قرارداد ایران و ونزوئلا چقدر به نفع ماست؟

منبع: برترین ها

92

1400/7/28

10:57


موضوع برنامه‌ریزی برای امضای قرارداد ۲۰ساله همکاری بین ایران و ونزوئلا بازتاب فراوانی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است.

برترین‌ها: موضوع برنامه‌ریزی برای امضای قرارداد ۲۰ساله همکاری بین ایران و ونزوئلا بازتاب فراوانی در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران، بعد از انجام دور اول گفتگو‌های مشترک با وزیر خارجه ونزوئلا در یک نشست مطبوعاتی با همتای ونزوئلایی خود گفته بود: در این دیدار تاکید کردیم که نقشه راه ۲۰ ساله بین دو کشور ایران و ونزوئلا تدوین شود. در ماه‌های آینده سفر آقای مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به تهران را خواهیم داشت و در جریان آن سفر سند همکاری‌های ۲۰ ساله تهران و کاراکاس به امضای وزرای خارجه دو کشور خواهد رسید.

قرادرداد ایران و ونزوئلا چقدر به نفع ماست؟

روزنامه آفتاب یزد با اشاره به روابط ایران و ونزوئلا نوشت: در جهان بین‌الملل، امضای قراردادها بسیار مهم و تاثیرگذار است. این تاثیرگذاری را میتوان در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی هر دو طرف دید و بررسی کرد.

این روزنامه نوشت:

* حقیقت آن است ونزوئلا هیچ نیازی به ایران ندارد و ایران نیز نمیتواند روی کمک ونزوئلا حساب کند. هر دو کشور تحت تحریم‌های شدید آمریکا و اروپا قرار دارند، ونزوئلا دچار بحران سیاسی شدید است و هر لحظه ممکن است سیستم سیاسی آن ساقط شود و سیستمی به شدت طرفدار غرب روی کار بیاید و این به معنی‌کان لم یکن تلقی شدن این قرارداد خواهد بود.

* اگر شرایط ونزوئلا برای سرمایه‌گذاری طولانی مناسب و سودآور بود، بی‌شک روسیه، چین و بسیاری از قدرت‌های جهانی به سراغ آن می‌رفتند.

* شاید ایران و ونزوئلا در حال حاضر به عنوان دو کشور دارای سیاست‌های ضد استکباری باشند و به دنبال تقابل با آمریکا باشند اما هیچ منطقی نمی پذیرد با توجه به شرایط اقتصادی دو طرف، قراردادی این چنینی امضا شود.

* آیا بهتر نبود چنین قراردادی با اعلام قبلی و نظرسنجی اساسی میان صاحب نظران و کارشناسان مطرح شود تا هم از نظر سیاسی و اقتصادی ابعاد مختلف آن بررسی شود تا سود دو طرف در نظر گرفته شود.

* ایران میتوانست برای عقد چنین قراردادی به دنبال کشوری باشد که بازار آن بتواند پاسخگوی نیاز ایران برای صادرات باشد و ارز مورد نیاز ایران را تامین کند و از لحاظ بُرد سیاسی و تاثیرگذاری در مرتبه‌ای بالاتر از ونزوئلا باشد.

* بد نیست مجلس محترم نیز به این ماجرا ورود کند تا بتواند از احتمال بروز خسارت برای ایران جلوگیری کند.

در همین رابطه حمیدرضا شکوهی، روزنامه نگار با اشاره به احتمال امضای قرارداد ۲۰ساله همکاری بین ایران و ونزوئلا در توئیتر خود نوشت: 

قرادرداد ایران و ونزوئلا چقدر به نفع ماست؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو