیان داشت: باید بار اصلی افزایش تعرفه های پزشکی را بیمه ها به دوش بکشند و پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا نکند.

اختصاصی| لزوم کاهش پرداختی از جیب مردم در نظام سلامت/ ماجرای برداشته شدن سقف درآمد پزشکان

دکتر سید مرتضی خاتمی در ارتباط با درخواست نظام پزشکی در خصوص برداشتن سقف درآمدی پزشکان به خبرنگار بهداشت نیوز گفت: احتمالا منظور آن ها قانون مالیات پلکانی است. واقعیت اینست که این قانون بویژه در مناطق محروم مشکل ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: در واقع این مساله موجب می شود، به ازای هر کارکردی، درآمد از حد معینی افزایش پیدا نکند و همین منجر به خروج بخشی از نیروهای کیفی و تمام وقت دانشگاه ها از گردونه ی خدمت می شود.

چرا باید سقف درآمدی پزشکان در مناطق محروم برداشته شود؟

عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در شهرهای بزرگ تراکم پزشک داریم یعنی به همان نسبت فرصت ارائه ی خدمت برای هر پزشکی معدل محدودی دارد بنابراین خود بخود کسب درآمد محدود می شود.

خاتمی ادامه داد: اما در مناطق محروم و حاشیه ای، ارائه دهندگان خدمت محدود هستند و این تعداد محدود باید خدمات زیادی ارائه دهند و سقف پلکانی مانع از ارائه ی خدمات بالا می شود در حالیکه باید در مناطق محروم اجازه ی افزایش درآمد بدهیم زیرا خدمت بیشتری ارائه می شود و از طرفی باید پزشکان برای رفتن به مناطق محروم رغبت پیدا کنند.

وی گفت: همچنین پزشکان تمام وقت بخش دولتی باید در برابر بخش خصوصی انگیزه ماندگاری داشته باشند و قانون مذکور مانع بزرگی است.

تعرفه های پزشکی باید به سمت واقعی شدن بروند

این نماینده مجلس در رابطه با مقوله ی تعرفه های پزشکی هم تصریح کرد: ما معتقدیم تعرفه باید به سمت واقعی شدن برود و افزایش تعرفه زمانی قابلیت اجرا نخواهد داشت که مورد اقبال دولت ها نباشد و دولت عمده ی هزینه ها و بار مالی افزایش تعرفه را نپذیرند.

اختصاصی| لزوم کاهش پرداختی از جیب مردم در نظام سلامت/ ماجرای برداشته شدن سقف درآمد پزشکان

سید مرتضی خاتمی اظهار داشت: بنابراین باید تعرفه ها بخصوص در خصوص جزء فنی واقعی شود زیرا دلیلی ندارد که جزء فنی در بخش دولتی و خصوصی یکسان و واقعی نشود، لذا باید ما لاجرم به سمت قیمت تمام شده برویم.

وی افزود: البته باید بار اصلی افزایش تعرفه های پزشکی را بیمه ها به دوش بکشند و پرداخت از جیب مردم افزایش پیدا نکند. بنابراین ما با رفتن تعرفه ها به سمت واقعی شدن موافقیم مشروط بر اینکه دولت هزینه های آن را بپذیرد.

افزایش تعرفه های پزشکی باید در قالب بیمه ها پرداخته شود نه مردم

خاتمی تأکید کرد: وقتی تجهیزات گران قیمت پزشکی خریده می شود، این وسیله، استهلاک سرمایه دارد و قرار نیست فرد سرمایه گذاری کند و ضرر کند. بنابراین افزایش تعرفه های پزشکی لزوما معادل افزایش درآمد پزشکان نیست.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به بهداشت نیوز گفت: ما باید به اقتصادی شدن و مقرون به صرفه بودن کار فکر کنیم و بالاخره تعرفه در بخش خصوصی و دولتی باید به سمت قیمت تمام شده برود. این یک اصل کلی است که در دنیا پذیرفته شده و ما هم باید بپذیریم. اما معتقدیم که افزایش تعرفه باید در قالب بیمه ها به پزشکان و ارائه دهندگان خدمت پرداخته شود نه مردم.

 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو