لاوروف: طالبان دولتی فراگیر تشکیل دهد

منبع: برترین ها

29

1400/7/28

15:19


وزیر امور خارجه روسیه با ابراز امیدواری در این باره که طرف آمریکایی تمایل خود برای همکاری در جهت گیری افغانستان را حفظ کند، گفت: مسکو انتظار دارد که طالبان از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه استفاده نکند.

تسنیم: به گزارش خبرگزاری «تاس»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) در سومین نشست "ترکیب مسکو" برای رایزنی‌ها درباره افغانستان تأکید کرد، زمان آن رسیده تا منابع جامعه جهانی برای ارائه کمک‌های اقتصادی به افغانستان بسیج شود.

لاوروف در سخنرانی خود در آغاز این رایزنی‌ها گفت: «ما بر این عقیده هستیم که در شرایط کنونی منابع جامعه جهانی برای ارائه کمک‌های اقتصادی و مالی به افغانستان، به‌خصوص به منظور جلوگیری از بحران انسانی و متوقف کردن سیل مهاجرت از این کشور باید بسیج شود.»

وی با اشاره به اینکه روسیه از سطح همکاری‌های کنونی با دولت جدید افغانستان رضایت دارد، افزود: «روسیه قصد دارد از امکانات خود در چارچوب سازمان پیمان امنیت جمعی و سازمان همکاری شانگهای، در ارتباط با حل و فصل اوضاع افغانستان استفاده کند.»

وزیر خارجه روسیه همچنین ابراز تأسف کرد که هیئتی از ایالات متحده در نشست مسکو درباره افغانستان حضور ندارد. وی یادآور شد: «طرف آمریکایی برای دومین بار است که از شرکت در نشست سه‌جانبه گسترش یافته (روسیه، آمریکا، چین و پاکستان) خودداری کرده است. البته ما امیدواریم که این موضوع با مشکل خاصی همراه نباشد. احتمالاً یکی از دلایل آن، تغییر اخیر نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان است. من امیدواریم که مقامات واشنگتن آمادگی خود برای همکاری فعال در جهت گیری افغانستان را حفظ کرده باشند و نماینده جدید این کشور خود را به نشست مسکو برساند.»

سرگئی لاوروف در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد که طرف روسی از جنبش طالبان می‌خواهد که از خاک افغانستان بعنوان عرصه اقدامات علیه کشورهای همسایه استفاده نکند.

وی با اشاره به تلاش‌های دولت موقت در افغانستان برای تثبیت اوضاع سیاسی و نظامی در این کشور، ادامه داد: «ما از جنبش طالبان انتظار داریم که دولتی فراگیر و با مشارکت تمامی نیروهای سیاسی در افغانستان تشکیل دهد. ضمن اینکه وظیفه برقراری صلح و امنیت در افغانستان همچنان اصلی‌ترین وظیفه مقامات جدید کابل است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو