بیوگرافی اسماعیل جزری معروف به پدر روباتیک

منبع: بیتوته

88

1400/7/28

09:00


بیوگرافی اسماعیل جزری معروف به پدر روباتیک



اسماعیل جزری,بیوگرافی اسماعیل جزری,زندگی اسماعیل جزری

زندگینامه اسماعیل جزری

 

بیوگرافی اسماعیل جزری

اسماعیل جزری بیشتر به عنوان اولین مهندس مکانیک عرب شناخته می شود. او به دلیل اختراع ماشین آلات محبوبیت زیادی کسب کرد. او نه تنها در حرفه خود مهندس بود، بلکه مخترع، دانشمند، کارگر ماهر در طراحی های دست ساز و ریاضیدان بود. او بر روی مفاهیم پشت قطعات متحرک ماشینهای دانشمندان اولیه یونانی و مسلمان کار کرد. اسماعیل جزری، آثار مادام العمر خود را جمع آوری کرد و آن را در کتابی نوشت.

چکیده ای از زندگی اسماعیل جزری:

نام : بدیع الزمان ابوالعز بن اسماعیل بن رزاز جَزَری

تولد: 1136

وفات: 1206

کشور: ترکیه

تحصیلات: خودآموخته

شغل: مخترع، مهندس مکانیک، صنعتگر، هنرمند و ریاضی دان

 

بیوگرافی اسماعیل جزری:

اسماعیل جزری در 1136 بعد از میلاد در سیزر، منطقه آناتولی ترکیه متولد شد. نام مستعار او "الجزری" است نام کامل او بسیار طولانی است که "بدیع الزمان ابوالاسماعیل بن رزاز الجزری" است. او نیز مانند بسیاری دیگر از دانشمندان مسلمان در عصر طلایی اسلام متولد شد. او از کودکی به ماشین آلات علاقه داشت. تخیل او را به متخصص ساخت ماشین آلات تبدیل کرد. پدرش در کاخ آرتوکلو ترکیه کار می کرد. الجزری به دنبال پدرش رفت و بعد از او مهندس ارشد در همان قصر تحت فرمان ژنرال صلاح الدین ایوبی شد.

 

اگر چه ارشمیدس دانشمند یونانی اساس مهندسی مکانیک را با اختراع ماشین های اصلی پایه گذاری کرده بود، اما اسماعیل جزری کار خود را گسترش داد. او حدود صد دستگاه مکانیکی اختراع کرد. اکثر آنها به گونه ای طراحی شده اند که به طور خودکار کار می کنند - به این معنی که بدون حمایت انسان اجرا می شوند.

 

او پس از یک کار سخت در زندگی کامل خود، در آخرین سال زندگی خود کتابی نوشت. این کتاب به عنوان بهترین راهنما برای درک نحوه ساخت و کار ماشین ها عمل می کند. علاوه بر این، او بسیاری از ماشین های جدید را اختراع کرد که برای کنترل جریان آب، ساعت های زمانی و آلات موسیقی استفاده می شد. به غیر از کار ارشمیدس، او همچنین مشارکت برادران بانو موسی در ساخت چشمه های آب را مطالعه کرد. اسماعیل جزری در 1206 میلادی در ترکیه درگذشت.

 

زندگی نامه اسماعیل جزری,زندگینامه اسماعیل جزری,اختراعات اسماعیل جزری

اسماعیل جزری معروف به پدر روباتیک

 

کشفیات و اختراعات اسماعیل جزری:

اسماعیل جزری کمک های بزرگی به مهندسی مکانیک کرد. او بسیاری از قطعات جدید ماشین آلات را اختراع کرد. در میان بسیاری از اکتشافات او برخی از قطعات مکانیکی مانند شفت - یک میله مستقیم برای جابجایی جسم و یک پمپ - برای بالا بردن آب به ارتفاع وجود دارد. این قطعات توسط او در کشفیات زیر مورد استفاده قرار گرفت:

 

معروف ترین اختراع اسماعیل جزری ساعت فیل است. این دستگاه برای ثبت گذر زمان مانند ساعت های زمان مدرن اختراع شد. قبل از این، او همچنین یک ساعت آب و یک ساعت شمعی اختراع کرد.

 

دیگر اختراع مشهور وی دستگاه افزایش آب بود. این دستگاه در حوضچه ها، رودخانه ها یا کانال های جاری برای بالا بردن آب استفاده می شد. دستگاه دارای کاسه هایی بود تا آب را پر کرده و روی زمین رها کند تا جریان یابد.

 

او همچنین گروه موسیقی رباتیک را اختراع کرد که در آن گروهی از افراد ساختگی، موسیقی پخش می کردند. گروه روباتیک زمانی کار می کرد که آب در یک مخزن در یک زمان سقوط می کرد. آدمک زیر آن مخزن توسط آب هل داده شد و موسیقی پخش می شد.

 

زندگینامه اسماعیل جزری,اختراعات اسماعیل جزری,اسماعیل جزری کیست

دستگاه آب الجزری

 

حقایقی درباره اسماعیل جزری :

• اسماعیل جزری امروزه به عنوان "پدر روباتیک" شناخته می شود. زیرا او اولین کسی بود که ماشین هایی را طراحی کرد که خود به خود دورهای تکراری اجرا می کردند.

 

• او کتابی در سال 1206 نوشت که به عنوان "کتاب دانش دستگاههای مکانیکی مبتکر" شناخته می شود. این کتاب دانش اساسی در مورد نحوه ساخت ماشین آلات و قطعات آنها را ارائه می دهد. در این کتاب حدود صد دستگاه مکانیکی و راه های ساخت و اجرای آنها معرفی شده است.

 

• پس از چند قرن، لئوناردو داوینچی، دانشمند ایتالیایی، از آثار اسماعیل جزری الهام گرفت و از آن در اختراعات خود استفاده کرد.

 

گردآوری: بخش علمی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو