آیا مرگ های ناشی ازسل قابل پیشگیری است؟

26

1400/7/28

15:05


کارشناس هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اعلام کرد:تمامی مرگ های ناشی از سل قابل پیشگیری است و اگر بیماری سل ریوی طی 5 سال درمان نشود در 50 درصد موارد باعث مرگ بیمار شده و سالی 10 تا 15 فرد از نزدیکان بیمار به میکروب سل آلوده می شوند.

آیا مرگ های ناشی ازسل قابل پیشگیری است؟

به گزارش بهداشت نیوز،  دکتر فلوریا انفرادی با اشاره به راه های تشخیص بیماری سل افزود: با گرفتن شرح حال به خصوص سابقه تماس با بیماران یا زندگی در محل های پر ازدحام و معاینه بالینی و انجام آزمایش خلط در 3 نوبت تشخیص بیماری سل امکان پذیر است. 

وی انجام رادیوگرافی قفسه سینه ، سیتی اسکن و آزمایش خلط که به صورت رایگان در آزمایشگاههای مراکز بهداشت تمام شهرستانهای کشور انجام می گیرد را از دیگر راههای مهمی در تشخیص زود هنگام بیماری و پیشگیری از آلوده شدن اطرافیان بیمار به میکروب یاد کرد.

وی ادامه داد: افراد مشکوک به بیماری سل ریوی باید در 3 نوبت تحت آموزش کارکنان بهداشتی بعد از دو تنفس عمیق و سرفه شدید 3 تا 5 سی سی از خلط خود را در قوطی های مخصوص تحویل کارکنان بهداشتی دهند .

وی اضافه کرد: درمان بیماری سل رایگان بوده و بعد از تشخیص بیماری درمان باید هر چه سریعتر توسط مراکز بهداشت شهرستانها  آغاز شود .

کارشناس هماهنگ کننده سل معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: درمان بیماری سل با مصرف چند داروی همزمان به مدت 6ماه امکان پذیر است ، بنابراین مصرف یک یا دو نوع دارو اثربخشی خوبی نداشته و باعث ایجاد مقاومت در باکتری سل شده و عدم پاسخ به درمان و تشدید بیماری می شود.

دکتر فلوریا انفرادی ازراههای پیشگیری بیماری سل را عدم مصرف دخانیات ومواد مخدر، تغذیه صحیح ومصرف میوه وسبزیجات تازه ،پیشگیری از اضافه وزن وچاقی،کنترل دیابت با اصلاح شیوه زندگی و مصرف دارو، پیشگیری از ورود گرد وخاک وذرات معلق هوا به ریه(به خصوص در کارگران سنگ کوبی وصنایع دیگر)و فعالیت بدنی منظم  یاد کرد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو