شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری زیر دریا – بخش اول

شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری زیر دریا – بخش اول


منبع: فوت و فن

104

1400/7/28

15:02


شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های گردشگری زیر دریا – بخش اول

در زیر سطح آب، دنیای کاملا متفاوتی برای اکتشاف وجود دارد. در زیر دریا، از شهرهای باستانی غرق شده ، غارهای سفید و اشیاء غرق شده بسیار زیادی وجود دارد.

در این مطلب قرار است به شگفت‌انگیزترنی جاذبه‌های گردشگری زیر دریا بپردازیم. در ادامه با ما همراه باشید.

پارک مجسمه سازی زیر دریا، گرنادا، کارائیب

Underwater Sculpture Park, Grenada, Caribbean

Underwater Sculpture Park, Grenada, Caribbean

این پارک، اولین پارک زیر دریایی جهان به شمار می‌رود. این پارک توسط هنرمند بریتانیایی جیسون دی کلیرز تیلور ساخته شده است. این مکان در ماه می سال ۲۰۰۶ میلادی افتتاح گردید و آغازگر گالری‌های زیر دریا بوده است. این مکان در دو مایلی از پایتخت گرنادا قرار گرفته است. در این مکان، هفتاد و پنج مجسمه از انسان و دیگر اشکال زندگی وجود دارد. یکی از این مجسمه‌ها نیز دایره‌ای شکل گرفته از کودکانی است که دست یکدیگر را گرفته‌اند.

موزه هنر زیر دریا، استرالیا

Museum of Underwater Art (Moua), John Brewer Reef, Australia

Museum of Underwater Art (Moua), John Brewer Reef, Australia

چهارده سال پس از پارک مجسمه سازی زیر دریا، جیسون دی کلیرز تیلور، پروژه جدیدی تحت عنوان موزه هنر زیر دریا یا موآ را در کشور استرالیا راه‌اندازی کرده است. این مکان با قایق حدود دو ساعت از خط ساحلی کوینزلند فاصله دارد. این پروژه برای این طراحی شده تا خطراتی که صخره آن محل در آن قرار دارد را به نمایش بگذارد. این مجسمه‌ها از سیمان ویژه و فولاد ضد زنگ ساخته شده تا جلوی رشد مرجان‌ها گرفته نشود. افتتاح این موزه به دلیل گسترش ویروس کرونا به تعویق افتاد اما اکنون، این موزه بر روی عموم باز است.

مسیح ابیس، ایتالیا

Christ of the Abyss, Italy

Christ of the Abyss, Italy

این مجسمه برنزی در خارج از خط ساحلی غربی کشور ایتالیا در نزدیکی سن فروتوسو قرار دارد. این مجسمه اصلی مسیح زیر دریا است که امروزه مشابه‌های آن را می‌توان در نقاط مختلف جهان مشاهده کرد. این مجسمه دارای دستانی باز و صورتی رو به آسمان است. این مجسمه که اکنون پوشیده از مرجان شده است، حدود دو متر و چهل سانتی متر ارتفاع دارد و حدود هفده متر در زیر سطح دریا قرار گرفته است. این مجسمه توسط گایدو گالتی ساخته شده و در سال ۱۹۵۴ میلادی توسط غواص ایتالیایی دویلیو مارکانته خریداری شده است تا به افتخار دوست و همکارش داریو گونزاتی که در حین غواصی از دنیا رفته بود، در این مکان قرار داده شود.

موزه نظامی زیر دریا، عقبه، اردن

Underwater military museum, Aqaba, Jordan

Underwater military museum, Aqaba, Jordan

در کنار ساحل عقبه در دریای سرخ کشور اردن، مجموعه شگفت‌انگیزی از جنگ‌افزارهای نظامی وجود دارند. چندین تانک، یک هلیکوپتر و یک نفر در این مکان غرق شدند و به صورت یک نبرد شبیه سازی شدند. این مکان که در حدود پانزده تا بیست و هشتری از سطح دریا قرار دارد، در ماه جولای سال ۲۰۱۹ میلادی افتتاح شده است. غواصان همیشه برای دیدن این مکان به درون آب شیرجه می‌زنند. در طی ساخت این موزه، دقت بسیار زیادی شده تا زندگی دریایی در این مکان دچار اختلال نشود.

گودال بزرگ آبی، بلیز

The Great Blue Hole, Belize

The Great Blue Hole, Belize

در حدود فاصله شصت میالی از خط ساحلی بلیز، یک گودال استوانه‌ای شکل قرار دارد که از راه دور به راحتی دیده می‌شود. در اطراف این گودال، آب‌ها دارای عمق کم هستند و یک دایره مرجانی در دور آن شکل گرفته است. این مکان در بالا دارای پهنای سیصد و چهار متری است و عمیق آن به بیش از صد و بیست و دو متر می‌رسد. این مکان، یکی از بزرگترین گودال‌های زیر دریایی در سرتاسر جهان به شمار می‌رود. این گودال در دهه هفتاد میلادی و زمانی که کاوشگر ژاک کوستئو از آن فیلم گرفته است، به شهرت بسیار زیادی دست پیدا کرده است. امروزه این مکان به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.

رشته کشتی‌های غرق شده در فلوریدا کیز، آمریکا

Florida Keys Shipwreck Trail, USA

Florida Keys Shipwreck Trail, USA

رشته کشتی‌های غرق شده در فلوریدا کیز از کی لارگو تا کی وست ادامه دارد و طول آن بیش از صد و بیست مایل است. این رشته کشتی‌ها شامل کشتی‌های باستانی اسپانیایی تا کشتی‌های نظامی جدید است. قدیمی‌ترین کشتی غرق شده در این مکان نیز کشتی سن پدرو است که زمانی به عنوان بخشی از ناوگان اسپانیایی در سال ۱۷۳۳ میلادی ساخته شده است. جدیدترین کشتی غرق شده نیز کشتی یو اس اس وندنبرگ، یک ردیاب موشک صد و شصت متری است که با نیت قبلی غرق شده است.

موزه زیر دریا کیت تاخانکوت، اوکراین

Cape Tarkhankut's Underwater Museum, Ukraine

Cape Tarkhankut’s Underwater Museum, Ukraine

زمانی که اتحاد جماهیر شوروی از هم پاشید، غواصی به نام ولادیمر بورومنسکی، مجموعه‌ای از مجسمه‌های رهبران کمونیست رها شده را جمع‌آوری کرد و آنها را به درون دریا انداخت. در ابتدا، این مکان، یک رشته از مجسمه‌های غرق شده از اشخاص تاریخی از جماهیر شوروی بوده است. در این مکان، مجسمه نیم تنه اشخاصی همچون لنین، استالین و مارکس قرار دارد و به عنوان دره رهبران شناخته می‌شده است. در طی زمان، مجسمه‌های دیگری توسط دیگر غواصان به این امکان اضافه شده و امروزه، بیش از پنجاه مجسمه در این مکان قرار دارد.

دوس اوجوس، مکزیکو

Dos Ojos, Mexico

Dos Ojos, Mexico

دوس اوجوس به شما ثابت می‌کند که برخی از شگفت‌انگیزترین تجربه‌های زیر آب لازم نیست که در دریا باشد. ریویرا مایا در مکزیک، مملو از شبکه گسترده‌ای از سوراخ‌های عمیق به درون زمین است. یکی از این سوراخ‌ها نیز دوس اوجوس به معنای دو چشم است که اشاره به ورودی دوگانه غار دارد. این مکان، یکی از چشم‌نوازترین غارهای این منطقه به شمار می‌رود. بیرون از سطح و به دلیل شفافیت زیاد آب، به راحتی می‌توان صخره‌ها و ماهی‌های زیر آب را مشاهده کرد و لذت برد. با این حال، غواصان می‌توانند به درون آب شیرجه بزنند و تونل‌های تاریک این منطقه را بگردند.

یو اس ای تی لیبرتی، بالی

USAT Liberty, Bali

USAT Liberty, Bali

این مکان غرق شده، در فاصله چهل متری از ساحل شمال شرقی بالی در درون آب‌هایی آرام و کم عمق قرار گرفته است. این مکان در طی سال‌ها، غواصان را به خود جذب کرده است. کشتی یو اس ای تی لیبرتی، زمانی یک کشتی آذوقه بوده است و توسط یک اژدر ژاپنی در طی جنگ جهانی دوم مورد اصابت قرار می‌گیرد و در ساحل به گل می‌نشیند. در سال ۱۹۶۳ میلادی، فوران‌های آتشفشانی، این کشتی را به درون دریا هل دادند. از آن زمان، حیات زیر دریا این مکان را در بر گرفته و آن را به یک مکان شگفت‌انگیز تبدیل کرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو