آخرین وضعیت کرونایی در استان‌ها

66

1400/7/28

18:16


تزریق واکسن کرونا صرف نظر از نوع آن بنابر اعلام متخصصان مسئله اصلی نرسیدن به موج ششم است و تا زمانی که بالای ۸۵ درصد مردم درکشور واکسینه نشوند نمی توان امیدوار به فروکش کردن تب تند این ویروس شد.

آخرین وضعیت کرونایی در استان‌ها

به گزارش بهداشت نیوز، بر اساس آخرین آمار تاکنون در استان گلستان یک میلیون و ۶۳۴ هزار و ۸۶۵ دُز انواع واکسن داخلی و خارجی تزریق شده که ۳۷.۱ درصد کل جمعیت استان هر ۲ دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند.

همچنین ۲۹۱ نفر گلستانی نیز دُز سوم یا یادآور کرونا را دریافت کرده اند اما بنابر اعلام دانشگاه علوم پزشکی گلستان برای رسیدن به سطح ایمنی مطلوب باید به یک‌ میلیون و ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر معادل ۷۰ درصد کل واجدین شرایط استان هر ۲ دُز واکسن کرونا تزریق شود.

در استان سیستان و بلوچستان تاکنون یک میلیون و ۱۹۰ هزار نفر از شهروندان دُز اول واکسن کرونا و ۴۵۰ هزار نفر هر ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و در شهرستان زاهدان هم تزریق بیش‌از ۳۶۸ هزار دُز واکسن کرونا به افراد واجد شرایط انجام شده و در مجموع ۵۷ درصد مردم این شهرستان تا کنون دُز اول این واکسن را دریافت کرده‌اند.

به گفته دکتر سید محمد هاشمی‌شهری رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان با افزوده شدن ۱۵۵ مورد جدید کرونا در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۱۲۶هزار و ۵۵۷ نفر رسیده و هم اینک ۱۸۱ بیمار حاد تنفسی و ۵۸ مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

امروز تاکید دکتر مریم کوشکی ،معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان به انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی در حالی بود که  از ابتلای ۲۷۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا و نیز ۵۱۶ مبتلای بستری در بیمارستان ها سطح استان خبر داد.

در جزیره کیش نیز تاکنون ۷۴ هزار و ۵۰ دُز واکسن به کیشوندان تزریق شده است که از این تعداد ۵۰ هزار و ۹۴۴ نفر در نوبت اول واکسن دریافت کرده اند و ۴۵ درصد از این تعداد نیز شامل ۲۳ هزار و ۷۳ نفر هر ۲ دُز خود را دریافت کرده اند.

مسوولان کادردرمان این جزیره از تعلل در مراجعه افراد برای تزریع دُز دوم روند واکسیناسیون گلایه کرده و این امر را باعث کندی تزریق واکسن و خطر وارد شدن به پیک دوم در جزیره می دانند.

همچنین اعلام شده است که در صورت طولانی شدن پروسه واکسیناسیون افراد بیشتر مستعد بیماری هستند که شورای سلامت برای تسریع در این روند برای افراد مختلف از جمله کارکنان دستگاه های اجرایی، نهادها و بخش خصوصی شیوه نامه ای جدید را تدوین کند.

شاید تا چند وقت دیگر گریزی از تزریق واکسن کرونا نباشد چرا که بسیاری ازخدمات اجتماعی منوط به ارائه کارت واکسن کرونا خواهد بود که البته این روند از هم اکنون اما باشدت کمتر آغاز شده به گونه ای که مدیرکل عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری خوزستان گفته است: مطابق مصوبه ستاد ملی و استانی مدیریت کرونا تمامی کارکنان اداره ها ملزم به ارائه کارت واکسن دیجیتال برای حضور در محل کار هستند.

رسول امیری با تاکید بر اینکه در صورت اجرا نکردن این مصوبه ستاد ملی و استانی کرونا از سوی کارکنان اداره ها یک ماه انفصال از خدمت شامل آنها می شود، افزود: از مدیران دستگاه های اجرایی خواسته است از واکسیناسیون تمامی کارمندان مجموعه خود اطمینان حاصل کنند و ضمن ارسال اسامی کارمندان و کد ملی آنها به مرکز بهداشت استان از وضعیت واکسیناسیون آنها مطلع شوند.

وی با بیان اینکه از  حضور کارمندانی که فاقد کارت واکسیناسیون باشند در محل کار جلوگیری شده و برای آنان غیبت منظور می شود اظهار داشت: مطابق قانون ابلاغی از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور که به تایید ستاد ملی مقابله با کرونا رسیده ضمن تذکر کتبی،توبیخ و انفصال از خدمت برای این کارمندان پیش بینی شده است.

درباره وضعیت واکسیناسیون در استان خوزستان هم ذکر این نکته ضروری است که اکنون حدود سه میلیون و ۷۰۰ هزار دُز واکسن در خوزستان تزریق شده که از این تعداد ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر حداقل یک دُز واکسن را دریافت کرده اند و ۱۲ شهرستان خوزستان در وضعیت زرد و ۱۵ شهرستان آبی کرونایی هستند.

رییس اتاق اصناف مرکز استان اصفهان هم از مهلت یک هفته ای واکسیناسیون اصناف، بازاریان و روسای اتحادیه‌های استان برای واکسیناسیون علیه بیماری کووید۱۹ خبر داده و گفته است:یکی از مصوبات ستاد استانی کرونا در مورد واکسیناسیون اصناف است و از آنان تقاضامندیم برای اینکه مجدد به تعطیلی کشیده نشوند تمامی کسبه به همراه کارکنان خود ظرف مدت یک هفته واکسینه شوند.

رسول جهانگیری تاکید کرده است که بعد از این مهلت یک‌ هفته‌ای، تمام واحدهای صنفی تک‌به‌تک بازرسی می‌شوند و اگر واحد صنفی یا کارکنان تحت پوشش آن صنف واکسن نزده باشد، برخلاف میل باطنی آن را مهروموم می‌کنیم.

وی بیان داشت: از این پس ارائه خدمات در رابطه با تمدید پروانه یا درخواست پروانه و جابه جایی محل کسب و استعلام اجازه فعالیت فقط با  ارائه کارت واکسن مقدور است.

بر اساس اعلام اتاق اصناف استان گیلان صدور و تمدید پروانه کسب، کارت مباشر و همچنین کارت بهداشت منوط به انجام واکسیناسیون کرونا است.

به گفته جلال الدین محمد شکریه، رئیس اتاق اصبر اصناف گیلان ، پیرو مصوبات بیست و سومین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مدیریت کرونا ، تمامی صنوف و افراد شاغل در آن موظف هستند تا پایان مهر ماه سال جاری حداقل یک دز از واکسن کرونا و در زمان مقرر نیز، دز دوم را دریافت کنند.
 

بر اساس آمار منتشره از سوی دانشگاه علوم  پزشکی استان اصفهان  هم اینک یک هزار و ۴۵۷ بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان به جز کاشان و آران و بیدگل بستری هستند که از این تعداد ۲۸۳ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه نگهداری می‌شوند و ۶۷.۲۰ درصد جمعیت استان تاکنون نوبت نخست و ۳۵.۶۱ درصد نوبت دوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند و ۳۳ درصد جمعیت برای دریافت واکسن مراجعه نکرده‌اند.

رییس اتاق اصناف مرکز البرز با اشاره به حساسیت کار متصدیان صنوف گفته است : انتظار می رود این متصدیان هرچه سریع تر نسبت به تزریق واکسن کرونا اقدام کنند زیرا برابر اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، شرط ادامه فعالیت صنوف  کارخانه ها مشروط به تزریق واکسن است .

بهروز حصاری اظهار داشت: طبق اعلام ستاد ملی کرونا صنوف تا پایان مهرماه جاری فرصت دارند که واکسن تزریق کنند و تیم های بازرسی اصناف و علوم پزشکی از این پس نظارت ویژه بر صنوف را خواهند داشت و چنانچه متصدی  وکارکنان واحد صنفی واکسن تزریق نکنند برخورد قانونی خواهد شد.

استان البرز اکنون بیش از۲ میلیون و ۳۰۰ هزار دز واکسن تزریق  شده که تاکنون مردم این استان یک میلیون و ۶۰۰ هزار دز اول را دریافت کرده اند.

استاندار قم هم ازوضعیت واکسیناسیون کرونا در این استان گلایه کرده و گفته است: ضریب واکسیناسیون در شهرستان‌ها و بخش‌های تابعه قم مطلوب نیست و فرمانداران و مسئولان این مناطق باید نسبت به فرهنگ‌سازی و ترغیب مردم به دریافت واکسن اقدام کنند تا دراین رابطه به متوسط کشوری برسیم.

بهرام سرمست افزود: توسعه واکسیناسیون برای جلوگیری از شیوع احتمالی موج ششم یک ضرورت حیاتی و تکمیل واکسیناسیون دانش‌آموزان یکی از اولویت‌های مهم استان است و به همین منظور از والدین درخواست می‌شود نسبت به سریع در این امر اهتمام بیشتری به خرج دهند.

وی اظهار داشت: طبق مصوبات ستاد ملی مبارزه با کرونا تا ابتدای آبان ماه تمام اصناف و کسبه حداقل باید دُز اول واکسن کرونا را دریافت کرده باشند و همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا دورکاری کارکنان ادارات دولتی لغو شده و تمام کارمندان جهت حضور در محل کار خود باید دست کم دُز اول واکسن را تزریق کرده‌باشند.

 سرمست همچنین ضمن اینکه از راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی واکسیناسیون در شهرستان تازه تاسیس جعفرآباد قم طی چند روز آینده خبر داد این نکته را هم خاطرنشان کرد که یکی از راهکارهای مهم در افزایش پوشش واکسیناسیون، شبانه‌روزی کردن مراکز واکسیناسیون است و چون قم شهرزیارتی است و شب‌های شلوغ شهری و پرترددی دارد باید مراکز شبانه‌روزی در این شهر توسعه یابد.

استاندار قم یادآور شد: واکسن هراسان در مقایسه با مردمی که رغبت به تزریق دارند بسیار ناچیز هستند اما باید نسبت به اقناع سازی این افراد و ضرورت دریافت واکسن برنامه ریزی شود تا سلامت جامعه بر اساس برخی شایعات بی پایه و اساس به خطر نیفتد.

اتفاقا رییس دانشگاه علوم پزشکی قم نیز برای امروز تاکیداتی در خصوص ضرورت حرکت جهادی برای پیشرفت واکسیناسیون در استان را داشت و گفت: اقناع‌سازی خانواده‌ها و جلوگیری از تبلیغات سو در کنار فعالیت‌های جهادی می‌تواند باعث پیشرفت روند واکسیناسیون در استان شود.

محمدرضا قدیر در جلسه ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا با اشاره به سفر وزیر بهداشت به استان و دیدار با مراجع تقلید و علما، افزود: دراین دیدار تاکید مراجع قم بر واکسیناسیون و اجرای دستورات حوزه بهداشت بود.

وقتی همه در خصوص ضرورت واکسیناسیون علیه کرونا سخن می گویند و تاکید دارند همین بس که می توان  اظهارات عباس باشتی، رئیس مرکز بهداشت گچساران را گواه گرفت که امروز گفت: هم اکنون ۶۰ درصد مبتلا شدگان بستری به کرونا در بیمارستان های این شهرستان افرادی هستند که تاکنون واکسن کرونا دریافت نکرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل هم اعلام کرد: تاکنون ۸۰۳ هزار و ۵۷۸ دُز واکسن نوبت اول و ۴۲۱ هزار و ۷۰۳ دُز واکسن نوبت دوم در استان اردبیل تزریق شده است.

دکتر شهرام حبیب زاده با اشاره به تداوم فرایند واکسیناسیون کرونا در استان اردبیل و افزایش سرعت واکسیناسیون در این استان با اختصاص محموله‌های پرتعداد واکسن کرونا به استان افزود: امیدواریم با ادامه همین روند، تا آخر همین ماه، تمام گروه‌های سنی و بسیاری از گروه‌های شغلی واکسینه شوند.

وی تاکید کرد: حتی افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا زده‌اند و ۲ هفته از زمان واکسیناسیون آنها گذشته است، باید ماسک زده و دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند چون واکسیناسیون باعث پیشگیری از ابتلا نمی‌‍‌شود و تنها در پیشگیری از مرگ و میر موثر است.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه سال گذشته با ۲۲ فوتی، بیشترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا با ۱۸۹ نفر و بالاترین رکورد بستری همزمان مبتلایان نیز با ۸۹۷ نفر در روز ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ به ثبت رسیده است.

رییس دانشگاه فرهنگیان ایلام هم اعلام کرد: ۹۵ درصد دانشجویان و تمامی اساتید و کارکنان دانشگاه فرهنگیان ایلام واکسن کرونا تزریق کردند و همه دانشگاه‌ها موظف هستند واکسیناسیون اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانشجویان را در دستور کار قرار دهند که این مهم در دانشگاه فرهنگیان ایلام مورد توجه قرار گرفته است.

رمضان پیری اظهار داشت: دانشگاه فرهنگیان ایلام آماده اجرای هرگونه دستورالعمل ستاد ملی کرونا و تصمیمات کشوری است و از مجموع ۷۵۰ دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان بیش از ۷۰۰ نفر تاکنون واکسن کرونا را تزریق کردند.

وی افزود: طی جلسه ای که با روسای پردیس های دانشگاه فرهنگیان انجام شد، تصمیماتی بر رعایت کامل دستوالعمل‌های بهداشتی در محیط‌های خوابگاه با توجه به امکانات و ظرفیت موجود گرفته شد و دانشگاه فرهنگیان ایلام نیز همچون سایر دانشگاه ها آماده حضور دانشجو معلمان در دانشگاه است.
سخن آخر قبل از اعلام آخرین آمار مبتلایان و فوتی های کرونا در کشور اینکه زمانی از کمبود واکسن گله می شد اما این روزها مسئولانی همچون استاندار کرمانشاه از وجود ظرفیت تزریق روزانه ۱۰۰ هزار دُز واکسن کرونا خبر می دهند وا ظهار امیدواری می کنند افرادی که تاکنون واکسن نزده اند هرچه سریعتر نسبت به این کار اقدام کنند.

هوشنگ بازوند  در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار داشت: متاسفانه برخی ها در مقابل تزریق واکسن کرونا مقاومت می کنند که این امر تنها سلامت خود و دیگر افراد جامعه را به خطر می اندازد.همین مقاومت و عدم تزریق واکسن توسط برخی افراد، لزوم اجباری شدن واکسیناسیون را بیش از گذشته ضرورت بخشیده است.

بازوند با بیان اینکه نظر ما اجباری شدن کار واکسیناسیون است، یادآور شد: آمارها بیانگر این است که ارتباط مستقیمی میان تزریق واکسن کرونا و کاهش مرگ و میر وجود دارد، از این رو نباید به سادگی از کنار واکسن گریزی افرادی معدودی عبور کنیم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو